تحریک بدون انزال

آزاد نکردن اسپرم و ماندن اسپرم در بیضه معمولاً بی خطر است، اما به علت آن بستگی دارد. تحریک بدون انزال به هر نحوی آزار دهنده خواهد بود و ممکن است در باروری فرد نیز تاثیر گذارد، برخی از انواع عملکرد جنسی می توانند باعث مشکل در آزاد کردن اسپرم شوند و منجر به ناباروری گردند. این بیماری با برگشت منی به  داخل مثانه که به علت دیگری ایجاد می شود ، اشتباه گرفته می شود. از علل برگشت منی به داخل مثانه، می‌توان عمل پروستات و گردن مثانه و بعضی داروها که برای درمان دارویی پروستات خوش خیم استفاده می‌شود نام برد. برای تشخیص برگشت منی به داخل مثانه می‌توان از آزمایش ادرار بعد از عمل جنسی و وجود نطفه یا اسپرم در آزمایش کمک گرفت.

انواع تحریک بدون انزال (مختلف عدم خروج منی)

عدم خروج منی دربین  1 تا 4 درصد مردانی که در امور جنسی فعال هستند، دیده می‌شود. این بیماری مادام‌العمری یا اکتسابی می‌باشد و می‌تواند از علل ناباروری باشد و یک اختلال مهم و قابل توجه می‌باشد.

این امر به طور گسترده و وسیعی حس سلامت عمومی و قوه ادراک و آگاهی از رضایت جنسی زندگی را تحت تاثیر می‌‌گذارد.

انواع مختلف عدم خروج منی ناشی می تواند از عوامل سایکولوژیک (روانی)، بیماری‌ها و دارو می‌باشد.

علت مهم بودن انزال

انزال درمردان به خارج کردن مایع منی از بدن گفته می شود. معمولاً، تحریک جنسی باعث می شود سیستم عصبی مرکزی منجر به انگیختگی تا حد ارگاسم شود.

در طی این فرآیند، اسپرم از بیضه ها از طریق اپیدیدیم به داخل مجاری حرکت می کند. در آن جا، از طریق مجاری انزالی پروستات، با مایع منی، که از وزیکل های منی خارج می شود، و ترشحات پروستات ترکیب شده به مجرای ادراری وارد می شود. انقباض عضلات لگن باعث خروج این مایعات شده ، که به آن مایع منی گفته می شود که از نوک آلت تناسلی مردانه می شود.

عوارض تحریک بدون انزال در آقایان

عوارض جانبی انزال به فرد و علت آن بستگی دارند. آقایانی که ترجیح می دهند انزال نکنند، عوارض جانبی بدی را تجربه نمی کنند. بدن اسپرم های استفاده نشده را تجزیه می کند تا باعث مشکلات بعدی نشوند.

با گذشت زمان، عدم انزال باعث مشکلات روانی می گردد. به عنوان مثال، افرادی که دارای اختلالات جنسی هستند، ممکن است دچار پریشانی یا خجالت شوند. همچنین می تواند منجر به مشکلاتی در رابطه عاطفی گردد. به عنوان مثال، شریک های زندگی ممکن است از داشتن رابطه با فردی دارای اختلال عملکرد جنسی است ناامید شوند. این مشکلات روانشناختی می توانند منجر به مشکلات روانی مانند افسردگی یا اختلالات اضطرابی شوند.

علت تحریک بدون انزال در مردان

عدم خروج منی و برگشت اسپرم به بیضه یا تأخیر در انزال می تواند ناشی از مصرف برخی داروها، برخی بیماری های مزمن و برخی جراحی ها باشد. یا ممکن است به دلیل سو مصرف مواد مخدر یا نگرانی در مورد سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا استرس ایجاد شود. در بسیاری از موارد، علت اصلی ترکیبی از نگرانی های جسمی و روانی می باشد.پزشکان عوامل مختلفی را شناسایی کرده اند که ممکن است بر انزال تأثیر بگذارد. این عوامل شامل موارد زیر است:

• بالا رفتن سن

ممکن است انزال انسان با افزایش سن از نظر قدرت و حجم کاهش یابد. پزشکان غالباً این را به سطح پایین تری از هورمونهای جنسی مرد نسبت می دهند.

• الکل

نوشیدن الکل ممکن است جریان خون داخل آلت تناسلی را کاهش داده و سیستم عصبی مرکزی را تحت فشار قرار دهد. این ضربه ها منجر به کاهش هیجان جنسی می شوند.

• آسیب عصبی

آسیب به اعصاب نخاع ، مثانه یا سایر نواحی که بر انزال تأثیر می گذارد می تواند بر جریان مایع منی تأثیر بگذارد.

مردان مبتلا به دیابت ممکن است مستعد ابتلا به مشکلات عصبی ناشی از انزال باشند.

• شرایط پروستات

بزرگ شدن سرطان پروستات یا سرطان پروستات می تواند بر انزال تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، افرادی که جراحی پروستات انجام داده اند ممکن است به دلیل آسیب عصبی ناشی از جراحی دچار تغییر در انزال شوند.

• عوامل جنسی

پوزیشنی که فرد هنگام انجام رابطه جنسی اتخاذ می کند و یک دوره کوتاه تحریک جنسی ممکن است بر شدت ارگاسم آنها تأثیر بگذارد.

علت های روانشناختی تحریک بدون انزال

• افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روانی
  • مشکلات ارتباطی ناشی از استرس، ارتباط ضعیف یا نگرانی های دیگر
  • اضطراب در مورد عملکرد
  • تصور بد از بدن خود
  • باورهای فرهنگی یا مذهبی

داروهایی که می توانند باعث تحریک بدون انزال شوند

داروها و سایر موادی که می توانند باعث ارضا نشدن شوند عبارتند از:

• برخی از داروهای ضد افسردگی
  • برخی از داروهای ضد روان پریشی
  • برخی از داروهای فشار خون بالا
  • برخی از داروهای ضد تشنج

اثرات مصرف الکل بر توانایی جنسی مردان تاثیر به سطایی دارد ، به خصوص مصرف زیاد (استفاده بیش از حد از الکل یا اعتیاد به الکل) می تواند باعث ارضا نشدن و یا تاخیر در انزال شود.

بخوانید : درمان خوابیدن آلت در هنگام رابطه

علل جسمی تحریک بدون انزال

عوامل زیادی در تحریک بدون انزال در آقایان و یا همان عدم انزال  وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از :

• برخی از نقایص مادرزادی موثر بر روی سیستم تولید مثل مردانه
  • آسیب اعصاب لگنی که ارگاسم را کنترل می کنند
  • عفونت های خاص، مانند عفونت ادراری
  • جراحی پروستات، مانند برداشتن پروستات
  • بیماری های عصبی، مانند نوروپاتی دیابتی، سکته مغزی یا آسیب عصبی به نخاع
  • شرایط مرتبط با هورمون ها، مانند سطح پایین هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) یا سطح پایین تستسترون
  • انزال رتروگراد، شرایطی که منی به جای اینکه از آلت تناسلی مرد انه خارج شود، به داخل مثانه می ریزد.

درمان تحریک بدون انزال (ارضا نشدن) در مردان

درمان عدم انزال و ماندن مایع منی در بیضه ها یا تاخیر در انزال به علت اصلی آن بستگی دارد، اما ممکن است شامل مصرف دارو یا تغییر در داروهای مصرفی، مشاوره روانشناسی یا قطع مصرف الکل یا مواد مخدر باشد. بهترین روش تشخیص نوع آن مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی می باشد .

درمان دارویی تحریک بدون انزال

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث تاخیر و یا عدم انزال شود، کاهش دوز دارو یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند(البته با توجه به تشخیص پزشک معالج خود ). گاهی، افزودن یک داروی دیگر نیز ممکن است کمک کننده باشد. هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص برای درمان ارضا نشدن تأیید شده باشد. داروهایی که برای درمان ارضا نشدن و تاخیر در انزال استفاده می شوند، در درجه اول برای درمان سایر بیماری ها استفاده می شوند. داروهایی که گاهی برای درمان تاخیر در انزال استفاده می شوند عبارتند از:

• آمانتادین، داروی پارکینسون
  • بوسپیرون، داروی ضد اضطراب
  • داروی سیپروهپتادین، داروی آلرژی

مشاوره روانشناسی (روان درمانی) برای تحریک بدون انزال

روان درمانی می تواند با پرداختن به مشکلات اساسی روانی که منجر به عدم انزال شده اند، مانند افسردگی یا اضطراب، کمک کننده باشد. همچنین در این روش به مسائل روانشناختی پرداخته می شود که مستقیماً بر توانایی شما در انزال تأثیر می گذارند. مشاوره ممکن است مستلزم مراجعه به یک روانشناس یا مشاور بهداشت روان به تنهایی یا همراه با همسرتان باشد. بسته به علت زمینه ای، ممکن است مراجعه به یک درمانگر رابطه جنسی – یک مشاور بهداشت روان متخصص درمان مشکلات جنسی، برایتان مفید باشد.

اختلالات شایع تحریک بدون انزال

برخی از شایع ترین عوامل اختلال تحریک بدون انزال عبارتند از:

• زود انزالی
  • انزال دیررس
  • برگشت منی به داخل مثانه
  • قطع و عدم انزال

عدم خروج منی اگر به علت سایکولوژیک باشد، معمولا همراه با لذت جنسی (اورگاسم) نمی‌باشد. گاهی فرد مبتلا با یک زن بعد از عمل جنسی دچار عدم خروج منی می‌شود ولی با زن دیگر ممکن است این اتفاق پیش نیاید و ممکن است همین فرد بعد از انجام استمناع (خود ارضایی) منی از وی خارج شود.در مواقعی که فرد تحت تاثیر استرس شدید است، ممکن است این حالت اتفاق افتد. عدم انزال توتال زمانی است که در هیچ وضعیتی بعد از عمل جنسی انزال صورت نمی‌گیرد.

بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با تحریک بدون انزال

• بیماری ام.اس
  • ضایعه نخاع شوکی
  • انسداد خارج کننده ترشحات منی در مجرا
  • بیماری دیابت نوع 2
  • جراحی شکم- لگن (مثل پروستات- مثانه)
  • پروستاتیت

انزال خشک

در این گروه افراد، ناتوانی فرد در ایجاد انزال است که می‌تواند همراه با اورگاسم باشد یا نباشد. علت اصلی آن عدم خروج ترشحات از پروستات، کیسه‌های منی و VAS به داخل مجرا می‌باشد.این بیماری علاوه بر ناباروری مردان باعث مشکلات و اثرات منفی روحی- روانی در مرد شده و باعث استرس و مسائل عاطفی و اعتماد به نفس شود، به طوری که بعضی مردها کاملا از اعمال جنسی خودداری و جلوگیری می‌کنند.

این بیماری ثانوی بستگی به عوامل زیر دارد:

• مهار عمل جنسی که رضایت جنسی و انزال به وجود نمی‌آید.
  • مصرف داروهای ضد افسردگی و عصبی
  • پروستاتکتومی که باعث ضایعه عصب می‌شود.
  • آسیب به رکورد- نخاعی که باعث انقباض عضلات برای خروج انزال می‌شود.

عوارض ماندن اسپرم در بیضه

لوله های مختلفی که اسپرم را حمل می کنند ممکن است به دلایل مختلف مسدود شوند، برخی از عوامل شامل: آسیب ناخواسته ناشی از جراحی، عفونت های قبلی، ضربه یا رشد غیرطبیعی مانند فیبروز کیستیک یا شرایط ارثی مشابه. انسداد می تواند در هر سطح از بیضه، در لوله هایی که بیضه را تخلیه می کنند، در اپیدیدیم، در مجاری انزال یا مجرای ادرار رخ دهد.

عدم تخلیه اسپرم یا آزاد نکردن مایع منی، معمولاً بی ضرر است، اما باز هم خطرات ناشی از آن به علت آزاد نکردن منی  بستگی دارد. برخی از انواع عملکرد جنسی می تواند باعث عدم تخلیه اسپرم  و باعث ناباروری شود.

علت خالی شدن آب کمر

کاهش سطح تستسترون یکی از علت های کم بودن مایع منی هنگام انزال است. مردان وقتی با تغییر در مقدار منی خود مواجه می شوند، این موضوع برایشان نگران کننده است. باید توجه داشته باشید که این موضوع تاثیری در به ارگاسم رسیدن و انزال در مردان ندارد. خالی شدن آب کمر ممکن است به دلیل کم بودن تعداد اسپرم، عوامل سبک زندگی و کمبودهای غذایی رخ دهد. البته این مشکل دلیل قطعی ندارد و بهتر است توسط متخصص اورولوژی بررسی شود.

درمان تحریک بدون انزال

راهکارهای درمانی متعدد برای عدم خروج منی وجود دارد ولی طبق گزارشات، درصد موفقیت درمانی قابل قبول و امیدوارکننده می‌باشد.

1. تحریک ارتعاشی و لرزشی آلت که 60 درصد باعث به وجود آمدن رفلکس انزال می‌شود. آنهایی که ضایع رکورد بالای T10 دارند، شانس بهبود بالایی دارند.
  2. روان درمانی
  3.  درمان مدیکال با استفاده و تجویز داروی ایمی پرامین
  4. تحریک انزال از راه مقعد
  5. بیمارانی که ضایعه نخاعی زیر سطح T10 داشته باشند.پیش آگهی خوبی ندارند و افراد مبتلا به اتونومیک دیس رفلکسیا، ممکن است با استفاده از قرص نیفیدین 20-10 میلی گرم زیر زبانی پاسخ درمانی بگیرند.
  6. اگر این موارد جواب نداد، تحریک الکتریکی از راه مقعد با گذاشتن پروپ در مقعد و تحریک عصب پری پروستاتیک استفاده می‌شود، با این روش 90 درصد انزال صورت می‌گیرد که یک سوم آنها دچار انزال به داخل مثانه می‌شوند، و طول درمان 7-5 دقیقه می‌باشد.اگر لنف آدنکتومی شده باشند یا نروپاتی وجود داشته باشد، درمان موثر نمی‌باشد.

عوارض جلوگیری از انزال

به یاد داشته باشید که جلوگیری از انزال میتواند برای پروستات ضرر داشته باشد زیرا پروستات در تولید مایع منی نقشی اساسی دارد. هیچ مدرکی نشان نمی دهد که انسداد اسپرم می تواند باعث آسیب یا عوارض جانبی منفی شود. اسپرم اگر تخلیه نشود برای بدن مضر نیست. بدن اسپرم هایی را که از طریق انزال خارج نمی شوند دوباره جذب می کند. این هیچ عارضه جانبی در میل جنسی یا باروری ندارد.

عوارض جلوگیری از انزال می تواند شامل موارد زیر باشد:

• لذت جنسی شما و همسرتان را کاهش داده است
  • ایجاد استرس یا اضطراب در مورد عملکرد جنسی
  • مشکلات زناشویی یا روابط به دلیل زندگی نامناسب جنسی
  • ناتوانی در باردار شدن شریک زندگی خود (ناباروری مردان)

تحریک بدون انزال از جمله مسائلی است که می‌تواند زندگی افراد را بدون توجه به جنسیت آن‌ها مختل کند. بدون شک داشتن یک رابطه جنسی سالم روی سلامت فیزیکی، روانی و تأهل فرد تأثیر مثبت می‌گذارد.اگر هرکدام از موارد ذکر شده را تجربه می‌کنید باید سریعاً به پزشک متخصص اورولوژی جهت درمان خود  مراجعه نمایید.