زگیل آلت تناسلی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

زگیل تناسلی یا وارت ژنیتال یکی از شایع ترین بیماریهای مقاربتی یا منتقله جنسی است که عامل آن پاپیلوما ویروس (HPV) است و در نواحی مختلف اطراف آلت تناسلی ایجاد می شود.

با توجه به مراجعات مکرر و پرسشهای فراوان شما عزیزان آخرین یافته ها در این خصوص به اطلاع می رسانم .

  • زگیل تناسلی چیست ؟

ویروس HPV یا پاپیلوما ویروس DNA داری است که باعث ایجاد زگیل تناسلی در نواحی مختلف اطراف آلت تناسلی مردان یا زنان و همچنین مقعد می شود. زگیلها به شکل ضایعات توپر و برجسته گوشتی ظاهر می شوند و اکثراً تیره تر از پوست نواحی سالم بوده و در موارد کمتر می تواند هم رنگ پوست یا کم رنگ تر باشد .

ویروس HPV اشکال مختلفی دارد و حدود 100 نوع شناسایی شده که 40 نوع آن می تواند زگیل در نواحی تناسلی ایجاد کند . بیشترین نوع ویروس HPV در ایران از نوع 6 و 11 می باشد که خوشبختانه کم خطرترین نوع هم می باشند .

انواع پرخطر هم ممکن است سرطان دهانه رحم ایجاد کنند .

  • زگیل تناسلی مردان :

ویروس زگیل تناسلی مردان می تواند در اطراف آلت تناسلی و در قسمت پایین شکم ، کشاله ران یا روی کیسه بیضه ها و مقعد باعث ایجاد وارت یا زگیل تناسلی شود . اگر فردی که زگیل تناسلی دارد با فرد دیگر رابطه دهانی داشته باشد ممکن است این زگیلها در دهان فرد مقابل ظاهر شود که باعث ایجاد زگیل حنجره می شود که بسیار خطرناک است . زگیل آلت تناسلی مردان ممکن است باعث سرطان آلت تناسلی شود .در برخی موارد ممکن است این زگیلها در مجرای ادراری فرد ظاهر شده باعث خونریزی ادراری شوند .

  • عکس زگیل تناسلی مردان :

 

زگیل تناسلی مردان

  • زگیل تناسلی زنان :

زگیل تناسلی ممکن است در نواحی اطراف واژن یا دهانه رحم زنان ظاهر شده و در برخی موارد تایپ های پر خطر می تواند باعث ایجاد سرطان شود . به همین علت در زنانی که زگیل تناسلی دارند توصیه به انجام تست پاپ اسمیر در فواصل منظم می شود تا در صورت وجود سلولهای پیش سرطانی شناسایی انجام شود .

  • عکس زگیل تناسلی زنان :

 

زگیل تناسلی زنان

  • علائم زگیل تناسلی مردان و زنان :

زگیل تناسلی می تواند تا یک سال بعد از رابطه مشکوک با فرد دارای این بیماری خود را نشان دهد .هم زمان با ایجاد زگیل تغییر رنگ در نواحی اطراف آلت تناسلی یا مقعد ایجاد می شود .معمولاً بدون درد بوده و در مواردی ممکن است خارش ایجاد کند و ممکن است خونریزی ادراری در مردان و یا خونریزی واژینال ایجاد کند .

بخوانید : آزمایش زگیل تناسلی چطور انجام می شود؟

  • انواع شکل ظاهری زگیل تناسلی :

  1. زگیل گل کلمی
  2. نوک تیز
  3. قارچی
  4. مسطح
  • تفاوت HPV با زگیل معمولی چیست؟

اگر زگیل در نواحی بجز اندام تناسلی و مقعد ظاهر شود ، زگیل تناسلی نیست و معمولاً این زگیلها در دست و پا ظاهر شده و در 18 تا 24 ماه ممکن است از بین برود و هیچگونه خطری از نظر پیدایش سرطان ندارد . در حالی که زگیل تناسلی می تواند ایجاد سرطان در نواحی تناسلی نماید . اگر رابطه دهانی با فرد زگیل تناسلی برقرار شود می تواند زگیل تناسلی در دهان و لب و حنجره ایجاد کند .

  • HPV خفیف :

اگر تعداد زگیل تناسلی فرد کم باشد یا پراکندگی کمتر داشته باشد و یا اندازه کوچکتر باشد زگیل تناسلی خفیف گفته می شود .

این حالت در برخی افراد بیشتر دیده می شود : تعداد شرکای جنسی کم باشد و افراد شاد و استرس کم داشته باشند.

  • چه بیماریهای پوستی می تواند با این عارضه اشتباه شوند ؟

— آنژیوکراتوم : یکی از مواردی که به خصوص در افراد سنین بالا با زگیل آلت تناسلی اشتباه گرفته می شود این ضایعات عروقی است که معمولاً در کیسه بیضه ایجاد شده و در امتداد عروق پوستی ظاهر می شود .

 

آنژیکراتوم

 

— تگ پوستی یا SKIN TAG: معمولاً در نواحی چین دار بدن ظاهر شده و ساقه دار هستند و خطری برای فرد ندارند .

 

تگ پوستی

 

— کیست اپیدرمویید یا کیست چربی : توده کیستی که معمولا از منشاء چربی زیر پوستی و با قوام سفت در ناحیه کیسه بیضه ایجاد شده و می تواند باعث عفونت شود و درمان آن برداشت با جراحی سرپایی و با بی حسی موضعی در مطب است .

 

کیست اپیدرمویید

 

— لیکن پلان : فرآیند التهابی مزمن پوستی است که به صورت لکه های درخشان و مسطح با حاشیه مشخص دیده می شود . معمولاً در ناحیه نوک آلت تناسلی به صورت ضایعات سفید رنگ دیده می شود و درمان آن استفاده از کورتون موضعی است .

 

لیکن پلان

 

— مولوسکوم کنتاژیوزوم : این ضایعات شبیه جوش بوده و به صورت تیپیک نافدار هستند و می توانند به دنبال رابطه جنسی یا عدم رابطه جنسی منتقل شوند .در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف باشد می تواند گسترده شوند . بهترین درمان برای این حالت فریز و کرایو است که به سرعت از بین می برد .

مولوسکوم کنتاژیوزوم

  • موثرترین روش پیشگیری از زگیل تناسلی :

مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ، تزریق واکسن گارداسیل در سنین 9-25 سال است که در سه دوز انجام می شود . در مطالعات جدید تأثیر این واکسن تا سن 45 سالگی در زنان و مردان تائید شده است .

  • درمان زگیل تناسلی :

درمان این بیماری به چند روش انجام می شود که با توجه به نوع و مقدار و اندازه زگیل متقاوت هست، این روش ها شامل موارد زیر هست:

  1. پماد
  2. کرایو
  3. لیزر
  • پماد درمان زگیل تناسلی :

پمادها معمولاً تأثیری در درمان زگیل تناسلی ندارند هر چند در زگیل های معمولی ممکن است تأثیر گذار باشند . پماد اسید سالیسیلیک و پودوفیلین و آلدارا از جمله این پمادها هستند .

  • درمان گیاهی زگیل تناسلی :

  1. روغن درخت چای
  2. سیر
  3. سرکه سیب

این درمانها به صورت مکمل در درمان اصلی استفاده می شوند و به تنهایی مؤثر نیستند .

بخوانید : راهکار درمان عفونت پروستات

  • درمان قطعی زگیل تناسلی :

درمان قطعی جهت زگیل تناسلی وجود ندارد ولی این ویروس با گذر زمان و افزایش ایمنی بدن به تدریج غیر فعال شده و از بین می رود .در مقابل اگر ایمنی بدن تضعیف شود امکان رشد دوباره زگیل وجود دارد .

  • درمان زگیل تناسلی با کرایو :

بهترین درمان زگیل آلت تناسلی انجام کرایو با نیتروژن مایع است که سریعترین روش با دوره بهبودی کم دارد . بعد از انجام فریز و کرایو تاول پوستی ایجاد می شود و بعد از افتادن تاول ،زگیل تناسلی هم از بین می رود .

بعد از انجام فریز از پماد موضعی استفاده می شود تا روند بهبودی سریعتر باشد .

  • لیزر وارت تناسلی :

در برخی موارد به تشخیص پزشک متخصص اورولوژی می توان از لیزر نیز استفاده کرد که البته هزینه بیشتر داشته و احتمال ایجاد زگیل حنجره نیز وجود دارد .

 

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما