آزمایش زگیل تناسلی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

برای آشنایی با آزمایش زگیل تناسلی خوب است بدانید که زگیلهای تناسلی برجستگی های گوشتی به رنگ پوست و خاکستری رنگ هستند که اغلب در ناحیه تناسلی خانمها و آقایان ایجاد می شود، عامل زگیلهای تناسلی ویروسی هست به نام Human Papilloma Virus یا HPV که شدیدترین راه انتقال آن از طریق جنسی هست.انواع و اقسام HPV وجود داره که بیش از 100 نوع برای آن در نظر می گیرند که حدود 40 نوعش باعث زگیل تناسلی می شود. در 90 درصد از موارد مشکلی از نظر سرطان دهانه رحم یا سرطان در ناحیه مقعدی برای آقایان ایجاد نمی کند.

  • احتمال انتقال ویروس HPV :

اگر که زگیل تناسلی فعال باشه به این معنی که ضایعات قابل مشاهده در فرد وجود داشته باشه احتمال انتقال به شریک جنسی در یکبار تماس جنسی حدود 60 درصد می باشد و در صورتی که درمان شود و فرد ضایعه فعالی نداشته باشد امکان انتقال به کمتر از 10 درصد کاهش پیدا می کند.

  • تشخیص زگیل تناسلی:

معمولاً از طریق معاینه اتفاق می افتد و در مواقعی که مقاوم به درمان هست و در مواردی که شکل زگیل تیپیک نباشد ممکنه که نمونه برداری و HPV Typing  پیشنهاد شود، درمانهای مختلف برای زگیل ممکن است پیشنهاد شود که تمام آنها درمانهای تخریبی هستند به این معنا که زگیل را در ناحیه از بین میبرند ولی خود ویروس را از بدن پاک نمی کند و احتمال عود در 10 تا 20 درصد موارد در سه ماهه اول درمان وجود دارد.

 

بخوانید : درمان جدید زگیل تناسلی

 

  • آزمایش تشخیص زگیل تناسلی یا HPV:

همانطور که اشاره شد ویروس HPV حدود 100 نوع مختلف دارد و از این انواع تنها دو نوع آن یعنی تیپ 16 و 18 عامل ایجاد سرطان دهانه رحم یا سرویکس است، خوشبختانه دو تیپ شایع ویروس زگیل تناسلی در ایران 11 و 6 هستند و بنابراین به صورت کلی نگرانی از بابت فهمیدن نوع زگیل تناسلی جدی نیست و نیازی به انجام آزمایشات گران و هزینه بر HPV که البته آن هم دقیق انجام نمی شود نمی باشد، بنابراین انجام این آزمایشات را چه در خانمها و چه در آقایان توصیه نمی کنیم.

 

آزمایش تشخیص زگیل تناسلی

  • درمان زگیل تناسلی:

علت اهمیت درمان زگیل تناسلی، جلوگیری از زیاد شدن زگیل در فرد مبتلا و جلوگیری از انتقال به شریک جنسی فرد هست. معمولاً در 90 درصد موارد خود ایمنی بدن در مدت 2 سال ویروس را محدود می کند و ویروس در بدن از بین می رود ولی قول دادن اینکه این اتفاق می افتد ممکن نیست، درمان دارویی قطعی برای ضایعات زگیل تناسلی وجود نداره و توصیه ما به مبتلایان بیماری این است که از دستکاری کردن ضایعات و شیو کردن ناحیه و ایجاد هرگونه زخم در آنجا جلوگیری کنند چون احتمال گسترش بیماری را بیشتر می کند.

 

بخوانید : درمان قطعی عدم نعوظ

 

شایعترین راههای درمانی که ما برای زگیل تناسلی در نظر می گیریم در خط اول کرایوجت یا همان فریز کردن هست که یک روش ساده تر می باشد و گاهی وقتها تا سه جلسه درمان لازم دارد و به فاصله دو تا سه هفته تکرار می شود، از لیزرها هم می توان استفاده کرد که معمولاً در موارد عود کننده و مقاوم به درمان از آنها کمک می گیریم.

  • پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV :

مطمئن ترین راه پیشگیری زگیل تناسلی کاهش شرکای جنسی می باشد، برای زگیل تناسلی واکسنی هم وجود دارد به نام گارداسیل که بهترین سن تزریق واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی می باشد یعنی معمولاً سن 13 تا 15 سال که از به وجود آمدن زگیل با HPV  های شایع جلوگیری می کند، بعد از ایجاد زگیل حتی در افراد با سن بالاتر هم ما واکسن را پیشنهاد می کنیم به خاطر اینکه در خیلی از موارد باعث بهبود ایمنی برای محدود کردن زگیل در ناحیه تناسلی می شود.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما