سوزش نوک آلت

سوزش نوک آلت تناسلی مردان از داخل و به طور کلی سوزش آلت علل متعددی می‌تواند داشته باشد که معمولاً قابل درمان می باشد. حس سوزش در طول ادرار کردن بروز می‌کند و بسته به علت آن علایم دیگری ظاهر می‌شوند. برای مثال آلت ممکن است ورم کرده یا دچار خارش شود.انواع مختلف عفونت می‌توانند باعث ایجاد حس سوزش در آلت تناسلی مرد شوند. این موارد معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند.

علت سوزش نوک آلت تناسلی

گاهی این سوزش ممکن است به دلیل عفونت یا عفونت مقاربتی مانند سوزاک، عفونت دستگاه ادراری (UTI)، گرما، پروستاتیت یا عفونت مجاری ادراری و … در آلت تناسلی ایجاد شده باشد.

سوزاک

سوزاک یک عفونت واگیردار جنسی می باشد که در بین افراد جوان سنین 15 تا 24 سال شایع تر است. این بیماری اغلب از طریق فعالیت جنسی منتقل می‌شود.حس سوزش در زمان ادرار کردن یکی از نشانه‌های سوزاک است. این بیماری همچنین می‌تواند باعث ایجاد ترشح آلت و ورم ناحیه آلت تناسلی شود.

• درمان سوزاک

پزشک متخصص پس از تشخیص علت سوزش آلت و مشخص شدن اینکه علت آن سوزاک است با توجه به شدت آن داروهای آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری ممکن است در قسمت‌های مختلف دستگاه ادراری مثل مثانه یا کلیه بروز کند. این نوع عفونت نتیجه ورود باکتری به داخل دستگاه ادراری می باشد. عفونت دستگاه ادراری بیشتر یک اصطلاح کلی است که می‌تواند شامل عفونت‌های یوریتریت (اوریتریت)، سوزاک، و کلامیدیا و دیگر انواع عفونت باشد.یک علامت شایع عفونت دستگاه ادراری حس سوزش در هنگام ادرار کردن است. عفونت‌های دستگاه ادراری همچنین ممکن است باعث ایجاد تکرر ادرار و افزایش ادرار شود.

• درمان عفونت دستگاه ادراری

آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مؤثرند. پزشک پس از تشخیص نوع باکتری که باعث ایجاد عفونت شده است  تا نوع آنتی‌بیوتیک تجویزی را مشخص می نماید.مدت درمان در کنار سایر عوامل بسته به شدت عفونت متغیر خواهد بود. نوشیدن آب فراوان نیز به درمان زودتر کمک می‌کند.

کلامیدیا در سوزش نوک آلت

یکی دیگر از بیماری‌های واگیردار جنسی کلامیدیا می باشد که هم مردان و هم زنان را مبتلاء می کند. کلامیدیا معمولاً از طریق فعالیت جنسی محافظت نشده از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.کلامیدیا باعث ایجاد حس سوزش در طول ادرار کردن و ترشحات غیر نرمال می‌شود. دیگر علائم این بیماری درد و ورم بیضه نیز می باشد.

• درمان کلامیدیا

پزشک متخصص برای درمان آن یک دوره داروی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند وبهتر است که در طول فرآیند درمان شخص از هر گونه فعالیت جنسی پرهیز کند برای پیشگری از بوجود آمدن این نوع عفونت بهتر از از رابطه ی حفاظت شده (استفاده از کاندوم ) داشته باشید و همچنین هر شخص فعال از نظر جنسی و دارای رابطه با شرکاء جنسی متعدد میبایست به طور منظم به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نموده تا تست های لازم جهت پیشگیری از ابتلا انجام گیرد.

بخوانید : عکس زگیل تناسلی

یوریتریت

به التهاب مجرای ادرار یوریتریت گویند. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج بدن حمل می‌کند. باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد یوریتریت شوند که باعث ایجاد سوزش در طول ادرار کردن می‌شود و همچنین می‌تواند باعث داشتن انزال دردناک شود. این اختلال گاهاً می‌تواند سبب خارش و حساسیت در آلت تناسلی نیز شود.

• درمان یوریتریت

درمان یوریتریت به علت آن بستگی دارد. پزشک متخصص در مواردی که این بیماری علت باکتریایی داشته باشد برای درمان آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.گاهی از اوقات بیماری دیگری مانند سوزاک ممکن است عامل ایجاد یوریتریت شود. درمان علت زمینه‌ای عموماً به برطرف شدن یوریتریت کمک می‌کند.

پروستاتیت در سوزش نوک آلت

پروستاتیت گاهاً از نوع حاد یا مزمن می باشد. به التهاب غده پروستات ،پروستاتیت گفته می شود، غده‌ای کوچک که بین مثانه و آلت تناسلی مردان قرار دارد و اجزاء منی را تولید می‌کند.اغلب اشکال پروستاتیت نتیجه تحریک عصب‌های اطراف پروستات هستند و برای آنها عفونت مسئول نیست. به هر حال انواع با شیوع کمتر پروستاتیت مثل پروستاتیت باکتریایی باعث سوزش نوک آلت تناسلی از داخل در زمان ادرار کردن می‌شوند.

• درمان پروستاتیت

موارد باکتریایی پروستاتیت با استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.

سنگ کلیه

تبدیل مواد زائد داخل ادرار به کریستال باعث سنگ کلیه می شود. وقتی این کریستال‌ها انباشته می‌شوند بدن برای دفع آنها از طریق ادرار با اشکال مواجه می‌شود.این سنگ‌ها گرایشی به ماندن در کلیه یا حرکت به داخل حالب و ایجاد درد از خود نشان می‌دهند. بسته به اندازه سنگ درد و سوزش ممکن است شدید باشد.

• درمان سنگ کلیه

سنگهای کوچک‌تر کلیه در نهایت خود به خود و از طریق ادرار و بدون مداخله پزشکی از بدن خارج می‌شوند. داروهای مسکن درد غیر نسخه‌ای و نوشیدن مقادیر فراوان مایعات می‌تواند برای دفع سنگ کلیه مفید باشد.

سنگهای بزرگ تر نیز ممکن است نیاز به جراحی یا درمان‌های دیگری داشته باشند. رایج‌ترین اقدام پزشکی در مورد سنگ کلیه لیتوتریپسی موج شوک است. این نوع درمان از امواج صوتی با فرکانس بالا برای شکستن و قطعه قطعه کردن سنگ به ذرات کوچک استفاده می‌کند تا بدن شخص بتواند ذرات ریز سنگ را از طریق ادرار دفع کند.

سرطان

در موارد بسیار نادر حس سوزش در آلت تناسلی مرد می‌تواند یک نشانه سرطان باشد. از نشانه های سرطان آلت تناسلی آقایان تغییرات پوست آلت و ورم می باشد و زمانی بروز می‌کند که سلول‌های سرطانی در بافت‌های آلت تناسلی شکل می‌گیرند.

• سرطان آلت تناسلیدرمان سرطان

گزینه‌های درمانی مختلفی برای سرطان آلت تناسلی در دسترس است. پزشکان نوع درست درمان را بر مبنای شدت سرطان تعیین می‌کنند اما این درمان می‌تواند شامل عمل جراحی یا شیمی درمانی باشد.

حس سوزش در آلت تناسلی آقایان علل متعددی دارد و این سوزش عموماً در طول ادرار کردن بروز می‌کند.اکثریت علل دکر شده به وجود عفونتی در دستگاه ادراری و بیضه‌ها مربوط می باشند.در بیشتر موارد، عفونت‌های مورد اشاره با آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند. بسته به علت و شدت آن، درمان ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد. بیماری‌های واگیردار جنسی از طریق رابطه جنسی ایمن قابل پیشگیری بوده اما پیشگیری از اختلالات دیگر، مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، در مورد برخی از مردم دشوار است.با وجود آنکه حس سوزش در آلت تناسلی مردان در موارد نادر می‌تواند یک نشانه سرطان باشد، شانس ابتلاء به این بیماری بسیار کم است. جهت تشخیص و درمان بهتراست ابتدا به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید تا پزشک با توجه به نوع و شدت سوزش نوک آلت تناسلی از داخل داروها و درمان مورد نیاز را تجویز کند.