زگیل تناسلی زنان
زمان مطالعه: 4 دقیقه

زگیل های تناسلی یک عفونت جنسی بسیار شایع است. آنها می توانند در ناحیه دستگاه تناسلی ایجاد شده یا اطراف آن باشند و ممکن است به صورت برجستگی های کوچک یا رشد گوشتی ظاهر شوند. این زگیل ها ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. افرادی که ویروس دارند می توانند آن را از طریق رابطه جنسی واژینال ، مقعد یا دهانی منتقل کنند. زگیل تناسلی زنان و عفونت HPV  برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV همچنین می توانند باعث سرطان دهانه رحم و گردن رحم شوند.

 

  • زگیل تناسلی زناننشانه های زگیل تناسلی در زنان:

زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست باشند یا کمی تیره باشد. آنها ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل یا فقط یک زگیل ایجاد شوند. هر کسی می تواند زگیل تناسلی بگیرد. در زنان ، زگیل تناسلی می تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

    1. داخل واژن یا مقعد
    2. خارج از واژن یا مقعد
    3. روی دهانه رحم
    4. ناحیه کشاله ران و روی ران

از آنجا که ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز گسترش یابد ، زگیل نیز می تواند روی لب، دهان و گلو ظاهر شود، از علائم دیگر برای وجود زگیل تناسلی در خانمها ترشحات واژن، خارش، خون ریزی و سوزش می باشد.

  • روش تشخیص و آزمایش زگیل تناسلی زنان:

بیش از 100 نوع HPV مختلف وجود دارد. انواع زگیل تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی شوند. حتی اگر فردی زگیل تناسلی خود را درمان نکند ، زگیل سرطانی نخواهد شد. با این حال حداقل 14 نوع از ویروس زگیل تناسلی می تواند باعث سرطان از جمله سرطان دهانه رحم شود. هنگامی که یک زن دارای زگیل تناسلی است ، پزشک ممکن است غربالگری را برای علائم سرطان دهانه رحم یا انواع پرخطر HPV انجام دهد. واکسیناسیون HPV می تواند زنان را در برابر زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم محافظت کند.

  • به توصیه ما بهتر است زنان به منظور پیشگیری از سرطان به صورت دوره ای آزمایش دهند:

از 21-29 سال غربالگری دهانه رحم ، همچنین به عنوان یک آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر  هر 3 سال

از 30 تا 65 سال سن هر 3 سال یکبار پاپ اسمیر یا پاپ اسمیر به همراه آزمایش HPV هر 5 سال یکبار یا فقط هر 5 سال یک آزمایش HPV انجام دهند.

اگر یک پاپ اسمیر نتیجه نامشخص یا غیر طبیعی بدهد ، به معنای ابتلا به سرطان نیست. پزشک تست های اضافی را انجام می دهد تا به دنبال هر گونه تغییر در سلولهای دهانه رحم باشد.

زنان باردار با سابقه زگیل تناسلی زنان قبلی بعید است که این امر عوارض حاملگی داشته باشد یا کودک را تحت تأثیر قرار دهد ، همچنین داشتن زگیل تناسلی در دوران بارداری می تواند زایمان را مشکل تر کند.

 

بخوانید : روش جدید درمان زگیل تناسلی در خانمها چگونه هست؟

 

  • عوامل ابتلا به این بیماری جنسی:

هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد ، در معرض خطر عفونت HPV است. عوامل دیگری نیز تاثیر خواخد داشت و عبارتند از:

  1. سیگار کشیدن
  2. داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  3. زیر 30 سال بودن
  • راههای درمان زگیل تناسلی چیست ؟

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. سیستم ایمنی فرد اغلب با گذشت زمان با ویروس مبارزه می کند.

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی شود ، پزشک می تواند برای تسکین علائم یا از بین بردن زگیل ، روش های درمانی را تجویز کند. این روش درمانی همچنین می تواند به کاهش خطر انتقال عفونت به افراد دیگر کمک کند. درمانهای موضعی برای زگیل تناسلی زنان شامل موارد زیر است:

  1. پودوفیلوکس
  2. ایمی‌کیمود
  3. پودوفیلین
  4. تری کلرواستیک اسید. معمولاً این درمانها با عود بالا و سوختگی پوست همراه است.

برای افرادی که درمان زگیل بزرگتر یا مشکلتر است ، پزشک ممکن است از بین بردن آنها را توصیه کند. در زیر چند روش حذف وجود دارد:

  1. کرایوتراپی: این درمان شامل یخ زدن زگیل ها با نیتروژن مایع است. کرایوتراپی ممکن است باعث احساس سوزش  شود .در اینحالت در عرض یک هفته زگیل ها ریزش پیدا می کنند.زگیل تناسلی زنان
  2. جراحی برداشتن زگیل: قبل از عمل به فرد بی حسی موضعی می دهند تا ناحیه را بی حس کند. معمولاً این روش برای زگیلهای خیلی بزرگ به کار می رود.
  3. برق: پزشک با استفاده از دستگاه الکتریکی زگیل را از روی پوست می سوزاند. ممکن است فرد به بیهوشی موضعی یا عمومی احتیاج داشته باشد.
  4. لیزر درمانی CO2 :در این روش ، با استفاده از پرتو قدرتمند نور برای از بین بردن زگیل استفاده می شود که می تواند باعث درد و سوزش بعد از آن شود. فایده لیزر کردن زگیل تناسلی این است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس پاپیلومای انسانی فراهم می کند و موجب شده تا لیزر درمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد.
  5. .لیزر اربیوم: می توان مزایای لیرز اربیوم را شامل موارد زیر دانست:
    1. تأثیر محسوس و قابل مشاهده
    2. سرعت عمل بالا در اثرگذاری
    3. امکان بهبود وضعیت پوست و جراحی بدون نیاز به تماس با پوست
    4. تورم کم، پس از عمل
    5. حداقل میزان درد ممکن
    6. عدم نیاز به استفاده از بی حسی (در بیشتر موارد)
    7. نداشتن عوارض نامطلوب پس از عمل

زگیل تناسلی زنانخوشبختانه در کلینیک ما هر 4 روش برداشت زگیل تناسلی که شامل کرایوتراپی و لیزر اربیوم و برق موجود است

این نکته مهم است که از درمان سایر انواع زگیل ، روی زگیل تناسلی استفاده نکنید چرا که انجام این کار می تواند علائم را بدتر کند

به هر حال باید دانست که با از بین بردن زگیل تناسلی ویروس HPV از بین نخواهد رفت.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما