درد سنگ کلیه
زمان مطالعه: 4 دقیقه

درد سنگ کلیه (رنال کولیک) از شدیدترین دردها می باشد و بسیار ناتوان کننده است.

اولین قدم در این افراد ،کنترل درد سنگ کلیه می باشد که معمولاً نیاز به تجویز مسکن های قوی به صورت تزریقی می باشد و حتماً باید مراقبت شده و تحت مانیتور انجام شود. بعد از تسکین درد ،انجام اقدامات تشخیصی جهت برخورد مناسب با سنگ کلیه لازم است.

  • در چه مواردی نیاز به اقدام و مراجعه اورژانسی برای دردهای کلیه می باشد؟

  1. بیمار تک کلیه : اگر به هر علتی مثل مشکل مادرزادی یا برداشتن یک کلیه ، فرد تک کلیه شود و سنگ کلیه داشته باشد ،نیاز به اقدام اورژانسی دارد.
  2. عدم دفع ادرار : اگر فرد عدم توانایی در ادرار کردن داشته باشد یا تولید ادرار نداشته باشد، نیاز به اقدام اورژانس دارد.
  3. افراد با پیوند کلیه : افرادی که پیوند کلیه می شوند چون درد کلیه ندارند ، هر موقع  با عدم تولید ادرار مراجعه نماید ، نیاز به اقدام اورژانس دارند.
  4. افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی جهت پیوند یا شیمی درمانی سرطان استفاده می کنند ،در صورت داشتن سنگ کلیه اقدام اورژانسی لازم دارد.
  5. خانم باردار : فرد حامله با سنگ کلیه نیاز به اقدام اورژانسی دارد.
  6. در صورتی که فرد تب دار شود (>38.3) نیاز به اقدام اورژانس دارد.
  7. اگر تهوع ،استفراغ شدید باشد و یا درد با داروهای تزریقی بهبودی نداشته باشد،اقدام اورژانس لازم دارد.

بخوانید : سنگ کلیه چیست؟

راه های پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کدام است؟

1. مصرف زیاد آب و مایعات : فرد باید آب و مایعات فراوان در حدود 3 لیتر در طول روز استفاده نماید تا تولید ادرار حداقل 2 لیتر شود یا به حدی باشد که ادرار کاملا شفاف شود. توصیه اینجانب اینست که دو لیوان آب قبل از خواب مصرف نماید،به صورتی که فرد یک بار در طول شب ادرار نماید. اگر فرد نمی تواند این میزان آب استفاده نماید،چای کمرنگ می تواند استفاده نماید.

2. خودداری از تعریق بیش از حد

3. عدم مصرف نمک در سر سفره

4. انجام ورزش و تحرک بدنی

5. کنترل عفونت در خانمها لازم است که با استفاده از آنتی بیوتیکها ،عفونت کنترل گردد.

6. کاهش مصرف پروتئین مقدار لازم پروتئین 1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.استفاده از پروتئین گیاهی نسبت به حیوانی بهتر است.

7. کاهش مصرف کربوهیدرات

رژیم غذایی در سنگ کلیه

 

8. مصرف سبزیجات و فیبر فیبر با اتصال به اگزالات ،باعث کاهش تولید سنگ اگزالاتی می شود.

9. کاهش مصرف اگزالات اگزالات بطور طبیعی در چند ماده غذایی وجود دارد ولی میزان جذب و دفع آن در افراد مختلف ،متفاوت است. اگزالات در مواد غذایی مثل چغندر، ریواس، شکلات، چای پررنگ، اسفناج، آجیل، سبوس گندم ، توت فرنگی، تمشک، انگور، فلفل و زردچوبه زیاد است.بنابراین مصرف این موادغذایی در این بیماران باید محدود شود.

10. مصرف پتاسیم زیاد پتاسیم باعث کاهش تشکیل سنگ کلیه می شود.

11. مصرف کلسیم در حد طبیعی میزان ورود کلسیم به بدن باید در حد متوسط باشد که حدود 800 میلی گرم در روز می باشد.کمبود شدید کلسیم رژیم غذایی ،مثل محدودیت شدید لبنیات ،جذب اگزالات را زیاد میکند و تولید سنگ کلیه بیشتر می شود.

12. مصرف آب سیب و گریپ فروت باید محدود شود.

13. مصرف الکل و به ویژه آب جو، باعث افزایش دفع اسید اوریک و کلسیم از ادرار شده، خطر تشکیل سنگ کلیوی بیشتر می شود.

14. مصرف لیموناد با افزایش دفع سیترات ادرار باعث کاهش تشکیل سنگ کلیه می شود.

بخوانید : علائم نارسایی کلیه چیست؟

  • توصیه های کلی به افراد با سنگ کلیه :

این افراد ادرار خود را باید در ظرف شیشه ای یا کاغذ صافی نمایند که در صورتی که سنگ دفع شد، بتوان جهت آنالیز به آزمایشگاه ارسال کرد.ترکیب سنگ از نظر کلسیم ،اگزالات ،اسید اوریک و یا مواد دیگر معلوم می شود و بر اساس آن می توان رژیم غذایی خاص آن یا داروی مخصوص را تجویز کنیم تا جلوی سنگ سازی گرفته شود یا حداقل به تعویق بیفتد.میزان سنگ سازی مجدد در افرادی که با سنگ کلیه مراجعه می نمایند در 10 سال حدود 50 درصد است. بنابراین دادن رژیم غذایی مناسب و درمان دارویی به افراد با سنگ کلیه بسیار مهم است.

بنده در تمام بیماران سنگ کلیه ، رژیم غذایی با دارو تجویز می کنم.

  • درد سنگ کلیهدرمان سنگ کلیه :

اگر ابعاد سنگ کمتر از 4 میلی متر باشد و انسداد یا عفونت ادراری وجود نداشته باشد، معمولاً خود بخود دفع می شود.اگر این سنگ در مسیر حالب یعنی لوله بین کلیه و مثانه باشد و بعد از حدود یکماه دفع نشود و یا اگر درد شدید داشته باشد، باید اقدام اندوسکوپی جهت خروج سنگ انجام شود. اگر ابعاد سنگ کلیه بیش از 5 میلی متر باشد، امکان دفع آن کمتر می شود و بالای 1 سانتی متر احتمال دفع تقریباً صفر می شود و نیاز به اقدامات جراحی دارند.

 

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما