سوختن بیضه با آب داغ
زمان مطالعه: 5 دقیقه

شاید شما هم به دنبال درمان سوختگی با آب جوش باشید. تقریباً اکثر افراد این نوع سوختگی را تجربه کرده‌اند گاهی اوقات سوختن بیضه با آب داغ ممکن است برای شما پیش بیاید سوختگی با آب جوش یکی از شایع‌ترین انواع سوختگی است که درد شدیدی نیز دارد. این سوختگی باعث درد و صدمه به پوست می‌شود و ممکن است در موارد شدیدتر بافت و سلول‌های پوستی را از بین ببرد. سوختگی با آب جوش یا بخار آب درجات مختلفی دارد که در درجه اول نکته حائز اهمیت درمان اولیه آن می باشد.

  • سوختن با آب داغ

موارد شدید سوختگی با آب جوش، تأثیرات قابل توجهی را روی پوست به همراه دارد. محل‌های شایع سوختگی با آب جوش دست‌ها و پا‌ها هستند که اکثر آسیب دیدگی‌ها در این ناحیه‌ها است اما در اعضای دیگر بدن نیز مانند بیضه ها در زمان طهارت و آبکشی در دستشویی و توالت امکان پیش آمدن دارد.

بسته به شدت سوختگی می‌توان راه کار‌های خانگی مختلفی را انجام داد، اما در موارد شدیدتری باید با درمان‌های پزشکی فرآیند سوختگی با آب جوش را درمان کرد.در این مواقع ممکن است آسیب به پوست با تاول زدن همراه باشد که برای جلوگیری از بدتر شدن آن باید درمان را در اسرع وقت انجام دهید تا میزان آسیب به پوست کاهش یابد.

  • تاثیر سوختگی و گرما بیضه بر باروری

بیضه ها دو وظیفه اصلی دارند: تولید اسپرم و تستسترون.زمانی که بیضه ها چندین درجه خنک تر از دمای بدن شما هستند، تولید اسپرم در بهترین حالت خود قرار دارد. به همین دلیل است که آنها در خارج از بدن در کیسه بیضه آویزان می شوند. در انسان، تولید اسپرم وابسته به دما و عملکرد طبیعی بیضه است که به دمای 2 تا 4 درجه سانتی گراد کمتر از دمای عمومی بدن نیاز دارد. دمای عمومی بدن انسان 37 درجه است.

دمای پایین‌تر بیضه توسط یک سیستم خنک‌کننده که شامل کیسه بیضه، شبکه پامپینی‌فرم و ماهیچه‌ها حفظ می‌شود. مکانیسم بیضه‌ها برای تنظیم دمای مناسب بیضه به این صورت است که زمانی که خیلی گرم است با آویزان شدن و حفظ فاصله از بدن و در زمانی که محیط خیلی سرد است،جمع می شود و نزدیک به بدن قرار میگیرد. این تنظیم دما توسط سیستم خنک کننده بیضه صورت می گیرد.

همچنین بافت اطراف بیضه ها (شبکه خونی، چربی، پوست) نیز دمای کیسه بیضه را تنظیم می کند.عوامل خارجی متعددی مانند وضعیت بدن، لباس، سبک زندگی، تب و فصل سال می‌توانند بر دمای کیسه بیضه تأثیر بگذارند و در صورت طولانی‌مدت ممکن است بر کیفیت اسپرم نیز تاثیر گذار باشد.

  • تاثیر مستقیم روی اسپرم

داغی بیضه ها باعث افزایش سوخت و ساز بیضه و آسیب اسپرم می شود. استرس گرمایی بیضه ( به حالتی گفته می شود که دمای بیضه بالا میرود و دمای بیضه برای تولید اسپرم مناسب نیست) که سبب کاهش تحرک اسپرم‌های انزالی و همچنین افزایش بد فرمی اسپرم می شود. همچنین گرم نگه داشتن بیضه ها یا داغ شدن بیضه ها(بر اثر سوختگی) به هر علتی می تواند تعداد و کیفیت اسپرم را کاهش دهد. این موضوع باعث افزایش تمرکز محققان بر روی تاثیر گرما بر باروری مردان و اثرات نامطلوب عواملی که ممکن است دمای کیسه بیضه را افزایش دهد، شده است.

تاثیر آب داغ روی اسپرم

در برخی از تحقیقات مشخص شده که مردان در مشاغل خاص (نانواها، راننده ها) در معرض خطر بالاتری برای کاهش کیفیت اسپرم هستند. این موضوع به احتمال زیاد به دلیل داغی بیضه ها است. همچنین مردانی که در معرض دمای بالا قرار گرفتند (سوختگی بیضه ها) و بیش از شش ساعت در حین کار نشستند، آسیب DNA اسپرم را افزایش دادند.

  • موقع سوختگی با آب داغ چه باید کرد؟

سوختگی با آب داغ در هر درجه و شدتی که باشد در ابتدا درد زیادی دارد و افراد به محض سوختگی به دنبال سریعترین روش برای کاهش درد هستند. در اولین فرصت درمان خانگی از مهمترین اقداماتی است که باید به آن دقت کنید، زیرا استفاده از هر نوع موادی منجر به ایجاد عفونت و بروز تاول‌های شدید خواهد شد.

در ابتدا اگر سوختگی در هر قسمتی از بدن باشد باید توجه داشته باشید که لباس به آن ناحیه نچسبد.اگر ناحیه سوخته شده دارای زیورآلات و یا چیز‌های دیگری باشد سریعاً آن‌ها را از محل سوختگی جدا کنید. ناحیه‌ای که دچار سوختگی با آب جوش شده را ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر آب سرد نگه دارید که با خنک کردن آن محل، میزان حرارت وارد شده و آسیب به پوست کمتر شود.

  • علائم سوختگی بیضه با آب داغ

وقتی که فرد به وسیله آب جوش دچار سانحه سوختگی شود، اولین علائم سوختگی با درد ناگهانی و بسیار شدید شروع می‌شود اما در مواردی که فرد دچار سوختگی با درجات بالا باشد، به دلیل اینکه عصب لایه‌های زیرین پوست نیز درگیر می‌شود، ممکن است درد و سوزش متوجه او نشود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که علائم درد سوختگی بستگی به نوع سوختگی دارد که در اینجا به معرفی انواع سوختگی با آب جوش و علائم آن می‌پردازیم:
 

سوختگی درجه یک

این نوع سوختگی، به نسبت کوچک و سطحی است و در آن، فقط بخش سطحی پوست درگیر می‌شود و ممکن است فقط به ناحیه اپیدرمی که همان لایه اولی پوست است، ضربه بزند.

علایم سوختگی درجه یک عبارتند از:

  1. درد شدید تا چند ساعت اول سوختگی
  2. قرمزی و التهاب پوست بیضه
  3. خشکی پوست
  4. لایه برداری در زمان التیام و بهبود سوختگی

سوختگی درجه دوم

سوختگی درجه دوم، علاوه بر اپیدرم، به لایه درم که همان لایه دوم پوست است نیز آسیب وارد می کند. این نوع سوختگی نسبت به نوع اول جدی‌تر است.

بعضی از علایمی که سوختگی درجه دوم دارد عبارتند از:

  1. درد شدید تا چند روز و در بعضی موارد تا یک هفته
  2. رطوبت بالای پوست
  3. قرمزی زیاد، التهاب و تاول پوست

سوختگی درجه سه

این نوع سوختگی، ضخامت شدیدی دارد و اکثر لایه‌های پوستی را درگیر می‌کند و ممکن است پوست دچار عفونت شود. بنابراین بهتر است که در این موارد اگر دچار سوختن بیضه با آب داغ شده اید به یک متخصص اورولوژی و یا به دکتر پوست مراجعه کنید تا در درمان سوختگی به شما کمک کند. معمولاً قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آب جوش باعث می‌شود که فرد دچار سوختگی درجه سوم شود.

  • نکات مهمی که به درمان سوختگی ناشی از آب داغ کمک می‌کنند

برای سوحتن بیضه با آب داغ زمانی که به درمان خانگی سوختگی می‌پردازید، لازم است نکات مهمی را مد نظر قرار دهید و از انجام بعضی کارها دوری کنید که عبارتند از:

  • ناحیه سوختگی را در معرض تابش آفتاب قرار ندهید
  • تاول ناشی از سوختگی را نترکانید.
  • به هیچ عنوان از یخ، کره و روغن‌های غذایی برای مرطوب کردن و تسکین درد سوختگی استفاده نکنید.

 

همانطور که گفته شد هنگام سوختن بیضه با آب داغ میباست ابتدا آن را با آب خنک شستشو داد تا حرارت آن کمتر شده و آسیب کمتری به بیضه وارد شود و سپس با توجه به میزان سوختگی از پماد های سوختگی که پزشک متخصص و یا داروخانه به شما پیشنهاد میدهد استفاده نمایید ، در برخی شرایط که موضوع حاد باشد پس از بهبود بیضه ها میباست به یک  پزشک متخصص یا فوق تخصص اورولوژی مراجعه نموده تا از سالم بودن حال بیضه ها و عملکرد آن مطمئن شوید.

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص اورولوژی ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما