فتق

فتق همان جابجایی اعضای بدن از جایگاه طبیعی خود است. انواع مختلفی از آن وجود دارد ولی شایعترین نوع آن ، فتق مغبنی یا هرنی اینگوینال است .

• فتق مغبنی یا هرنی اینگوینال چیست ؟

این نوع فتق در مردان 20 برابر زنان بوده و اکثراً در سمت راست دیده می شود .هرنی در جدار تحتانی شکم و به اندازه های مختلف ممکن است دیده شود .

• علت ایجاد فتق مغبنی چیست ؟

اگر به هر علتی ارتباط جنینی که بین حفره شکم و ناحیه اینگوینال وجود دارد که در سالهای اولیه زندگی بسته می شود، باز شود هرنی ایجاد می گردد .در این حالت ارگان های شکمی و به صورت شایع روده ها ،فتق می شوند .

• عواملی که باعث ایجاد فتق می شوند کدام است ؟

1. ضعف مادرزادی عضلات جدار شکم
  2. افزایش فشار داخل شکمی به علت چاقی و بلند کردن اجسام سنگین. افزایش فشار داخل شکمی بدون ضعف عضلانی نمی تواند هرنی بدهد.
  3. افزایش سن

بخوانید : دلیل احساس درد در بیضه چیست؟

• علائم و نشانه ها فتق در بیمار چیست ؟

1. احساس توده در ناحیه اینگوینال که در حالت درازکش بهتر دیده می شود و با زور زدن نمایان تر می شود .
  2. درد که معمولاً اگر حاد ایجاد شود، درد دارد و اگر مزمن باشد درد نخواهد داشت .
  • فتق اینگوینال چرا اهمیت دارد ؟

ممکن است بگوئیم چون هرنی درد ندارد پس ما هم کاری به کارش نداشته باشیم؛ ولی خطر اینجاست که ممکن است روده داخل قسمت فتق رفته، گیر کند و داخل شکم نرود. در این حالت روده سیاه شده و نیاز به عمل جراحی اورژانس دارد. علائم در این حالت شامل تهوع ، استفراغ شدید، تب و درد شدید است.

• فتق کی باید عمل شود ؟

اگر فتق دردناک نباشد و مشکل دار نباشد در اولین فرصت ممکن و نه اورژانسی باید عمل شود اما اگر به صورت ناگهان دچار درد شده و تهوع، استفراغ ایجاد نماید نیاز به عمل جراحی اورژانس دارد.

این مورد ، در نوزادان نیز در اولین فرصت ممکن باید عمل شود .

• آیا فتق اینگوینال امکان معافیت سربازی دارد ؟

اگر هرنی عمل نشده و یا عمل شده و عود کرده ،معافیت دائم است .

اگر هرنی عمل شده و مشکلی ندارد انجام خدمات رزمی منعی ندارد .

• آیا استفاده از فتق بند باعث بهبود می شود ؟

خیر ،استفاده از آن به علت ایجاد چسبندگی و واکنش های التهابی باعث می شود عمل ترمیم سخت تر انجام شود .

• انواع روش های درمان جراحی فتق کدام است ؟

به صورت کلی دو نوع عمل جراحی وجود دارد:

1. جراحی باز
  2. جراحی لاپاراسکوپی

بخوانید : نشانه های واریکوسل را بدانیم

• نحوه انجام جراحی در سنین مختلف به چه صورت است ؟

1- جراحی در نوزادان و کودکان

در بچه ها با یک شکاف کوچک 1 سانتی متری ساک فتق با کمک میکروسکوپ بسته می شود و ارتباط حفره شکمی با حفره بیضه برداشته می شود .طول این عمل 15 دقیقه تا نیم ساعت و تحت بیهوشی مختصر انجام می شود .

2- جراحی در افراد جوان

این عمل تحت بی حسی نخاعی و با شکاف کوچک شکمی انجام می شود. ارتباط بسته شده و عضلات شل شده شکمی جهت جلوگیری از عود مجدد نزدیک می شود .طول عمل نیم ساعت تا 45 دقیقه است.

3- جراحی در افراد مسن

در این سن، عمل تحت بی حسی نخاعی بوده و از صفحه مخصوص (مش) در بافتهای عمقی جهت جلوگیری از عود استفاده می شود. طول عمل یک ساعت است.

• روش لاپاراسکوپی درمان فتق چگونه است ؟

در این روش با ایجاد سه سوراخ ریز و ورود ابزار داخل شکم ،محل فتق به صورت دقیق دیده شده و ترمیم صورت می گیرد . از مزایای این روش بررسی سمت مقابل و امکان انجام عمل هرنی سمت مقابل با همین شکاف است. طول عمل یک ساعت می باشد .

درمان فتق