درمان سرطان کلیه
زمان مطالعه: 8 دقیقه

سرطان کلیه، سرطانی است که منشاء آن در کلیه ها می باشد. کلیه دو اندام لوبیایی شکل است ،که هر کدام تقریباً به اندازه مشت شخص است و پشت اندام های شکمی واقع شده است . هر کلیه در یک طرف ستون فقرات قرار گرفته است.

سرطان کلیه یکی از 10 سرطان شایع در دنیا، شناخته شده است و با توجه به آمارهای جامعه سرطان آمریکا، بیشتر مردان بالای 50 سال را گرفتار خود می کند.

بیمار مبتلابه سرطان کلیه باید بداند که ابتلابه این بیماری، انتهای راه نیست. پیشرفت های بسیار زیادی در روش های تشخیصی و درمانی، امروزه امیدهای بسیاری در جهت درمان این بیماری و سایر سرطانها به وجود آورده است.

و هر روز افق های جدیدی در درمان این بیماری پیش روی پزشکان و بیماران قرار می گیرد. درمان سرطان کلیه به مرحله بیماری، سلامت عمومی بیمار، سن و سایر عوامل بستگی دارد.

  • علامت و نشانه سرطان کلیه چیست؟

جالب است بدانید اکثر مواقع سرطان کلیه بدون علامت است و در 30 درصد موارد ممکن است مشخص بشود:

  1. خون در ادرار،که ممکن است صورتی، قرمز و یا به رنگ میوه کولا باشد.
  2. کمر درد, مستقیما در زیر دنده ها به مدت طولانی
  3. تب متناوب
  4. احساس فشار در شکم و در مراحل تکامل یافته سرطان وجود توده قابل لمس
  5. فشار خون بالا
  6. تب و تعریق داغ
  7. خستگی و سردرد مداوم
  8. لاغری غیر قابل توصیف و پائین آمدن توانایی بدن

 

در  صورت وجود این علایم توصیه می شود که به پزشک متخصص اورولوژی یا فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید تا بررسی های تکمیلی انجام شود.

  • علت سرطان کلیه چیست؟

  1. سن: با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان کلیه نیز افزایش می یابد.
  2. جنسیت: مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه می باشند.
  3. سیگار کشیدن: کسانی که سیگار می کشند بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان کلیه می باشند. خطر ابتلا بعد از ترک کاهش می یابد.
  4. چاقی: افراد چاق بیشتر از افرادی که وزن متوسط دارند در معرض ابتلا به سرطان کلیه می باشند.
  5. فشار خون بالا (هایپرتنشن)
  6. استفاده از مواد شیمیایی در محل کار: مانند پنبه نسوز
  7. درمان نارسایی کلیه: افرادی که طولانی مدت برای درمان نارسایی مزمن کلیوی دیالیز می شوند.
  8. افراد مبتلا به Von Hippel-Lindau : افراد مبتلا به این اختلال ارثی احتمال ابتلا به انواع مختلفی از تومور را دارند  از جمله در برخی از موارد، سرطان کلیه نیز شاملش می شود.
  9. پاپیلاری کارسینوم ارثی سلول کلیوی: داشتن این بیماری ارثی، باعث افزایش احتمال بروز یک یا چند سرطان کلیه می شود .
  • درمان سرطان کلیهراههای تشخیص سرطان کلیه کدام است؟

  1. آزمایش خون و ادرار: آزمایش خون و ادرار ممکن است به پزشک سرنخی درباره آنچه باعث علائم و نشانه ها شده است بدهد.
  2. انجام آزمایش های تصویربرداری: انجام آزمایش های تصویربرداری به پزشک اجازه می دهد که بتواند تومور یا اختلال را بررسی کند. آزمایش های تصویربرداری ممکن است شامل سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) باشد.
  3. برداشتن یک نمونه از بافت کلیه (نمونه برداری یا بیوپسی): در مواردی، ممکن است پزشک روشی را برای برداشتن نمونه کوچکی از سلولها (بیوپسی) از یک منطقه مشکوک در کلیه توصیه کند. از آنجا که عمل جراحی  معمولا اولین مرحله در مان برای سرطان کلیه محسوب می شود و بیوپسی کلیه حامل خطر ابتلا به” منفی کاذب” می باشد پزشکان معمولاً از بیوپسی کلیه چشم پوشی می کنند. بیوپسی کلیه به طور معمول در مواردی صورت می گیرد که به احتمال زیاد غیر سرطانی است. و یا برای افرادی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند.

 

بخوانید : سنگ کلیه

>
 

  • قدم بعدی بعد از تشخیص سرطان کلیه چیست؟

با توجه به اینکه امروزه خوشبختانه با پیشرفت روشهای جدید درمانی اکثر سرطانهای کلیه قابل درمان هستند ، ضمن حفظ خونسردی باید قدمهای بعدی جهت مرحله بندی سرطان کلیه انجام شود :

  1. آزمایش عروق خونی
  2. نمونه‌برداری از کلیه
  3. اسکن استخوان
  4. سی تی اسکن: سی تی اسکن اندازه تورمور و محل آن را نشان می‌دهد.
  5. عکسبرداری از قفسیه سینه با اشعه ایکس: این آزمایش برای کنترل وضعیت کلی سلامتی انجام می‌شود و تضمین می‌کند که شما به اندازه‌ کافی برای انجام یک درمان خاص سالم هستید.
  6. ام آر آی: ممکن است برای کنترل اندازه و محل تومور از آزمایش ام آر آی استفاده شود.

 

  • مرحله بندی سرطان کلیه؟

  • مرحله 1: در این مرحله، تومور می تواند تا 7 سانتی متر باشد. تومور محدود به کلیه است.
  • مرحله 2: در مرحله دوم سرطان کلیه ، تومور بزرگتر از مرحله اول می باشد. اما هنوز هم محدود به کلیه است.
  • مرحله 3: در این مرحله، تومور فراتر از کلیه و به بافت اطراف آن گسترش می یابد. و همچنین ممکن است به گره های لنفاوی مجاور نیز شیوع پیدا کند.
  • مرحله 4: سرطان در خارج از کلیه به چند گره لنفاوی و یا به نقاط دیگر از بدن،مانند استخوان، مغز، کبد و ریه ها گسترش می یابد.

 

  • درمان سرطان کلیهروشهای درمان سرطان کلیه؟

بهترین راه برای انتخاب درمان بستگی به وضعیت سرطان و دست اندازی آن به اطراف و وضعیت سلامتی و جسمانی شما می باشد و همینطور بستگی به عوارض درمان دارد. به هر حال انتخاب درمان سرطان کلیه شامل:

  1. عمل جراحی سرطان کلیه که تمام سرطان خارج می شود.
  2. استفاده از بعضی داروها که مقاومت شما برای مبارزه با سرطان را بالا ببرد.
  3. استفاده از بعضی درمان ها که نیازهای سرطان را هدف قرار دهد، مثل پروتئین و عروق خونی سرطان
  4. از بین بردن تومور با امواج خنک کننده
  5. بسیاری از انواع سرطان ها با اشعه یا شیمی درمانی یا هردو درمان می شوند که معمولاً این روش درمانی مناسب نبوده ولی بعضی پزشکان هنوز با استفاده از این روش و از بین بردن علائم بیمار در صورتی که سایر درمان ها مؤثر قرار نگیرد به آن اکتفا می کنند.
  • جراحی سرطان کلیه؟

بهترین روش درمان سرطان کلیه ، جراحی است که در صورتی که توده به جاهای دور دست پخش نشده باشد قابل انجام است که به دو صورت توسط فوق تخصص اورولوژی یا متخصص ارولوژی انجام می شود :

  1. نفرکتومی پارشیل (برداشت فقط توده)
  2. نفرکتومی کامل (برداشت کامل کلیه)
  • جدیدترین روش جراحی سرطان کلیه؟

جدیدترین روش جراحی سرطان کلیه که توسط اینجانب انجام می شود انجام نفرکتومی پارشیل (برداشت فقط توده) است که در آن فقط توده کلیه برداشته می شود و بقیه کلیه سالم حفظ می شود . در سالهای قبل اندازه توده کوچکتر از 3 سانت را با این روش عمل می کردند ولی در روش جدیدی که بکار بردیم با استفاده از لاپاراسکوپ و سونوگرافی حین عمل ، محل توده را دقیقا مشخص کرده و توده به هر اندازه ای باشد بصورت کامل برداشته شده و بقیه قسمتهای کلیه باقی می مانند . از این روش تا به حال در بیماران زیادی تا اندازه های 8 سانتیمتر توانسته ایم بافت سالم کلیه را حفظ نماییم .

  • نفرکتومی کامل (برداشت کامل کلیه) :

در موارد سرطان کلیه که به اطراف پخش شده این روش کاربرد دارد که در آن بافت کلیه بصورت کامل خارج می شود که بصورت لاپاراسکوپی نیز انجام می دهیم.

 

بخوانید : درمان کیست کلیه

 

  • درمان سرطان کلیه زمانی که عمل جراحی امکان پذیر نمی باشد:

  1. درمان با منجمد کردن سلول های سرطانی(کرایوبلیشن): در طول کرایوبلیشن ، سوزن مخصوص از طریق پوست و به تومور کلیه وارد می شود و با استفاده از اشعه X- آن را هدایت می کنند. گاز موجود در سوزن برای خنک کردن و یا منجمد کردن سلول های سرطانی استفاده می شود. موارد بسیاری مبنی بر ایمنی بودن و اثربخشی کرایوبلیشن وجود دارد. این روش به طور معمول برای افرادی که نمی توانند به روش های دیگر جراحی شوند و تومورهای کلیه کوچک دارند اختصاص دارد.
  2. درمان با گرم کردن سلول های سرطانی (radiofrequency ablation): در طول RFA یک سوزن مخصوص از طریق پوست به تومور کلیه وارد می شود و با استفاده از اشعه X- آن را هدایت می کنند. یک جریان الکتریکی از طریق سوزن عبور کرده و به سلول های سرطانی وارد می شود،که سبب حرارت و یا سوزاندن سلول ها می گردد. اطلاعات طولانی مدت درباره ایمنی و اثربخشی RFA وجود دارد. RFA به طور معمول برای افرادی که قادر به جراحی به روش های دیگر نیستند و کسانی که تومورهای کلیه کوچک دارند اختصاص دارد.
  • درمان سرطان کلیه پیشرفته و عود کرده:

سرطان کلیه ای که عود کرده ویا به بخش های دیگر بدن گسترش یافته ممکن است قابل علاج نباشد، اما می تواند با درمان کنترل شود. در این شرایط، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. جراحی برای برداشتن تومور کلیه به همان اندازه که ممکن باشد، حتی زمانی که عمل جراحی نمی تواند سرطان را حذف کند، در برخی موارد ممکن است حذف تومور تا آن اندازه که امکان پذیر است مفید باشد. برای حذف سرطانی که به مناطق دیگر بدن گسترش یافته است ممکن است جراحی صورت گیرد.
  2. داروهایی که با استفاده از سیستم ایمنی بدن به مبارزه با سرطان می پردازد (درمان زیست شناختی)، درمان بیولوژیک (ایمونوتراپی) با استفاده از سیستم ایمنی بدن به مبارزه با سرطان می پردازد. داروها در این دسته عبارتند از: اینترفرون و aldesleukin Proleukin، که نسخه های مصنوعی از مواد شیمیایی ساخته شده در بدن است. عوارض جانبی این داروها عبارتند از: لرز، تب، تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها.
  3. درمانی که جنبه های خاصی از سرطان را هدف قرار می دهد(درمان هدفمند)، درمان هدفمند سیگنال های غیر طبیعی خاص که در سلول های سرطان کلیه وجود دارند و اجازه می دهند که این سلولها تکثیر شوند مسدود می کند. این داروها نویدی را برای درمان سرطان کلیه که به نواحی دیگر بدن گسترش یافته می دهد. داروهای هدفمند axitinib (Inlyta), (Avastin) bevacizumab, Votrient( pazopanib), sorafenib (Nexavar) و sunitinib (Sutent)  باعث مسدود کردن سیگنالهایی که نفش مهمی در رشد عروق خونی که مواد مغذی را به سلول های سرطانی می رساند و اجازه می دهد سلول های سرطانی گسترش یابد ایفا می کنند. Temsirolimus(Torisel) و everolimus(Afinitor) جزو داروهای هدفمند که باعث مسدود شدن سیگنالها که اجازه می دهد که سلول های سرطانی رشد کنند و زنده بمانند می باشد. داروهای درمانی هدفمند می توانند باعث عوارض جانبی مانند خارش شدید، اسهال و خستگی شود.
  4. پرتو درمانی. پرتو درمانی با استفاده از پرتوهای انرژی پرقدرت، مانند اشعه X- ، به از بین بردن سلول های سرطانی می پردازد. پرتو درمانی گاهی اوقات به کنترل و یا کاهش علائم سرطان کلیه که به مناطق دیگر بدن، از جمله استخوانها گسترش یافته است می پردازد.
  • پیشگیری از سرطان کلیه:

  1. سیگار را ترک کنید
  2.  رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات
  3. حفظ وزن سالم
  4. کنترل فشار خون بالا
  5. کاهش و یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم محیطی

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما