ارتباط سنگ کلیه با انزال خشک
زمان مطالعه: 7 دقیقه

انزال خشک به وضعیتی گفته می شود که در آن مرد به اوج لذت جنسی می رسد اما انزالی رخ نمی دهد، لذا هیچ مایعی از آلت مرد نیز خارج نمی شود. این قضیه برای آقایان می تواند بسیار نگران کننده باشد. ارتباط سنگ کلیه با انزال خشک باعث نگرانی فرد می شود انزال خشک برای آقایان جوان تر بسیار نگران کننده است به ویژه اگر از طریق اینترنت در مورد این قضیه تحقیقاتی انجام دهند و به این نتیجه برسند که این حالت ممکن است به علت اشکال در پروستات بروز کند (که البته این قضیه اشتباه است)، در واقع ممکن است ارگاسم خشک به علل برخی از درمان ها برای بیماری های پروستات بروز کند. که این حالت از ارگاسم خشک تنها در افراد میانسال یا مسن تر بروز می کند. این حالت در واقع انزال رتروگراد نامیده می شود.

 

آیا انزال رتروگراد همان انزال خشک است و با سنگ کلیه ارتباط دارد؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم خیراین مسائل دو مورد جداگانه هستند.

انزال رتوگراد یا انزال برگشتی هنگامی اتفاق می ‌افتد که ورودی مثانه، زمانی که شما به اوج لذت جنسی خود رسیده اید، بسته نمی شود. از آن جایی که مثانه توانایی پیشگیری از عقب رفت خون را نخواهد داشت، پس نمی ‌تواند از ورود اسپرم به این ناحیه نیز جلوگیری کند. علل ایجاد این مشکل هم انجام برخی جراحی‌ ها یا مصرف دارو های مسدود کننده مثانه خواهد بود.
مایع منی در ارگاسم رتوگراد به مثانه برگشت می ‌خورد و وارد ادرار شده و با آن ترکیب می شود.آقایانی که دچار این مشکل می شوند، زمانی که به نقطه اوج لذت جنسی می رسند مایعی از آن ها خارج نمی ‌شود که می ‌توانند آن را با ارتباط سنگ کلیه با انزال خشک اشتباه بگیرند. اما اگر بعد از رابطه به ادرار خود توجه کنند، رنگ آن که کدر خواهد بود و این نشانه بروز مشکل رتروگراد است. اگرچه این مسئله نیز در حالت عادی مضر نیست، اما می ‌تواند بر باروری آقایان اثرگذار باشد.

آیا انزال خشک و سنگ کلیه و مثانه با هم در ارتباط هستند؟

بیماری کلیوی و نمونه‌های سنگ کلیه و مثانه، در بدن باعث ایجاد تغییرات شیمیایی شده که بر گردش خون، عملکرد اعصاب، هورمون‌ها و سطح انرژی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بین میل جنسی و بیماری کلیه ارتباط وجود دارد.خستگی از شایع ترین علائم مردانی است که بیماری کلیوی دارند. در مراحل اولیه بیماری مزمن کلیه مقدار کمی مواد زائد و مایعات در بدن باقی می‌ماند که منجر به ایجاد احساس خستگی و لاغری می‌شود.

پزشک می‌تواند برای تعیین میزان عملکرد کلیه آزمایشاتی انجام دهد. اگر در مراحل بعدی و یا مرحله نهایی بیماری مزمن کلیه هستید پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص اورولوژی ارجاع خواهد داد.حدود ۵۰ درصد بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (Chronic Renal Failure=CRF) دارای اختلال در عملکرد جنسی (Sexual Dysfunction) هستند که آن می‌تواند از یک کاهش خفیف در میل جنسی تا عدم رسیدن به ارضاء جنسی (انزال خشک )متفاوت باشد. بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) از قبل دارای استرس بوده و روابط ما بین زوج‌ها تا حدودی مختل شده است.

%30 این بیماران نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند و %44 فقط هفته‌ای یک بار رابطه زناشوئی دارند. حدود ۸۰-۴۰ درصد بیمارانی که دیالیز می‌شوند دارای ناتوانی جنسی (Impotence) هستند. مهم‌ترین عامل ناتوانی جنسی در مردان مبتلا به نارسائی مزمن کلیه، اختلال در عروق لگنی است. اصولا فرایند نعوظ یک فرایند عروقی است و اگر خون کافی به آلت تناسلی نرسد، نعوظ اتفاق نخواهد افتاد، علاوه از آن تنها ورود خون کافی به آلت تناسلی سبب نعوظ در مردان نمی‌شود، بلکه این خون باید در آلت تناسلی باقی بماند و از‌ آن خارج نشود، اگر خونی که به آلت تناسلی وارد می‌شود از آن خارج گردد به آن نشت وریدی گفته شده و سبب یکی از بدترین انواع اختلال نعوظ (Erectile Dysfunction) خواهد شد.

در نارسائی مزمن کلیه (CRF) هم میزان جریان خون ورودی به آلت تناسلی مختل می‌شود و هم بیمار مبتلا به نشت وریدی می‌گردد. حدود ۶۰ درصد علت ناتوانی جنسی در مردان با کلیه‌های طبیعی همین عوامل عروقی هستند.

انزال خشکمیل جنسی کم و بیماری کلیه و سنگ کلیه

هورمون‌ها مواد شیمیایی تولید شده توسط سیستم غدد درون ریز بدن هستند و نقش مهمی در ایجاد احساس تمایل جنسی دارند. کلیه‌ها بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند.

غدد فوق کلیوی که در بالای هر کلیه قرار دارند هورمون‌هایی خاص تولید می‌کنند. اگر سطح هورمون از تعادل خارج شود احتمالاً تمایل جنسی کاهش خواهد یافت.

پزشک متخصص اورولوژی با انجام آزمایش خون می تواند عدم علاقه به رابطه جنسی به دلیل تغییر سطح هورمون را مشخص کند و احتمالاً برای رساندن این سطح به حد معمول دارو تجویز خواهد کرد.

اختلال عملکرد نعوظ (انزال خشک ) و بیماری کلیه

اختلال عملکرد نعوظ که معمولاً ناتوانی جنسی نامیده می‌شود بر بسیاری از مردان و حتی افراد بدون بیماری کلیوی نیز تأثیر می‌گذارد.آلت تناسلی بدون جریان خون مناسب نمی‌تواند نعوظ را حفظ کند.

دیابت و فشار خون بالا بر جریان خون تأثیر گذاشته و رگ‌های خونی را ضعیف می‌کنند. در صورت داشتن هریک از این شرایط برای جلوگیری از آسیب بیشتر برنامه درمانی پزشک خود را دنبال کنید.

گاهی اختلال نعوظ عارضه جانبی مصرف داروهاست، به خصوص داروهایی که برای کنترل فشار خون مصرف می‌شوند.

در صورت ابتلا به ناتوانی جنسی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. پزشک می‌تواند در داروهای شما تغییراتی ایجاد کرده و یا برای این مشکل یک درمان پیشنهاد کند.

علل انزال خشک (اختلالات جنسی ) در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه

دلایل زیادی برای ایجاد اختلال در عملکرد جنسی در این بیماران وجود دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

خستگی:

خستگی یک عامل مهم است. هر بیماری مزمنی همراه با خستگی است و چون بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه دارای کم خونی نیز هستند، میزان و شدت خستگی در آن‌ها بیشتر است.

افسردگی:

تقریباً تمام بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) دوره ای از افسردگی را تجربه می‌کنند و بهترین علامت آن در این بیماران کاهش میل جنسی است.

ارتباط داروهای سنگ کلیه با انزال خشک :

این بیماران داروهای بسیار زیادی مصرف می‌کنند که از عوارض تعداد قابل ملاحظه ای از آن‌ها ایجاد اختلالات جنسی است. توجه نمایید که بیمار به هیچ وجه نباید تغییری در روش مصرف دارو و یا نوع آن انجام دهد، هرگونه تغییرات داروئی باید توسط پزشک معالج باشد.

بخوانید : درمان خوابیدن آلت حین رابطه

 

تصویر نامناسب از بدن:

این بیماران اغلب دارای فیستول هستند که از طریق آن دیالیز می‌شوند و فکر می‌کنند که وجود فیستول در بدن آن‌ها سبب بد شکل شدنشان شده است و سعی می‌کنند که فیستول خود را کمتر در معرض دید دیگران قرار دهند.

بیماری زمینه‌ای که منجر به نارسائی مزمن کلیه شده است:

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها که سبب نارسائی مزمن کلیه می‌شود دیابت است. در دیابت عروق بدن مسدود می‌شود و با مسدود شدن عروق خونرسان آلت تناسلی، ناتوانی جنسی ایجاد می‌شود. بیماری مهم دیگر که می‌تواند سبب نارسائی مزمن کلیه شود، افزایش فشارخون است.

تغییرات هورمونی و ارتباط سنگ کلیه با انزال خشک:

بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه دارای تغییرات هورمونی وسیع هستند که عملکرد طبیعی جنسی را به‌شدت تحت تأثیر قرار می دهند. برای عملکرد طبیعی بیضه‌ها باید یک محور که از بالا شروع شده و بطرف پائین می‌آید طبیعی عمل کند. این محور در مردان از بالا به پائین عبارت است از: هیپوتالاموس هیپوفیز و بیضه. غده هیپوتالاموس یک هورمون به اسم GnRH ترشح می کند که از طریق خون به غده هیپوفیز رفته و سبب می‌شود که غده هیپوفیز دو هورمون به اسامی LH و FSH ترشح نماید، این دو هورمون از طریق خون به بیضه‌ها می‌روند و هورمون LH سبب ترشح هورمون تستوسترون توسط بیضه‌ها و هورمون FSH سبب تولید اسپرم توسط بیضه‌ها می شود.

در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه ترشح هورمون GnRH توسط غده هیپوتالاموس مختل می‌شود، در نتیجه هم میزان ترشح هورمون مردانه یا هورمون تستسترون توسط بیضه ها کاهش می‌یابد و هم تولید اسپرم توسط بیضه ها مختل می‌شود. بدین دلیل در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه (CRF) میزان ناباروری بیشتر از جمعیت عادی است. یکی از علل اختلالات جنسی در این بیماران افزایش پرولاکتین خون است.

در بیماران مبتلا به نارسائی مزمن کلیه میزان هورمون پرولاکتین خون زیاد می‌شود، افزایش هورمون پرولاکتین خون سبب مهار عملکرد غده هیپوتالاموس شده و بیمار مبتلا به اختلالات جنسی می‌شود. افزایش پرولاکتین خون می‌تواند سبب کاهش میل جنسی، انزال خشک (اختلال نعوظ) و ناباروری گردد.

تأثیر سنگ کلیه بر بیضه

گاهی اوقات سنگ کلیه باعث انتشار درد به بیضه ی همان سمت می‌شود. یعنی گاهی می‌توان علت درد بیضه سمت چپ را وجود سنگ در کلیه سمت چپ دانست.

سنگ کلیه می‌تواند به ویژه اگر در حالب باشد ایجاد درد در پهلو به انتشار به بیضه همان طرف نماید و با دفع سنگ، بهبودی حاصل می‌شود.

اختلالات عملکرد جنسی (انزال خشک ) در مردان مبتلا به نارسائی کلیه

مبتلایان به نارسائی کلیه و بیمارانی که با همودیالیز تحت درمان هستند، اختلالات متعدد جنسی دارند که بطور خلاصه عبارتند از:

  • تأخیر در بلوغ جنسی
  • کاهش میل جنسی
  • کاهش دفعات تماس جنسی
  • ناتوانی نسبی و یا کامل جنسی
  • کاهش نعوظ شبانه
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • اتروفی بیضه‌ها
  • کاهش تعداد اسپرم‌ها و حتی آزواسپرمی
  • پریاپیسم
  • اختلال در محور هیپوتالاموس

 

ارگاسم خشک زمانی رخ می‌دهد که شما با وجود رسیدن به لذت جنسی، خروج مایع منی را از آلت تناسلی خود مشاهده نمی‌کنید. این وضعیت زمانی جدی خواهد بود که قصد بچه‌دار شدن داشته باشید. همچنین تداوم آن می‌تواند نشان دهنده یک بیماری یا مشکل جدی در دستگاه تناسلی و یا در کلیه ها باشد. از همین رو میبایست جهت بررسی بیشتر به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص اورولوژی ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما