درد بعد از عمل واریکوسل

واریکوسل یکی از شایع ترین علل ناباروری در مردان جوان می باشد. از جمله عوارض واریکوسل می توان به هیدروسل یا آب آوردن بیضه، کوچک شدن بیضه  و درد بعد از عمل واریکوسل اشاره کرد.واریکوسل زمانی رخ می‌دهد که رگ های کیسه بیضه بزرگ شوند.این بیماری با توجه به پیشرفت گریدبندی شده که درمان آن فقط جراحی می باشد و درمان دارویی و یا روش های دیگری ندارد. واریکوسل در اکثر آقایان در سنین مختلف دیده شده است که باعث اذیت فرد در زندگی روزمره شده و در نهایت باعث ناباروری شخص بیمار می شود.

واریکوسل

وقتی که در کیسه بیضه فردی واریکوسل به وجود آید، انتقال خون به سایر نقاط این بخش از بدن متوقف می‌شود. بیضه افراد در کیسه ای به نام اسکروتوم قرار دارد. از آنجایی که خون نمی‌تواند از این بخش دوباره به قلب برگردد، خون در اینجا جمع شده و رگ ها به شکل نامعقولی بزرگ می‌شوند.

عمل واریکوسل

در عمل واریکوسل وریدهای بزرگ شده در بیضه برداشته می‌شود تا به این ترتیب جریان خون مناسب مجدداً به اندام‌های تناسلی بازگردد. جراحی واریکوسل درد بیضه را کاهش می‌دهد و می‌تواند باروری مردان را افزایش دهد.

واریکوسل و ناباروری

یکی از اثرات منفی واریکوسل در آقایان، ناباروری می باشد. معمولاً برای افرادی که می‌خواهند بچه دار شوند و در این زمینه مشکل دارند عمل واریکوسل تجویز خواهد شد.همچنین اگر تولید تستسترون در فردی با کاهش مواجه شود، احتمال وجود واریکوسل در آن فرد بالا است و نیاز به عمل جراحی وجود دارد. از جمله علائم کاهش تستسترون در بدن می‌توان به افزایش وزن و تمایل جنسی پایین اشاره کرد.

علائم واریکوسل

معمولاً واریکوسل در گریدهای پایین هیچ گونه علائم مشخصی در شما ندارد ولی در درجات بالاتر فرد را اذیت خواهد کرد. اما علائم شایعی که ممکن است مشاهده کنید، عبارتند از:

• ایجاد برآمدگی در یکی از بیضه‌ها
  • ورم کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا پیچ خوردن محسوس سیاهرگ‌ها در کیسه بیضه که معمولاً شبیه به یک کیسه پُر از کرم می باشد.
  • احساس یک درد مبهم و مکرر در ناحیه بیضه

نمایش واریکوسلتشخیص واریکوسل

دقیق ترین راه تشخیص واریکوسل، معاینه فرد توسط متخصص اورولوژی می باشد. البته در مواردی که به هر دلیلی شکی در تشخیص وجود داشته باشد می توان از سونوگرافی کالر داپلر استفاده کرد.

مراقبت بعد از عمل واریکوسل

عمل واریکوسل معمولاً بین یک تا دو ساعت به طول می‌انجامد. پس از عمل، بیمار را در یک اتاق قرار می‌دهند تا از خواب بیدار شود. سپس بیمار به مدت یک تا دو ساعت استراحت می‌کند و پس از آن، پزشک او را آماده مرخص شدن خواهد کرد.پس از مرخص شدن میبایست به نکات زیر توجه کرد:

• همۀ دارو یا آنتی بیوتیکی که دکتر تجویز کرده است را مرتب مصرف کنید.
  • از داروهای درد نظیر ایبوپروفن (ادویل، مورتین) جهت کاهش درد پس از عمل استفاده کنید.
  • دستورالعمل دکتر خود یا مرکزی که در آن عمل انجام شده جهت تمیز کردن قسمت بریدگی های عمل را دنبال کنید.
  • بسته های یخ را چند بار در روز به مدت 10 دقیقه بر روی کیسه بیضه ها قرار دهید تا ورم آنها از بین برود.

بخوانید : درمان عفونت اپیدیدیم

علت درد بعد از عمل واریکوسل

درد بعد ازعمل واریکوسل، طبیعی است. اساساً عمل واریکوسل برای حذف رگ های مسدود شده بیضه صورت می گیرد. پس تا زمانیکه بعد از عمل، کیسه بیضه دچار آب آوردن یا درد بسیار شدید نشده، نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد. به علت بسته شدن رگهای واریکوسل در هنگام عمل جراحی، اغلب درد بیضه ایجاد می شود که جای نگرانی وجود ندارد و تدریجاً با استراحت برطرف می شود. امروزه با پیشرفت در تکنیک های جراحی و با انجام عمل جراحی میکروسرجری و لاپاراسکوپی، عوارض بعد از عمل واریکوسل بسیار کم و نادر می باشد.

عمل واریکوسل یک عمل جراحی امن و معمولی است که میزان باروری در آقایان را تا حد زیادی بالا می‌برد این عمل مانند هر عمل جراحی دیگری دارای ریسک هایی می باشد دارای درد ها و عوارضی بعد از عمل است و همچنین بداتید که این جراحی نمی‌تواند مشکل باروری افراد را به شکل کامل از بین ببرد. در زمینه ضرورت انجام این عمل حتماً با پزشک متخصص اورولوژی مشورت کنید و از او بپرسید که آیا این عمل می‌تواند میزان اسپرم شما و همچنین کیفیت آنها بهبود بخشد یا خیر.