فتق2

فتق یا هرنی چیست؟

فتق همان جابجایی اعضای بدن از جایگاه طبیعی خود است. انواع مختلفی از آن وجود دارد ولی شایعترین نوع آن ، فتق مغبنی یا هرنی اینگوینال است .

فتق مغبنی  یا هرنی اینگوینال چیست؟

در مردان ۲۰ برابر زنان بوده و اکثرا در سمت راست دیده می شود .هرنی در جدار تحتانی شکم وبه اندازه های مختلف ممکن است دیده شود .

علت ایجاد فتق مغبنی چیست؟

اگر به هر علتی ارتباط جنینی که بین حفره شکم وناحیه اینگوینال وجود دارد ودر سالهای اولیه زندگی بسته می شود، باز شود هرنی ایجاد می گردد .در این حالت ارگان های شکمی وبه صورت شایع روده فتق می شوند .

عوامل خطر در ایجاد فتق کدام است؟

۱- ضعف مادرزادی عضلات جدار شکم

۲-افزایش فشار داخل شکمی بعلت چاقی و بلند کردن اجسام سنگین. افزایش فشار داخل شکمی بدون ضعف عضلانی نمی تواند هرنی بدهد.

۳-افزایش سن

*بخوانید : درد بیضه!

فتق چه علایمی می تواند ایجاد نماید؟

۱-احساس توده در ناحیه اینگوینال که در حالت درازکش بهتر وبا زور زدن نمایانتر می شود .

۲-درد که معمولا اگر حاد ایجاد شود، درد دارد و اگر مزمن باشد درد نمی دهد .

فتق اینگوینال چرا اهمیت دارد؟

ممکن است بگوییم چون هرنی درد ندارد پس ماهم کاری به کارش نداشته باشیم؛ ولی خطر اینجاست که ممکن است روده داخل قسمت فتق رفته، گیر کند و داخل شکم نرود. در این حالت روده سیاه شده و نیاز به عمل جراحی اورژانس دارد. علایم در این حالت شامل تهوع، استفراغ شدید، تب و درد شدید است.

فتق کی باید عمل شود؟

اگر فتق دردناک نباشد و مشکل دار نباشد در اولین فرصت ممکن ونه اورژانسی باید عمل شود اما اگر بصورت ناگهان دچار درد شده وتهوع، استفراغ ایجاد نماید نیاز به عمل جراحی اورژانس دارد.

این مورد در نوزادان نیز در اولین فرصت ممکن باید عمل شود .

آیا فتق اینگوینال معافیت سربازی دارد؟

اگر هرنی عمل نشده و یا عمل شده وعود کرده ،معافیت دایم است .

اگر هرنی عمل شده و مشکلی ندارد انجام خدمات رزمی منعی ندارد .

آیا استفاده از فتق بند باعث بهبود هرنی می شود؟

خیر ،استفاده از آن بعلت ایجاد چسبندگی و واکنش های التهابی باعث می شود عمل ترمیم سختتر انجام شود .

انواع روش های جراحی فتق کدام است؟

بصورت کلی دو نوع عمل جراحی وجود دارد:

-جراحی باز

-جراحی لاپاراسکوپی

*بخوانید : واریکوسل!

نحوه انجام جراحی فتق در سنین مختلف به چه صورت است؟

۱- جراحی در نوزادان وکودکان

در بچه ها با یک شکاف کوچک ۱ سانتی متری ساک فتق با کمک میکروسکوپ بسته می شود وارتباط حفره شکمی با حفره بیضه برداشته می شود .طول این عمل ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت وتحت بیهوشی مختصر انجام می شود .

۲- جراحی در افراد جوان

این عمل تحت بی حسی نخاعی وبا شکاف کوچک شکمی انجام می شود. ارتباط فتق بسته شده وعضلات شل شده شکمی جهت جلوگیری از عود مجدد نزدیک می شود .طول عمل نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه است.

۳- جراحی در افراد مسن

در این سن، عمل تحت بی حسی نخاعی بوده واز صفحه مخصوص (مش) در بافتهای عمقی جهت جلوگیری از عود استفاده می شود. طول عمل یکساعت است.

روش لاپاراسکوپی درمان فتق چگونه است؟

در این روش با ایجاد سه سوراخ ریز وورود ابزار داخل شکم ،محل فتق بصورت دقیق دیده شده وترمیم صورت می گیرد . از مزایای این روش بررسی سمت مقابل وامکان انجام عمل هرنی سمت مقابل با همین شکاف است .طول عمل یک ساعت می باشد .

درمان فتق