سوزش بعد از خروج منی

انزال (خروج منی) همیشه با احساس لذت و رضایت همراه است. گاهی برخی از مردان بعد از خروج منی دچار سوزش می شوند . سوزش بعد از انزال (خروج منی ) سخت می باشد و به نحوی می تواند روی خلق و خو و کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد . دلایل زیادی برای سوزش آلت تناسلی بعد از انزال وجود دارد از قبیل پوزیشن جنسی خاص، عفونت ها و مشکلات زمینه ای ،ما در اینجا نگاهی به شایع ترین دلایلی که باعث ایجاد سوزش می شوند و همچنین نحوه ی درمان آن ها ، خواهیم داشت.

• دلایل سوزش بعد از خروج منی (انزال ):

انزال دردناک می تواند تأثیر جدی بر رابطه جنسی شما داشته باشد، ما در اینجا دلایل رایج ایجاد سوزش و درد پس از انزال (خروج منی ) آورده ایم که عبارتند از :

1. پروستاتیت

پروستاتیت که همان التهاب یا عفونت غده پروستات ، شایع ترین مشکل اورولوژی در مردان زیر 50 سال می باشد که می تواند باعث تکرر ادرار و ادرار دردناک شود که به راحتی می توان آن را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه گرفت. علائم دیگر آن شامل درد زیر شکم و مشکل در نعوظ بیمار می باشد.

1. جراحی

برخی از انواع جراحی می توانند عوارض جانبی متعددی از جمله انزال دردناک ایجاد نمایند. یکی از این موارد، پروستات کتومی رادیکال است، روشی برای برداشتن تمام یا بخشی از پروستات و برخی از بافت های مجاور آن که برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود. خطرات این روش شامل اختلال نعوظ و درد آلت تناسلی و بیضه می باشد. جراحی برای ترمیم فتق (فتق اینگوینال) نیز می تواند باعث انزال دردناک شود.

1. بوجود آمدن کیست یا سنگ

ایجاد کیست یا سنگ در مجرای ادراری می توانند انزال را مسدود کنند و باعث ناباروری و انزال (خروج منی ) دردناک شوند.

1. داروهای ضد افسردگی

استفاده از داروهای ضد افسردگی می توانند باعث اختلال در عملکرد جنسی، از جمله انزال دردناک شوند.

1. نوروپاتی پودندال

نوروپاتی پودندال به وضعیتی گفته می شود که در آن به عصب لگن آسیب وارد شود و گاهاً می تواند منجر به درد ناحیه تناسلی و رکتوم شود. برخی از مواردی که می توانند بر عصب پودندال تأثیر بگذارند عبارتند از آسیب جدی، دیابت و بیماری ام اس.

1. سرطان پروستات

اگر چه سرطان پروستات اغلب بدون علامت است، اما گاهی می تواند باعث انزال دردناک شود ، سایر علائم آن ممکن است شامل مشکلات ادرار، اختلال نعوظ یا وجود خون در ادرار یا منی باشد.

1. پروستاتتریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی می باشد که می تواند باعث سوزش یا درد درهنگام  نعوظ و ادرار شود.

1. پرتودرمانی

پرتودرمانی لگن می تواند منجر به اختلال نعوظ، از جمله درد در هنگام انزال شود. “این عوارض معمولاً موقتی هستند”.

1. عفونت های مقاربتی باعث احساس سوزش بعد از خروج منی

عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی (STIs) نیز منجر به انزال دردناک می شود. از شایع ترین موارد می توان به کلامیدیا و تریکومونیازیس اشاره کرد.

• عفونت جنسیدرمان انزال دردناک یا سوزش آلت بعد از خروج منی :

درمان انزال دردناک با توجه به علت آن متفاوت می باشد. برخی از درمان های رایج عبارتند از:

1. درمان سوزش بعد از انزال عفونت باکتریایی

برخی از عوارض جانبی موقتی هستند و به آرامی بهبود می یابند و معمولاً مصرف یک دوره طولانی آنتی بیوتیک خوراکی توسط پزشک متخصص به شما تجویز می شود همچنین مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا داروهای مسکن تجویزی می توانند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کنند.

توجه داشته باشید که برای عفونت های جدی، ممکن است به آنتی بیوتیک وریدی یا حتی بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشید که گاهی منجر به عمل جراحی می شوند.

در نظر بگیرید پزشک متخصص مشخصات بیماری شما را ارزیابی نموده و بر اساس آن تجویز مورد نیاز را به شما ارائه خواهد داد.

1. درمان ناشی از عمل جراحی

برطرف شدن عوارض ناشی از جراحی ممکن است زمان زیادی طول بکشد. پزشک با توجه به شرایط خاص بیمار تشخیص می دهد که برای آن چه راه حلی بهتر است. گاهی ممکن است بیمار نیاز به مصرف برخی از داروها و یا به عمل جراحی دیگر نیاز داشته باشد.

1. درمان سوزش بعد از خروج منی ناشی از کیست یا سنگ

انسداد مجرای ادراری ،از طریق عمل جراحی می باشد امکان پذیر است.

1. درمان سوزش بعد از خروج منی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی

توجه داشته باشید که مصرف داروهای خود را بدون نظارت پزشک قطع نکنید. انجام این کار می تواند افسردگی شما را بدتر کند.

برای یافتن داروی جایگزین می بایست با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

بخوانید : درمان سوزش ادراری مزمن

1. درمان نوروپاتی پودندال

بسته به تشخیص پزشک معالج ممکن است موارد زیر جهت درمان به شما پیشنهاد شود :

• مسدود کننده های عصبی، عوامل بی حس کننده و استروئیدها می توانند به کنترل درد کمک کنند.
  • تقویت عضلات کف لگن با فیزیوتراپی
  • انجام عمل جراحی
  1. درمان سرطان پروستات

گزینه های درمانی به نوع، مرحله و تهاجمی سرطان بستگی دارد.

برخی از سرطان های پروستات رشد بسیار کندی دارند و به حداقل درمان همراه با نظارت فعال نیاز دارند.

سرطان پروستات را می توان با پرتودرمانی، هورمون درمانی، واکسن درمانی و شیمی درمانی درمان کرد.

ممکن است برای برداشتن بخشی یا تمام پروستات به جراحی نیاز باشد که تمام این موارد درمان بسته به مرحله سرطان توسط پزشک متخصص به شما پیشنهاد می گردد.

1. درمان تریکومونیازیس و عفونت مقاربتی

معمولاً با مصرف  آنتی بیوتیک بهبود حاصل می شود.از آنجایی که تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است، شرکای جنسی باید بررسی و درمان شوند.

1. درمان ناشی از پرتودرمانی باشد

عوارض جانبی ممکن است پس از پایان پرتو درمانی برطرف شود . در صورت تبدیل شدن به یک مشکل مداوم با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

مشکلات جنسی می تواند بر زندگی شما و شریک زندگیتان تأثیر بگذارد. اگر در مورد آن صحبت نکنید، شریک زندگی شما ممکن است به برخی از نتایج اشتباه در مورد رابطه شما برسد. ما در اینجا چند نکته برای صحبت با شریک زندگی خود آورده ایم:

• در زمانی مناسب و با آرامش آن را به شریک زندگی خود درمیان بگذارید.
  • توضیح دهید که مشکل درد فیزیکی و سوزش هنگام خروج منی است نه مشکل رابطه ی شما.
  • بیان اینکه این درد چگونه از نظر جنسی و عاطفی بر شما تأثیر می گذارد.
  • جدی گرفتن نگرانی های شریک زندگی خود بابت این موضوع.
  • با مراجعه به پزشک متخصص ،شریک زندگی شما احساس آرامش بیشتری می نماید

سوزش بعد از خروج منی ممکن است نشانه یک بیماری بزرگتر باشد که نیاز به درمان آن باشد. علل شایع شامل پروستاتیت، جراحی، کیست یا سنگ و داروهای ضد افسردگی است

برای تشخیص و درمان بهتر به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا بتوانید از عوارض جدی جلوگیری کنید و زندگی مشترک سالمی داشته باشید.