عدم خروج منی با مصرف تامسولوسین
زمان مطالعه: 5 دقیقه

داروها علاوه بر خواص خود در درمان انواع بیماری ها همیشه عوارضی نیز برای بیمار خواهد نداشت عدم خروج منی با مصرف تامسولوسین یک از عوارض این داروست، معمولاً اندازۀ غدۀ پروستات در مردان با افزایش سن بیشتر می شود.اما این افزایش سایز فرد را با مشکلاتی از جمله مشکلات در دفع ادرار مواجه می‌نماید و علائمی همچون عدم احساس خالی شدن مثانه، ادرار قطره قطره،تکرر ادرار  افزایش دفعات احساس نیاز به  دفع ادرار مواجه می نماید.

تامسولوسین دارویی است که با شل کردن عضلات صاف اطراف مثانه و غده ی پروستات، باعث تسهیل در دفع ادرار می گردد و به این ترتیب علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات را کاهش می دهد. در بعضی موارد نیاز به تجویز بیش از یک دارو جهت کنترل علائم بزرگی پروستات می باشد که معمولاً تامسولوسین یکی از آنها می باشد.

 

داروی تامسولوسین

تامسولوسین” Tamsulosin” دارویی است که پزشکان جهت درمان بزرگی پروستات از آن استفاده می کنند . این دارو در بازار با نام تجاری فلومکس نیز شناخته می شود. از این دارو تنها آقایان می توانند استفاده کنند و خانم ها و کودکان نباید خودسرانه از این دارو استفاده نمایند.تامسولوسین دارویی است که باعث تسهیل دفع ادرار می گردد و در دسته داروهای مسدود کننده آلفا قرار دارد. این دارو با شل کردن گردن مثانه و عضلات پروستات در مردان مبتلا به بزرگی پروستات باعث بهبود دفع ادرار آن ها می شود. باید بدانید که این دارو می تواند باعث ایجاد احساس سرگیجه شود.

 

نحوه‌ عملکرد قرص تامسولوسین

تامسولوسین با بلوکه کردن گیرنده‌های آلفا-۱ در عضلات صاف پروستات و مثانه کار می‌کند. این عمل باعث شل شدن عضلات می‌شود و جریان ادرار را تسهیل می‌کند و علائمی مانند تکرر ادرار، ادرار شبانه و تأخیر در شروع جریان ادرار را کاهش می‌دهد.

مواردی که پیش از شروع مصرف تامسولوسین میبایست به آن توجه کنیم

در صورتی که احساس سرگیجه می کنید و هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده یا پس از دفع ادرار، دچار افت فشار یا از حال رفتن می شوید، حتماً پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.در صورتی که موارد زیر را دارید میبایست حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

– اگر نیاز به جراحی چشم همزمان با مصرف قرص تامسولوسین دارید

– چنانچه سابقه ی هرگونه اختلال کبدی و کلیوی دارید.

– سابقۀ حساسیت به تامسولوسین یا هر داروی دیگر

– لیست کاملی از داروها و مکمل های غذایی و گیاهی مصرفی خود تهیه نموده و در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید تا در صورت امکان بروز تداخل دارویی، اقدامات لازم انجام گیرد.

 

نحوۀ صحیح مصرف قرص تامسولوسین

قبل از مصرف تامسولوسین به موارد زیر توجه نمایید:

–  تامسولوسین را میبایست دقیقاً به صورتی که پزشک یا داروساز به شما توصیه نموده مصرف نمایید.

– کپسول یا قرص را به صورت کامل به همراه یک لیوان آب میل کنید و از خرد کردن، باز کردن یا جویدن آن خودداری نمایید.

– در اولین نوبت های مصرف این دارو ممکن است احساس سرگیجه یا از حال رفتن به شما دست دهد. به همین خاطر مهم است که دارو را برای بار اول در شب و حتماً پیش از رفتن به رختخواب مصرف نمایید و در صورت احساس سرگیجه یا تعریق به حالت دراز کش باقی بمانید تا این حالت به طور کامل برطرف گردد.

– معمولاً یک عدد قرص یا کپسول به صورت روزانه تجویز می‌گردد که نوبت اول را حتما شب پیش از خواب مصرف نمایید اما نوبت های بعدی را می توانید با توجه به شرایط خود در هر زمانی از شبانه روز که برای شما مناسب تر است، مصرف کنید.

بخوانید : عوارض داروی پروترال

 

– توصیه می شود دارو را نیم ساعت پس از یکی از وعده‌های غذایی خود در روز مصرف نمایید.

– در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، چنانچه در طول روز به خاطر نیاوردید، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و مصرف روزهای بعدی را طبق روال سابق ادامه دهید. از دو برابر نمودن مقدار مصرف در یک نوبت خودداری نمایید.

– جهت تأثیر بهتر دارو ترجیحا دارو را در زمان مشخصی از روز به صورت منظم مصرف نمایید.

 

موارد احتیاط داروی تامسولوسین

در هنگام مصرف این دارو بهتر است فشار خون خود را به طور مداوم چک کنید تا دچار مشکل نشوید. باید توجه داشته باشید که در طول مصرف این دارو میبایست آزمایشات مکرر انجام دهید و از نظر ابتلا به سرطان پروستات خودتان را مورد آزمایش قرار دهید.

  • سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید به خصوص اگر از بیماری مانند بیماری کبدی و کلیوی، فشار خون پایین، سرطان پروستات و حساسیت به سولفا داروها دارید و داشته اید.
  • اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در طول مصرف این دارو هستید از مصرف الکل خودداری کنید.

 

تداخلات دارویی داروی تامسولوسین

از مصرف همزمان تامسولوسین با داروهایی مانند آلفوروسین، ترازوسین، اوروکساترال، هیترین، کاردورا و مینی پرس خودداری کنید.

عدم خروج منی با مصرف تامسولوسیننحوه نگهداری از داروی تامسولوسین

این دارو را باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

 

عوارض قرص تامسولوسین در مردان

عوارض جانبی داروی تامسولوسین ممکن است برای برخی از افراد رخ دهد، اما همه این عوارض را تجربه نمی‌کنند. در اینجا برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی آورده شده است:

  • سرگیجه، به ویژه هنگام بلند شدن سریع از حالت نشسته یا درازکش
  • خستگی و احساس ضعف
  • سردرد
  • اختلالات جنسی، از جمله کاهش میل جنسی و عدم خروج منی با مصرف تامسولوسین
  • احساس تهوع یا استفراغ
  • بینی گرفته یا آبریزش بینی
  • افزایش ضربان قلب یا تپش قلب
  • افتادگی پلک (پتوز)
  • واکنش‌های حساسیتی، مانند خارش، بثورات پوستی، یا تورم صورت و گلو
  • سندرم شلی عضلانی داخلی چشمی (IFIS) در طول عمل جراحی چشم (احتمال کم، اما جدی)

به ندرت ممکن است مردان نعوظ دردناک یا طولانی‌مدت (بیشتر از چهار ساعت) داشته باشند. در صورت مشاهدۀ چنین مشکلی مصرف دارو را متوقف کرده و به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید در غیر این صورت ممکن است مشکلات شما برای مدتی طولانی ادامه داشته‌ باشند یا دائمی شوند.

 

 

در حین مصرف تامسولوسین اگر هر یک از این عوارض جانبی مانند عدم خروج منی با مصرف تامسولوسین را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی شدید یا طولانی مدت شد، میبایست به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.و این را بدانید که خیلی مهم است که در مورد همه عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم درستی در مورد ادامه یا تغییر دوز داروی خود بگیرید.

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص اورولوژی ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *