خون در ادرار
زمان مطالعه: 3 دقیقه

خون در ادرار ( ادرار خونی یا هماچوری Hematuria) علامت ترسناکی است و باعث وحشت می شود ولی بر خلاف ظاهر آن علل بسیار ساده ای می تواند داشته باشد که از ورزش سنگین گرفته تا عفونت ادراری باشد و در مواردی علل جدی و مهم مثل سرطان کلیه یا سرطان مثانه باشد.

  • ادرار خونی به چه صورتی دیده می شود؟

خون در ادرار (ادرار خونی) به صورت قرمز رنگ یا قهوه ای رنگ رویت می شود. ممکن است در بعضی موارد شخص متوجه خون نشده و فقط با آزمایش ادرار متوجه خون شود. اگر در آزمایش ادرار تعداد RBC یا تعداد گلوبول های قرمز بیش از سه عدد باشد مهم است و نشان دهنده وجود خون است. ممکن است لخته هم دفع شود .

  • خون در ادرارعلل ادرار خونی چیست؟

  1. عفونت ادراری
  2. سنگهای کلیه و مثانه
  3. داروها
  4. ضربه به کلیه
  5. سرطانهای کلیه و مثانه
  6. ورزش و فعالیت سنگین
  7. بیماریهای ارثی کلیه
  8. بزرگی پروستات
  9. بیماریهای داخلی کلیه
  10. عادت ماهانه و فعالیت جنسی
  • علل ادرار خونی بچه ها کدام است؟

علل این مشکل در سنین مختلف متفاوت است. در بچه ها علت آن خوش خیم داشته، می تواند به علت دفع کلسیم در ادرار یا بیماریهای مادرزادی کلیه و یا عفونت در ادرار باشد. بهتر است با مراجعه به متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری بررسی تکمیلی شامل آزمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود.

    بخوانید : سوزش ادرار و درمان

  • مصرف چه داروهایی سبب خون در ادرار (ادرار خونی) می شود؟

داروهایی که خون در ادرار ایجاد می کنند شامل وارفارین، هپارین، آسپرین و سیکلوفسفامید است و معمولاً با قطع این داروها مشکل بیمار برطرف می شود.

  • عفونت ادراری چگونه باعث ایجاد خون می شود؟

عفونت ادراری به صورت عفونت مثانه یا کلیه می توانند باشند و باعث سوزش ادرار، تکرر ادرار و دفع خون می شوند. با مصرف آنتی بیوتیک مناسب دفع خون برطرف می شود.

  • سنگ ادراری چه نقشی در ایجاد این بیماری دارد؟

سنگهای ادراری چه در کلیه یا حالب و چه در مثانه باشند معمولاً در اثر رسوب کریستالها ایجاد شده و به علت آزرده کردن مخاط سیستم ادراری ایجاد ادرار خونی می کنند. بعد از درمان این سنگها بهبودی سریع حاصل می شود.

  • چه سرطانهایی می تواند باعث ایجاد آن شود؟

سرطان (کانسر) مثانه ،کلیه ،لگنچه،حالب و گاهی پروستات می تواند خون در ادرار تولید نمایند. در افراد بالای 50 سال و به ویژه اگر سیگاری باشند وجود مقدار اندکی خون هم مهم بوده و باید ارزیابیهای لازم از جمله انجام سونوگرافی کلیه و مثانه و حتی سی تی اسکن و سیستوسکوپی توسط متخصص یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری باید انجام شود.

  • آیا بزرگی خوش خیم پروستات می تواند باعث ادرار خونی شود؟

در صورت بزرگی پروستات فشار بر مجرای ادرار موقع ادرار کردن وارد شده و باعث خون در ادرار می شود. در صورت تکرار این مشکل نیاز به عمل جراحی برداشت پروستات وجود دارد.

  • درمان خون در ادرار چیست؟

در صورت وجود دیده شدن این مشکل شخص باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمود. ارزیابی شامل آزمایش ادرار و انجام سونوگرافی کلیه و مثانه و حتی سی تی اسکن و سیستوسکپی می باشد. بر اساس علت، نوع درمان متفاوت است و ممکن است نیاز به پیگیری بعدی نیز باشد.

    بخوانید : سیستوسکوپی فلکسیبل

  • سیستوسکپی چیست؟

سیستوسکپی وسیله ای مانند آندوسکوپ است که جهت بررسی مثانه و مجرای ادراری در هر دو جنس زن و مرد انجام می شود و با بی حسی قابل انجام است. این عمل به صورت سرپایی در مطب است.

خون در ادرار

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما