درمان زگیل تناسلی در خانمها
زمان مطالعه: 8 دقیقه

زگیل تناسلی یا WART جزو بیماری های پوستی شایع در خانمها می باشد. ریشه این بیماری پوستی معمولاً ناشی از عفونت ویروس پاپیلوما یا اچ پی وی HPV می باشد. این نوع زگیل ها معمولاً به شکل زوائد گوشتی غیر سرطانی، در نواحی مختلف دستگاه تناسلی خانمها ظاهر می شود. این زگیل در بانوان به خودی خود خطرناک نیست اما گاهی مزمن شده و زمینه ایجاد سرطان دهانه رحم را در زنان ایجاد می کند. این نوع زگیل ها در نواحی مختلفی دیده می شوند، از جمله مهمترین و شایعترین محل در گیری در زنان، در محل واژن و آلت تناسلی می باشد. پس اگر این زگیل ها درمان نشوند و مزمن شوند عوارض فوق العاده خطرناکی به دنبال خواهد داشت. از این رو روش های درمان زگیل تناسلی خانم ها مختلف می باشد که ما در این مقاله به توضیح این روش های درمانی خواهیم پرداخت.

  • ویروس HPV چیست؟

بیش از 150 نوع از ویروس HPV وجود دارد که هر کدام با شماره خاصی که به آن تیپ گفته می شود مشخص می شوند. به ویروس HPV، پاپیلوم یا زگیل نیز گفته می شود. زگیل ها، نوعی تومور غیر سرطانی هستند. برخی از ویروس های HPV باعث سرطانهای مختلف مانند سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان واژن، سرطان آلت مردان، سرطان ناحیه دهانه، سرطان حنجره، سرطان مقعد و… می شود.

باید بدانید که ویروس HPV در بدن ما جذب سلولهای خاصی می شوند و تنها قادر هستند روی آنها زنده بمانند که به آن سلولها، سلول های اپیتلیال اسکواموس گفته می شود.این سلول ها روی سطح پوست در نواحی مرطوب بدن مانند:واژن، دهانه واژن، دهانه رحم، مقعد، پوست ختنه گاه، مجرای پیشاب درون آلت مردان، مخاط داخل بینی، دهان، گلو، نای و نایچه، ناحیه داخلی چشم یافت می شود.

  • انواع زگیل تناسلی:

ویروس HPV به دو نوع پوستی و تناسلی دسته بندی می شود:

  1. زگیل پوستی: بیشتر زگیلها از نوع زگیل پوستی هستند. زگیل های پوستی روی پوست بازو، سینه، دستها و پاها ظاهر می شوند. زگیل های پوستی با زگیل های تناسلی فرق دارند و معمولاً خطرناک نیستند.
  2. زگیل تناسلی: زگیل تناسلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل نامگذاری زگیل تناسلی این است که ناحیه تناسلی و اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسلی را روی پوست و بخش هایی از بدن که سطح مخاطی ندارند مشاهده نمی کنید. زگیل های تناسلی همیشه بد نیست؛ بلکه به دو دسته کم خطر و پر خطر دسته بندی می شود.
  • زگیل تناسلی کم خطر چه ویژگی هایی دارند؟

    زگیل تناسلی کم خطر، نوعی از ویروس HPV است که باعث تغییرات سلولی سرطانی نمی شوند و فقط زگیل ایجاد می کنند. اگر ویروس زگیل تناسلی کم خطر روی ناحیه تناسلی و مقعد رشد کند، در این قسمتها زگیل به وجود می آورد. هم زنان و هم مردان مستعد زگیل تناسلی کم خطر هستند. البته خانمها باید بیشتر حواسشان را جمع کنند؛ زیرا این زگیل ها ممکن است در جاهایی که قابل دیدن نیستند، مانند دهانه رحم و واژن نیز ظاهر شوند. این زگیل ها موجب تغییرات اندکی در قسمت دهانه رحم می شوند. این زگیل ها بیشتر در قسمت خارجی دستگاه تناسلی ایجاد می شوند و کمتر در قسمت داخلی ایجاد می شوند. زگیل تناسلی کم خطر باعث ایجاد سرطان نخواهد شد.
    12 نوع از ویروس زگیل تناسلی کم خطر وجود دارد که نوع 6 و 11 این ویروس از دیگر انواع فعال تر هستند و باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی در اکثر افراد می شوند.

 

  • زگیل تناسلی پر خطر چه ویژگی هایی دارند؟

    زگیل تناسلی پر خطر، نوعی از ویروس زگیل تناسلی است که موجب سرطان می شود. ویروس زگیل تناسلی پر خطر می تواند باعث سرطانهایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و سرطان دهانه واژن در زنان شود. اگر این ویروس در بدن مردان رشد کند، موجب سرطان آلت تناسلی در مردان می شود. علاوه بر اینها، این ویروس مرموز در ایجاد سرطان های دهان، زبان، لوزه، حنجره و مقعد نیز نقش دارد. این زگیل ها بیشتر به نواحی داخلی دستگاه تناسلی نفوذ می کنند. زگیل تناسلی پر خطر نیز 12 نوع یا تیپ دارد که حدود 70 درصد موارد گزارش شده بیماری سرطان دهانه رحم توسط تیپ های 16 و 18 رخ می دهد و در 95 درصد سرطان های مقعد و اکثر سرطان های دهانی و واژن ویروس تیپ 16 نقش پر رنگی دارد.

 

  • واکسن زگیل تناسلی:

برای پیشگیری از ابتلا به دو تیپ زگیل تناسلی پر خطر با تیپ های 16 و 18 و دو تیپ زگیل تناسلی کم خطر با تیپ های 6 و 11 می توان واکسن گارداسیل را تزریق کرد. این واکسن برای دختران و پسران 9 تا 30 ساله قابل استفاده است.

  • راههای پیشگیری از زگیل تناسلی :

با کمک روشهای زیر می توان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد:

  1. آگاهی دادن به افراد و آموزش نکات بهداشتی در هنگام برقراری رابطه جنسی
  2. پرهیز از روابط جنسی پر خطر
  3. تزریق واکسن گارداسیل
  4. استفاده از لباس های زیر مناسب مانند لباس های پنبه ای و نپوشیدن لباس های زیر پلاستیکی
  • راههای مبتلا شدن به زگیل تناسلی :

اگر فردی با پوست ناحیه تناسلی فرد آلوده تماس پوستی داشته باشد، زگیل تناسلی از بدن فرد آلوده به بدن او منتقل می شود و همین موضوع منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شود. به همین دلیل است که باید در رابطه دهانی، واژینال یا مقعدی با این افراد احتیاط کرد. حتی اگر رابطه جنسی کامل برقرار نکنید هم ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید؛ زیرا فقط در صورت تماس پوستی با ناحیه تناسلی فرد آلوده، این ویروس به بدن شما منتقل می شود. اگر رابطه جنسی داشته باشید، احتمال دارد که ویروس زگیل تناسلی به شما منتقل شود.

  • راههایی که فرد نمی تواند مبتلا به زگیل تناسلی شود :

اگر شریک جنسی شما مبتلا به ویروس زگیل تناسلی است، در موارد زیر مطمئن باشید که به زگیل تناسلی مبتلا نخواهید شد:

  1. اگر از لیوان مشترکی آب بخورید.
  2. لباس و شلوار همدیگر را بپوشید.
  3. با او به استخر بروید و در آبی که او شنا کرده است خود را شستشو دهید.
  4. غذایتان را با او شریک شوید.
  5. او را بغل کنید یا به او دست بدهید.

هم چنین انتقال ویروس HPV ، از مادر به نوزاد تازه متولد شده نادر است؛ ولی احتمال این اتفاق وجود دارد. گاهی اوقات این ویروس باعث ایجاد زگیل هایی در حنجره و لوله های تنفسی نوزاد مانند نای و نایچه می شود و مشکلات زیادی به وجود می آورد؛ به همین دلیل است که اگر مادر به زگیل تناسلی مبتلا باشد، زایمان به صورت سزارین انجام می شود تا کودک با ناحیه تناسلی مادر تماس نداشته باشد.

  • زگیل تناسلی را چجوری تشخیص بدهیم ؟

از آن جایی که این ویروس بسیار مرموز و خطرناک است، باید حواستان را جمع کنید تا به این بیماری ناخوشایند مبتلا نشوید. ابتلا به ویروس زگیل تناسلی معمولا نشانه ای ندارد؛ اما اگر زگیل تناسلی روی پوست شما به وجود بیاید، شاهد نشانه های آن خواهید بود. عواقب ابتلا به ویروس زگیل تناسلی را هفته ها یا ماه ها بعد و نهایتا یکسال  از انتقال ویروس  مشاهده خواهید کرد.
برآمدگی های کوچک یا مجموعه ای از برآمدگی در ناحیه تناسلی از جمله نشانه های این زگیل ها هستند. برآمدگی های ناشی از ویروس زگیل تناسلی ممکن است کوچک یا بزرگ، تخت یا مانند گل کلم باشد. اگر زگیل های تناسلی درمان نشود، تعداد آنها بیشتر شده و اندازه شان نیز بزرگتر خواهد شد.

  1. خارش و ناراحتی در ناحیه تناسلی
  2. خونریزی داشتن به هنگام برقراری رابطه جنسی
  3. به وجود آمدن توده کوچک به رنگ پوست در ناحیه تناسلی
  4. وجود چندین زگیل نزدیک به هم که شکلی مانند گل کلم

باید توجه کنید که زگیل تناسلی بر اثر داشتن رابطه جنسی دهانی نیز در دهان و گلوی افراد ایجاد می شود و بسیار مشکل ساز است!

  • اقدامات لازم در خانم با زگیل تناسلی:

بهترین روش تشخیص زگیل تناسلی معاینه است .پزشک متخصص اورولوژی فرد را معاینه میکند و در صورت وجود زگیل تناسلی یا در موارد مشکوک این اقدامات انجام می شود :

  1. آزمایش پاپ اسمیر: آزمایش پاپ اسمیر در زنان انجام می شود. در این آزمایش از نواحی دستگاه تناسلی نمونه برداری می شود .
  2. کولپوسکوپی و بیوپسی: این روش فقط برای خانمها قابل انجام است. برای این کار، پزشک با استفاده از روش کولپوسکوپی و با نمونه گیری قسمت کوچکی از بافت دهانه رحم، نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می کند.
  3. آزمایش تعیین تایپ زگیل تناسلی با توجه به عدم حساسیت آن توصیه نمی شود .
  • درمان زگیل تناسلی در خانمها:

بعد از تشخیص زگیل تناسلی اولین اقدام درمان خانمها توسط فوق تخصص اورولوژی از بین بردن زگیلهاست و در قدم بعدی افزایش ایمنی بدن جهت مقابله با این ویروس است .

  1. کرایوتراپی : یکی از روشهای درمانی سریع استفاده از روش منجمد کردن یا فریز یا کرایوتراپی است که با استفاده از نیتروژن مایع زگیلها بعد از یکهفته از بین می روند و بعد از انجام کرایو از پماد ترمیم دهنده استفاده می شود. این روش برای زگیلهای کوچک استفاده میشه و ممکنه اثر کرایو در پوست مخصوصا اگر شدید باشد ماندگار باشد .
  2. لیزر :بهترین روش برداشت زگیل استفاده از لیزرهای مختلف مثل CO2 است .
  • درمان زگیل تناسلی با لیزر:

لیزر یکی از روش های پرکاربرد، سریع و بطور قطع بهترین درمان زگیل تناسلی و همچنین درمان زگیل واژن و مقعد است که اخیرا مورد استقبال بیماران بسیاری قرار گرفته و به عنوان روشی نوین توانسته رضایت بالای بیماران را جلب کند.
در حقیقت لیزر زگیل تناسلی جدیدترین روش درمان این عارضه شناخته می‌شود که نتایج آن در بیش از 90% موارد قطعی است. پرتوهای لیزر با نفوذ به عمق زائده ها آن ها را بطور تهاجمی از بین می‌برند و به همین دلیل احتمال بازگشت و عود مجدد در این روش وجود نخواهد داشت. در عین حال عوارض جانبی مثل سوزش و درد بعد از لیزر در مقایسه با سایر روش ها به حداقل می‌رسد.
در این روش با تابش اشعه لیزر co2 بافت زگیل را از بین می‌برند و معمولاً از آن برای زائده‌های بزرگ و با تعداد زیاد هم استفاده می‌شود. روش درمان زگیل تناسلی با لیزر معمولاً در مطب یا کلینیک، تحت بی حسی موضعی و در زمان کوتاهی انجام می شود.

  • فیلم لیزر زگیل تناسلی :

در کلینیک ما لیزر زگیل تناسلی توسط فوق تخصص اورولوژی و با استفاده از دستگاه وکیوم مخصوص جهت خارج کردن دود و بخارات زگیل با جدیدترین دستگاه لیزر انجام می شود که در فیلم می توانید ببینید :

 

  • مزایای روش لیزر در درمان زگیل تناسلی خانمها:

  1. لیزر یک روش درمان قطعی است که احتمال عود مجدد زائده‌ها در آن بسیار پایین است
  2. لیزر درمانی فقط در یک جلسه انجام می‌شود و بدون عوارض است
  3. بعد از لیزر زگیل تناسلی نیازی به پانسمان نیست
  4. در این روش بیمار حداقل میزان درد و خونریزی را تجربه می‌کند
  5. تاثیر لیزر تقریباً دو برابر روش های دیگر درمان است
  6. به لحاظ هزینه ای لیزر روش مناسب تری است
  7. بعد از لیزر زگیل جای زائده ها (اسکار) روی پوست باقی نمی ماند
  8. از روش لیزر برای درمان انواع زگیل تناسلی داخل و بیرون واژن و مقعد استفاده می‌شود.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما