جراحی پروستات

پروستات غده کوچکی در لگن مردان است و بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد که مجرای ادرار را احاطه کرده است. اگر پروستات بزرگ شود، می تواند به مثانه و مجرای ادرار فشار وارد کند و باعث علائمی مانند مشکل در ادرار کردن شود.برای درمان بیماری های پروستات علاوه بر دارودرمانی، از روش های جراحی پیشرفته و کم تهاجمی با برش‌های کوچک استفاده می شود. این روش‌ها ممکن است علائم را به اندازه روش های جراحی تهاجمی‌تر درمان نکنند اما آنها روند بهبودی سریع‌تری دارند و پس از جراحی بیمار درد کمتری دارد و خطرات را کاهش می‌دهند.

در مواقع دیگر، جراحی سنتی و تهاجمی تر ممکن است مورد نیاز باشد. همه چیز به نوع و شدت بیماری بستگی دارد و پزشک بهترین روش را انتخاب می کند.

از میان روش های کم تهاجمی، جراحی آندوسکوپی یا باز را برای درمان علائم متوسط تا شدید انتخاب می کنند. این روش‌ها همچنین در صورتی استفاده می‌شوند که آزمایش‌ها نشان دهند که توانایی ادرار کردن بیمار به طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است.

• روش های کم تهاجمی:

با فناوری‌های جدیدتر، پزشکان می‌توانند از روش‌های کم تهاجمی با برش‌های کوچک استفاده کنند یا از ابزارهای لوله‌ای  آندوسکوپی که در مجرای ادرار قرار می‌دهند استفاده کنند. جراحی علائم BPH را بهتر از داروها درمان می کند. مزایای دیگر شامل بهبودی سریعتر و درد کمتر نسبت به جراحی سنتی( جراحی باز) و خطرات کمتر آن است. این روش ها شامل برداشتن یا برش پروستات نمی شود. اندازه پروستات بیمار تعیین کننده نوع جراحی می باشد.

• روش های جراحی کم تهاجمی چیست؟

درمان با بخار آب رزوم: دستگاهی به مجرای ادرار وارد می‌شود و یک سوزن کوچک بخار آب یا بخار را برای درمان بافت اضافی پروستات وارد می‌کند. این روش معمولاً در مطب پزشک انجام می شود

مایکروویو درمانی : از طریق مجرای ادرار (TUMT). این روش غیر تهاجمی از یک آنتن مایکروویو متصل به یک لوله انعطاف پذیر استفاده می کند که آن را داخل مثانه قرار می دهند. امواج مایکروویو بافت اضافی پروستات را از بین می برد.

سیستم UroLift. UroLift: یک پروتز دائمی است که برای بلند کردن و نگه داشتن پروستات از مجرا استفاده می شود، بنابراین دیگر مجرای ادرار را مسدود نمی کند. این روش بر عملکرد جنسی تأثیر نمی گذارد. معمولاً با استفاده از بیهوشی موضعی یا عمومی در مطب یا مرکز جراحی سرپایی یا اتاق عمل انجام می شود. معمولاً بیماران در همان روز به خانه بازمی گردند.

جراحی های کم تهاجمی که تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند عبارتند از:

برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP):  این روش بهترین و رایج ترین جراحی برای درمان BPH است. پروستات با استفاده از ابزار تراش داده شده و نمونه های آن با شستشو از طریق مجرا خارج می شود .اندازه پروستات هر مقدار باشد با این روش قابل انجام است. نکته مهم در این عمل اینست که پروستات به صورت کامل برداشته شود و بیمار دچار عود و بزرگی مجدد پروستات نشود. با TURP، برخی از مردان ممکن است به آنچه “انزال رتروگراد” گفته می شود (انزال مایع منی به مثانه به جای مجرای ادرار) دچار شوند.

جراحی پروستات

برش پروستات از طریق مجرای ادرار (TUIP): این جراحی شامل برداشتن بافت پروستات نمی شود. چند برش کوچک در پروستات ایجاد می شود تا فشار غده بر مجرای ادرار کاهش یابد و ادرار راحت تر شود. این روش برای برخی از مردان، مانند آنهایی که پروستات کوچکتری دارند، گزینه مناسبی است. با TUIP، خطر انزال رتروگراد در مقایسه با TURP بسیار کمتر است. با این حال، معمولاً عوارض بعد از عمل را برابر با TURP می گویند.

یک نقطه ضعف احتمالی در این روش اینست که برخی از مردان نیاز به تکرار TUIP دارند.

جراحی لیزر: گاهی با استفاده از لیزر برای از بین بردن بافت پروستات و کوچک کردن غده استفاده می شود. این جراحی ممکن است برای پروستات بزرگتر مؤثر نباشد. روش‌های لیزر معمولاً علائم را کاهش می‌دهند و جریان ادرار مشابه عمل TURP بهتر می شود. با این حال، برخی از لیزردرمانی ها عوارض جانبی کمتری نسبت به سایرین دارند و همچنین خطر خونریزی را کاهش می دهند. مطالعات طولانی مدت برای یافتن اینکه آیا لیزر درمانی به اندازه TURP مؤثر است یا خیر، مورد نیاز است.

بخوانید : درمان بزرگی پروستات

• جراحی تهاجمی پروستات :

گاهی ممکن است جراحی تهاجمی نیاز باشد. پزشک فوق تخصص اورولوژی تصمیم می گیرد که کدام روش برای بیمار بهتر است. اغلب جراحی تهاجمی را بهترین راه حل طولانی مدت برای تسکین علائم مزاحم ادراری می دانند. بیشتر این موارد شامل خارج کردن قسمت بزرگ شده پروستات است. معمولاً برای درمان علائم BPH متوسط تا شدید تحت شرایط زیر، جراحی توصیه می شود:

1. شما اصلاً قادر به ادرار کردن نیستید.
  2. تغییرات سبک زندگی، داروها یا درمان های کم تهاجمی برای شما کارساز نبودند.
  3. خون در ادرار
  4. ایجاد سنگ مثانه
  5. عفونت ادراری
  6. آسیب کلیوی
  • انواع جراحی باز پروستات :

این نوع جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

پروستاتکتومی باز (جراحی باز) : پزشک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری اغلب این روش را زمانی انجام می دهد که پروستات به شدت بزرگ شده باشد یا عوارضی وجود داشته باشد یا زمانی که مثانه آسیب دیده باشد و نیاز به ترمیم دارد. در جراحی باز، جراح برش ایجاد می کند و بافت بزرگ شده پروستات را خارج می کند.

پروستاتکتومی لاپاراسکوپی و رباتیک: جراحی لاپاراسکوپی یا رباتیک با ایجاد چهار برش کوچک در شکم برای برداشتن بافت بزرگ شده پروستات انجام می شود.

نکات دیگری که باید در نظر گرفت:

جراحی می تواند بسیاری از علائم BPH را کاهش دهد، اما ممکن است همه آنها را درمان نکند. اگر عوارض خاصی مانند مثانه ضعیف وجود داشته باشد، ممکن است پس از جراحی همچنان مشکلات ادراری وجود داشته باشد، اگرچه این اتفاق نادر است.

در جراحی BPH، ممکن است عوارض جانبی یا عوارضی مانند خونریزی، باریک شدن مجرای ادرار که به عنوان تنگی مجرای ادرار نیز شناخته می شود، بی اختیاری یا نشت ادرار، اختلال نعوظ و انزال رتروگراد وجود داشته باشد.

بهترین درمان بزرگی پروستات برای هر بیماری یکسان نیست. در مورد خطرات و مزایای هر روش پزشک متخصص تشخیص نهایی را خواهد داد.