واریکوسل

واریکوسل همان اتساع شبکه وریدی (سیاهرگی) اطراف بیضه است. واریکوسل که به علل گوناگون و بعضاً ناشناخته‌ای ایجاد می شود در واقع واریسی شدن رگهای بیضه است که در پا هم دیده می شود. در صورت پیشرفت و تأثیر بر کیفیت اسپرم، می‌تواند موجب ناباروری دائم یا موقت گردد. در صورت دیده شدن علائم آن در بیضه نیاز هست که سریعاً به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه شود تا بهترین درمان مناسب انجام گیرد.

• درصد شیوع واریکوسل چقدر است؟

در 15 درصد بالغین جوان و 40 درصد موارد ناباروری مردان وجود دارد .شیوع آن در ناباروری ثانویه حدود 70 درصد است .

90 درصد موارد واریکوسل در سمت چپ و 10 درصد در هر دو طرف وجود دارد.

• علت بروز واریکوسل چیست؟

علت این بیماری ناشناخته است. اختلال تخلیه وریدی به علت نارسایی دریچه های وریدی یکی از علل مطرح می باشد. واریکوسل اغلب در دوران بلوغ و معمولاً در بیضه چپ اتفاق می افتد و علت آن به وضعیت قرارگیری سیاهرگ بیضه چپ مربوط است. علاوه بر آن وجود واریکوسل در بیضه یک سمت می تواند تولید اسپرم را در هر دو بیضه تحت تأثیر قرار دهد.

بخوانید : چرا بیضه درد می گیرد؟

• آیا Varicocele از بدو تولد وجود دارد؟

واریکوسل در سنین زیر 10 سال نادر است . معمولاً در سن بلوغ ظاهر شده و سیر پیش رونده دارد.

• واریکوسل چه عوارضی می تواند ایجاد نماید؟

1. کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه
  2. کاهش تعداد و حرکت اسپرم و بروز اشکال غیر طبیعی اسپرم

• علایم واریکوسل کدام است؟

معمولاً این بیماری نشانه و علامتی ندارد و شخص ممکن است به صورت تصادفی یا اتفاقی در مراجعه به پزشک در اثر مشکل ناباروری یا در معاینات سربازی متوجه این بیماری گردد .علائمی که ممکن است همراه آن باشند:

1. درد هایی که هنگام ایستادن و نشستن تشدید می شود و در حالت درازکش به پشت بهتر می شود.
  2. رگهای پیچ خورده و اصطلاحاً کرمی شکل شده و قسمت بالای کیسه بیضه متورم می شود.
  • چه موقع نیاز به عمل هست؟

واریکوسل زمانی نیاز به عمل دارد که :

1. وقتی فرد ناباروری دارد.
  2. اگر بیضه کوچک شود.
  3. درد غیر قابل تحمل داشته باشد.

در صورتی که بیمار ابن مشکلات را نداشته باشد ،معمولاً نیاز به عمل جراحی نیست .

• درجه بندی واریکوسل چگونه است؟

1. در واریکوسل گرید 1 وریدها هنگام زور زدن قابل لمس است.
  2. در واریکوسل گرید 2 وریدها در حالت ایستاده و بدون زور زدن قابل لمس است.
  3. در واریکوسل گرید 3 وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده و کرمی شکل است.
  • بهترین روش تشخیص واریکوسل کدام است؟

بهترین روش تشخیص واریکوسل از طریق معاینه با دست انجام می شود .از سونوگرافی داپلر یا رنگی هم برای تشخیص می توان کمک گرفت.

• چه اقداماتی برای Varicocele لازم است؟

در افرادی که مبتلا به واریکوسل هستند حتماً باید اسپرموگرام چک شود .نحوه انجام تست اسپرموگرام بدین گونه است که فرد مایع منی خود را به آزمایشگاه ارسال می کند .شخص 72 ساعت قبل از انجام آزمایش نباید نزدیکی یا انزال داشته باشد .

نمونه باید در کمتر از یک ساعت به آزمایشگاه برسد و بیش از حد نباید گرم شود .

• آیا درمان دارویی واریکوسل وجود دارد؟

هیچ درمان دارویی برای این بیماری وجود ندارد .تنها درمان آن عمل جراحی می باشد .

بخوانید : آیا جراحی وازکتومی درد دارد؟

• روش های عمل جراحی واریکوسل کدام است؟

1- روش جراحی سنتی :

روش جراحی سنتی و معمولی واریکوسل بدین گونه است که ابتدا شکاف در قسمت پایین شکمی داده شده  و وریدها بسته می شوند .عوارض این عمل نسبت به دیگر روشها بیشتر است.

2- روش جراحی میکروسکوپی :

استانداردترین عمل و دقیق ترین روش است که با برش کوچک پایین شکم و با کمک میکروسکوپ انجام می شود. در این روش عروق بیضه مثل شریان و لنف بیضه حفظ می شود و کمترین عوارض نسبت به عملهای دیگر دارد .میزان عود در این روش بسیار پایین است . امروزه استفاده از ابزار به روز و مدرن به کمک جراحان در رشته های مختلف آمده است . ما توانسته ایم دو میکروسکوپ به روز با جدیدترین تکنولوژی در بیمارستان فوق تخصصی بهمن و همچنین مرکز جراحی میرداماد تهیه کنیم. به یاری پروردگار نتایج درخشان در بیماران عمل شده گرفته ایم .

همچنین در روش میکروسکوپی وریدهای با سایز کوچک را که استعداد واریسی شدن در آینده دارد و منشاء عود واریکوسل در آینده خواهد بود و در روش جراحی معمولی قابل تشخیص نمی‌باشد به دلیل بزرگنمایی ۶-۴۴ برابر توسط میکروسکوپ، جراح قادر است این وریدهای کوچک را نیز مشاهده کند و از عروق لنفاتیک و شریان مجزا نماید و مسدود کند.
در نتیجه احتمال عود واریکوسل در این روش بسیار کمتر و حدود نیم درصد ( یعنی موفقیت 99/5 درصد ) می‌باشد همچنین بدلیل قابلیت بهتر در تمایز شریان و لنفاتیک و حفظ آنها احتمال آتروفی بیضه به دنبال جراح و یا ایجاد هیدروسل (آب آوردگی بیضه) بسیار نادر می‌باشد.

بهترین و انتخابی ترین روش جراحی واریکوسل در افراد نابارور، واریکوسل بچه ها و واریکوسل عود کرده ( قبلاً واریکوسل به روش معمول جراحی شده و باز گشته) و لازم است مجددا عمل در محل قبلی با جوشگاه زیاد انجام شود .

طول این جراحی یک ساعت یا بیشتر است و به صورت سرپایی توسط جراح بر روی بیمار انجام می‌شود. این درمان با استفاده از بی‌حسی عمومی خفیف به همراه بی‌حسی موضعی بر روی بیمار انجام می شود، این روش نیازی به باز کردن لایه‌های عضلانی دیواره شکم (که به صورت عادی در سایر روش‌های درمان لازم است) نداشته و به این ترتیب دوره بهبودی فرد به طور قابل توجه کاهش خواهد یافت.

جراحی میکروسکوپی واریکوسل

3- روش جراحی با لاپاراسکوپی :

در این روش سه سوراخ کوچک ایجاد شده، با بزرگنمایی بیش از 20 برابر و در زمان نیم ساعت قابل انجام هست و بعد از حفظ کردن شریان و لنف ،فقط وریدها با استفاده از کلیپ ریز و بدون استفاده از کوتر بسته می شود و ارتباط خونی وریدی بیضه قطع و دمای بیضه پایین می آید. در این روش میزان عود بسیار پایین است.

پس از عمل واریکوسل از چی زمانی بیمار می تواند راه برود؟

بسته به نوع بیهوشی عمل واریکوسل راه رفتن متفاوت است . اگر بی حسی از کمر ( بیهوشی اسپینال ) شده اید ، بهتر است تا صبح روز بعد سرپا نایستید چون ممکن است دچار سردرد شوید ولی اگر بیهوشی عمومی شده اید ،حدود چند ساعت پس از عمل می توانید روی تخت بنشینید و پاها را از لبۀ تخت آویزان کنید و سپس با کمک همراه راه بروید.

پس از جراحی واریکوسل تا کی باید پانسمان را تعویض کرد؟

پانسمان شما قبل از ترخیص از بیمارستان تعویض خواهد شد. این پانسمان را دو روز بعد از عمل بردارید و اگر ترشحی وجود نداشته باشد پس از آن دیگر نیاز به پانسمان ندارید.

چه مدت پس از عمل جراحی واریکوسل می توان به حمام رفت؟

در صورتی که محل زخم ترشح نداشته باشد ، دو روز بعد از عمل می توان به حمام رفت.

بخیه ها بعد از عمل جراحی واریکوسل کی خارج می شوند؟

معمولاً نوع بخیه در عمل جراحی از نوع قابل جذب پلاستیک می باشد که خود بخود جذب شده و نیازی به خارج کردن ندارد ولی اگر نخ نایلون باشد بسته به نظر پزشک پس از هفت الی ده روز خارج می شوند .

آزمایش اسپرم چه مدت بعد از عمل جراحی واریکوسل انجام می شود ؟

آزمایش اسپرم (اسپرموگرام ) 4 ماه بعد از عمل جراحی انجام می شود و معمولاً حدود  70 -80  درصد کیفیت اسپرم سازی بهتر خواهد شد.

چه مدت بعد از عمل واریکوسل می توان بچه دار شد ؟

بعد از عمل واریکوسل ،4 ماه طول می کشد تا اسپرم های با کیفیت خوب تولید شود و بنابراین بعد از 4 ماه از عمل واریکوسل بهترین زمان برای نزدیکی جهت بچه دار شدن است .نزدیکی به صورت یک شب در میان یک هفته بعد از اتمام دوره پریود همسر صورت می گیرد .