جراحی میکروسکوپی واریکوسل

جراحی میکروسکوپی واریکوسل یکی از روش های درمان واریکوسل می باشد ، در واقع واریس ناحیه تناسلی در مردان می‌باشد که به علل گوناگون و بعضاً ناشناخته‌ای در اندام تناسلی مردان ایجاد می‌گردد و در صورت پیشرفت و تاثیر بر کیفیت اسپرم، می‌تواند موجب ناباروری دائم یا موقت گردد که با جراحی میکروسکوپی واریکوسل مشکل رفع می شود.

• شیوع واریکوسل چقدر است؟

در ۱۵ درصد بالغین جوان و ۴۰ درصد موارد ناباروری مردان وجود دارد .شیوع آن در ناباروری ثانویه حدود ۷۰ درصد است .

۹۰ درصد موارد واریکوسل در سمت چپ و ۱۰ درصد در هر دو طرف وجود دارد.

• علت واریکوسل چیست؟

علت این بیماری ناشناخته است . اختلال تخلیه  وریدی به علت نارسایی دریچه های وریدی یکی از علل مطرح می باشد.در برخی موارد اشکالات آناتومیک در عروق بدن هم عامل این بیماری است. واریکوسل اغلب در دوران بلوغ و معمولاً در سمت چپ اتفاق می افتد و علت آن به وضعیت قرارگیری سیاهرگ بیضه چپ مربوط است. علاوه بر آن وجود واریکوسل در بیضه یک سمت می تواند تولید اسپرم را در هر دو بیضه تحت تأثیر قرار دهد.

• آیا واریکوسل از بدو تولد وجود دارد؟

واریکوسل زیر ۱۰ سال نادر است. معمولاً در سن بلوغ ظاهر شده و سیر پیشرونده دارد.

• واریکوسل چه عوارضی می تواند ایجاد نماید؟

1. کاهش رشد بیضه و در نهایت کوچک شدن بیضه
  2. کاهش تعداد و حرکت اسپرم و بروز اشکال غیر طبیعی
  • مکانیسم آسیب واریکوسل چگونه است؟

از عللی که باعث اختلال آزمایش منی می شود این است که بیضه در حالت طبیعی توسط کیسه بیضه (اسکروتوم) از بدن فاصله دارد. دمای بیضه 1-5 درجه سانتی گراد از دمای بدن پایین تر است که این دما مناسب برای اسپرم سازی است.

وقتی رگهای سیاهرگی اتساع می یابند و گشاد می شوند باعث افزایش دما و اختلال اسپرم سازی می شود. از طرفی تجمع مواد سمی نیز از علل مطرح شده دیگر می باشد.

بخوانید : توصیه های بعد از عمل واریکوسل !

• علائم واریکوسل کدام است؟

معمولاً این بیماری نشانه و علامتی ندارد و شخص ممکن است به صورت تصادفی یا اتفاقی در مراجعه به پزشک در اثر مشکل ناباروری یا در معاینات سربازی متوجه این بیماری گردد. علائمی که ممکن است همراه واریکوسل باشند:

1. دردهایی که هنگام ایستادن و نشستن تشدید می شود و در حالت دراز کش به پشت بهتر می شود.
  2.  رگهای پیچ خورده و اصطلاحاً کرمی شکل شده و قسمت بالای کیسه بیضه متورم می شود.

جراحی میکروسکوپی واریکوسلتصویر واریکوسل درجه 3

• چه موقع واریکوسل نیاز به عمل دارند؟

واریکوسل زمانی نیاز به عمل دارد که :

1. وقتی فرد ناباروری دارد.
  2. اگر بیضه کوچک شود.
  3. درد غیر قابل تحمل داشته باشد.

در صورتی که بیمار اینگونه مشکلات را نداشته باشد ،معمولاً نیاز به عمل جراحی ندارد .

• درجه بندی واریکوسل چگونه است؟

1. وریدها هنگام زور زدن قابل لمس است. (گرید یک)
  2. وریدها در حالت ایستاده و بدون زور زدن قابل لمس است. (گرید دو)
  3. وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده و کرمی شکل است. (گرید سه)
  • بهترین روش تشخیص واریکوسل کدام است؟

بهترین روش تشخیص واریکوسل از طریق معاینه و با دست انجام می شود .از سونوگرافی داپلر یا رنگی هم برای تشخیص می توان کمک گرفت.

• چه اقداماتی لازم است؟

در این افراد حتماً باید اسپرموگرام چک شود .نحوه انجام تست اسپرموگرام بدین گونه است که فرد مایع منی خود را به آزمایشگاه ارسال می کند .شخص ۷۲ ساعت قبل از انجام آن نزدیکی یا انزال نباید داشته باشد .

نمونه باید در کمتر از یک ساعت به آزمایشگاه برسد و بیش از حد نباید گرم شود .

• آیا درمان دارویی واریکوسل وجود دارد؟

هیچ درمان دارویی برای این بیماری وجود ندارد .تنها درمان واریکوسل ،عمل جراحی می باشد .

• روش های عمل جراحی واریکوسل کدام است؟

۱- روش جراحی سنتی :

روش جراحی سنتی و معمولی واریکوسل بدین گونه است که ابتدا شکاف در قسمت پایین شکمی داده شده و وریدها بسته می شوند. عوارض این عمل نسبت به دیگر روشها بیشتر است.

۲- روش میکروسکوپی :

استاندارد ترین عمل و دقیق ترین روش است که با برش کوچک پایین شکم و با کمک میکروسکوپ انجام می شود. در این روش عروق بیضه مثل شریان و لنف بیضه حفظ می شود و کمترین عوارض نسبت به عملهای دیگر دارد. میزان عود در این روش بسیار پایین است .

۳- روش جراحی با لاپاراسکوپی :

در این روش سه سوراخ کوچک ایجاد شده، با بزرگنمایی بیش از ۲۰ برابر و در عرض نیم ساعت و بعد از حفظ کردن شریان و لنف ،فقط وریدها با استفاده از کلیپ ریز و بدون استفاده از کوتر بسته می شود و ارتباط خونی وریدی بیضه قطع و دمای بیضه پایین می آید. در این روش میزان عود بسیار پایین است.

بهترین روش جراحی واریکوسل ، روش جراحی میکروسکوپی واریکوسل است.

بخوانید : دلایل درد بیضه

• جراحی میکروسکوپی واریکوسل چگونه انجام می شود؟

در روش میکروسرجری با توجه به استفاده از میکروسکوپ حین جراحی و بزرگنمایی جراح فوق تخصص اورولوژی یا فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری ، قادر است با دقت بیشتر وریدها را از شریان (سرخرگ) و عروق لنفاتیک (عروق برنده آب) جدا کند و فقط وریدها را مسدود نماید.
همچنین وریدهای با سایز کوچک را که استعداد واریسی شدن در آینده دارد و منشاء عود واریکوسل در آینده خواهد بود. در روش جراحی معمولی قابل تشخیص نمی‌باشد در حالی که در روش میکروسرجری به دلیل بزرگنمایی ۶-۴۴ برابر توسط میکروسکوپ، جراح قادر است این وریدهای کوچک را نیز مشاهده کند و از عروق لنفاتیک و شریان مجزا نماید و مسدود کند.
در نتیجه شانس عود واریکوسل در این روش بسیار کمتر و حدود نیم درصد ( یعنی موفقیت ۵/۹۹ درصد ) می‌باشد همچنین بدلیل قابلیت بهتر در تمایز شریان و لنفاتیک و حفظ آنها احتمال آتروفی بیضه بدنبال جراح و یا ایجاد هیدروسل (آب آوردگی بیضه) بسیار نادر می‌باشد.

بهترین و انتخابی ترین روش جراحی واریکوسل در افراد نازا ، واریکوسل بچه ها و واریکوسل عود کرده ( قبلاً واریکوسل به روش معمول جراحی شده و باز گشته) و لازم است مجددا عمل در محل قبلی با جوشگاه زیاد انجام شود .

• واریکوسلنحوه انجام جراحی میکروسکوپی واریکوسل :

واریکوسلکتومی ساب اینگوینال میکروسکوپی یک نوع روش درمان ایجاد شکاف برای واریکوسل است که در طول یک ساعت یا بیشتر به صورت سرپایی توسط جراح واریکوسل بر روی بیمار انجام می‌شود. این درمان با استفاده از بی‌حسی عمومی خفیف به همراه بی‌حسی موضعی بر روی بیمار انجام شده و از طریق آن امکان مشاهده تمام ریشه‌های احتمالی بازگشت وریدی به بیضه و تکمیل درمان از طریق ایجاد یک شکاف کوچک با حداقل درد در بالای کیسه بیضه وجود دارد.

این روش نیازی به باز کردن لایه‌های عضلانی دیواره شکم (که به صورت عادی در سایر روش‌های درمان لازم است) نداشته و به این ترتیب دوره بهبودی فرد بطور قابل توجه کاهش خواهد یافت.

• جراحی میکروسکوپی واریکوسل در کدام مراکز انجام می شود؟

امروزه استفاده از ابزار بروز و مدرن به کمک جراحان در رشته های مختلف آمده است . ما توانسته ایم دو میکروسکوپ بروز با جدیدترین تکنولوژی در بیمارستان فوق تخصصی بهمن و همچنین مرکز جراحی میرداماد تهیه کنیم. به یاری پروردگار نتایج درخشان در بیماران عمل شده گرفته ایم .