بزرگی پروستات

پروستات غده ای به شکل گردو است که درست در زیر مثانه قرار دارد و مایع منی را تولید می کند. اما وقتی خیلی بزرگ شود ، پروستات به مجرای ادراری که از داخل پروستات عبور می کند ، فشار می آورد و این می تواند منجر به ایجاد مشکل در ادرار کردن شود. برای اکثر مردان ،ادرار در موقع خواب شبانه اولین علامت بزرگی پروستات می باشد. علائم دیگر ممکن است شامل مشکل در شروع جریان ادرار یا نشت باشد. همانند موهای خاکستری ، پروستات بزرگ شده یک محصول فرعی پیر شدن است ،علت بزرگی پروستات خوش‌خیم، تغییرات هورمونی است که در همه مردان در سنین بالای 40 سال به وجود می‌آید.

این مشکلی است که نام های مختلفی دارد ، بزرگی پروستات ، هایپرپلازی خوش خیم پروستات یا به سادگی BPH . شایعترین مشکل در مردان بالای 50 سال بزرگ شدن پروستات است. در سن 60 سالگی ، بیش از نیمی از مردان مبتلا به BPH هستند. طبق سن 85 سالگی ، این تعداد به 90٪ صعود می کند.

• علائم و علل بزرگی پروستات :

در مردان ، ادرار از مثانه از طریق مجرای ادرار جریان می یابد. BPH بزرگی پروستات یا بزرگ شدن خوش خیم (غیر سرطانی) پروستات است که جریان ادرار را از طریق مجرای ادرار مسدود می کند. سلول های پروستات به تدریج تکثیر می شوند و باعث بزرگ شدن می شود که به مجرای ادرار فشار می آورد سبب مسدود کردن مجرای ادرار ، مثانه مجبور است با فشار بیشتری فشار وارد کند تا ادرار از بدن خارج شود. با گذشت زمان ، ممکن است عضله مثانه به تدریج قوی تر ، ضخیم تر و بیش از حد حساس شود. حتی اگر حاوی مقادیر کمی ادرار باشد ، شروع به انقباض می کند ، و نیاز به ادرار کردن مکرر دارد. سرانجام ، عضله مثانه نمی تواند بر پیشابراه باریک غلبه کند ، بنابراین ادرار در مثانه باقی می ماند و به طور کامل خالی نمی شود.

بنابراین علائم پروستات بزرگ شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

1. جریان ادراری ضعیف یا کند
  2. احساس خالی بودن مثانه
  3. مشکل در شروع ادرار
  4. تکرر ادرار
  5. فوریت در ادرار کردن
  6. غالباً در شب برای ادرار کردن از خواب بلند می شوید
  7. جریان ادراری که شروع و متوقف می شود
  8. تلاش برای ادرار کردن که به راحتی انجام نمی شود
  9. دقایقی پس از اتمام دوباره ادرار می کنید

وقتی مثانه به طور کامل خالی نشود ، شما در معرض خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری قرار می گیرید. همچنین سایر مشکلات جدی می توانند به مرور زمان ایجاد شوند ، از جمله سنگ مثانه ، خون در ادرار ، بی اختیاری و احتباس حاد ادرار (عدم توانایی در ادرار کردن). ناتوانی ناگهانی و کامل در ادرار کردن یک اورژانس پزشکی است. باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر ، آسیب مثانه و یا کلیه می تواند از BPH ایجاد شود.

• زمان مراجعه به پزشک :

بیشتر مردان قبل از مراجعه به پزشک ، ماه ها و حتی سال ها  با پروستات بزرگ شده سر می کنند. هنگامی که مردان دچار مشکلات ادراری می شوند ، پیدا کردن دلیل آن مهم است. پس باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا مورد معاینه قرار گیرند و ممکن است حتی سرطان مثانه ، سنگ ، سرطان پروستات وجود داشته باشد. رشد پروستات و مشکل ناشی از آن برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. برخی از افراد رشد بیشتری نسبت به سایرین دارند. برخی از افراد با پروستات بسیار بزرگ مشکلی در ادرار کردن ندارند. هنگامی که علائم غده بزرگ شده خفیف است، بهتر است معاینات منظم یک بار در سال یا چند بار در سال توسط فوق تخصص اورولوژی انجام گیرد .

• درمان بزرگی پروستات با دارو :

چندین دارو برای رفع علائم شایع پروستات بزرگ شده تأیید شده توسط FDA است و هر کدام متفاوت عمل می کنند. این نوع داروها یا پروستات بزرگ شده را کوچک می کنند یا رشد سلولها را متوقف می کنند. برای بسیاری از بیماران،این نوع درمان موثر می باشد.

دو دسته دارو وجود دارند:

1. داروهای شل کننده مجاری
  2. داروهای کوچک کننده

از داروهای شل کننده مجاری می توان از پرازوسین، ترازوسین و داروی جدیدتر تامسولوسین نام برد. این داروها بر کوچک شدن پروستات اثر ندارند. از داروهای کوچک کننده آن ، فیناستراید و داروی جدید دوتاستراید است. این داروها حداقل 6 ماه باید مصرف شوند تا اثر کاهش حجم آن ها ظاهر شود .

درمان ترکیبی از دارو نیز وجود دارد که ممکن است در مقابل علائم مرتبط با BPH مؤثر باشد.

یکی از داروهای مؤثر ،داروی Saw Palmetto هست که منشاء گیاهی داشته و با استفاده از آن طی یک دوره درمانی علائم بزرگی پروستات مانند مشکلات ادراری بهبود می یابد.

• عوارض داروها :

عوارض جانبی احتمالی شامل مشکلات نعوظ ، کاهش میل جنسی و کاهش مقدار مایع منی است. این عوارض جانبی به طور کلی خفیف است و ممکن است هنگام قطع مصرف دارو یا بعد از سال اول مصرف داروها از بین برود.