زگیل تناسلی
زمان مطالعه: 8 دقیقه

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی و درمان جدید Hpv یا ویروس پاپیلوما انسانی زگیل تناسلی یک ویروس خیلی شایع است که اکثر کسانی که به آن مبتلا می شوند  علایم بالینی یا مشکلی از نظر سلامتی پیدا نمی کنند. یک بیماری ویروسی منتقله از طریق جنسی است که هر دو جنس را مبتلا می کند.در ۱۰ درصد مواقع این بیماری ناشی از ویروسی های پر خطر است که شانس سرطان را هم در مردان و هم در زنان افزایش می دهد.

بیش از ۱۵۰ نوع از ویروس HPV وجود دارد که هر کدام با شماره خاصی که به آن تیپ گفته می شود مشخص می شوند. به ویروس HPV، پاپیلوم یا زگیل نیز گفته می شود. زگیل ها، نوعی تومور غیر سرطانی هستند. برخی از ویروس های HPV باعث سرطانهای مختلف مانند سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان واژن، سرطان آلت مردان، سرطان ناحیه دهانه، سرطان حنجره، سرطان مقعد و … می شود.

  • شکل ظاهری زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی معمولاً به شکل بر آمدگی های تو پر و کوچک در پوست یا مخاط ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. گاهی به شکل جوش های زیر پوستی یا موهای زیر پوستی در ناحیه تناسلی است. معمولاً فاقد درد یا خارش می باشند. زگیل های تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک و رنگ پوست باشند یا کمی تیره باشد. آنها ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل یا فقط یک زگیل ایجاد شوند. هر کسی می تواند زگیل تناسلی بگیرد.

این ضایعات در رنگ ها و اندازه ها و اشکال مختلف می باشند و معمولاً در اثر تیغ زدن موهای زاید بیشتر می شود .

  • ویروس زگیل تناسلی مردان چگونه منتقل می شود؟

بیشترین طریق انتقال زگیل تناسلی تماس جنسی با فردی است که آلوده با ویروس است. همچنین تماس با ترشحات تناسلی و تیغ آلوده ، شنا در استخر یا جکوزی آلوده ، استفاده از توالت های فرنگی آلوده نیز شانس انتقال بیماری را بالا می برد .

بیشترین میزان انتقال آن زمانی است که به صورت فعال دیده شود ولی اگر به صورت آشکار هم زگیل دیده نشود احتمال انتقال آن بمیزان کمتر وجود  دارد که حدود 10 درصد است .احتمال انتقال در هر تماس جنسی وقتی وجود دارد در حدود 80 درصد است .

  • چند نوع ویروس Hpv وجود دارد؟

بیش از 100 نوع مختلف از ویروس hpv وجود دارد که نوع 1،2،3 کم خطرترین نوع آن می باشند و در دست و پا ایجاد زگیل می کند و نوع 6 و 11 در اندامهای جنسی زن و مرد ایجاد می کند و انواع 16 و 18 که انواع پرخطر بوده و باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و مقعد می شود .

در 90% موارد عفونت HPV  ظرف 2 سال توسط ایمنی بدن محدود می شود .گاهی عفونت طولانی تر شده و عامل سرطان دهانه رحم در خانم ها و ناحیه مقعد در آقایان و زگیل در ناحیه تناسلی در هر دو جنس می شوند.

  • زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص اورولوژی می تواند با معاینه، زگیل تناسلی را تشخیص دهد . جهت بررسی نوع سروتایپ ویروس HPV لازم است از نمونه برداری و انجام HPV DNA PCR استفاده نمود.. ابتلا به زگیل تناسلی به نسبت گذشته افزایش یافته در حالی‌که این زگیل قابل پیشگیری است و با رعایت برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد.

  • راههای مبتلا شدن به زگیل تناسلی :

اگر فردی با پوست ناحیه تناسلی فرد آلوده تماس پوستی داشته باشد، زگیل تناسلی از بدن فرد آلوده به بدن او منتقل می شود و همین موضوع منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شود. به همین دلیل است که باید در رابطه دهانی، واژینال یا مقعدی با این افراد احتیاط کرد. حتی اگر رابطه جنسی کامل برقرار نکنید هم ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوید؛ زیرا فقط در صورت تماس پوستی با ناحیه تناسلی فرد آلوده، این ویروس به بدن شما منتقل می شود. اگر رابطه جنسی داشته باشید، احتمال دارد که ویروس زگیل تناسلی به شما منتقل شود.

 

زگیل تناسلی

 

  • چطور جلوی ابتلا به زگیل تناسلی را بگیریم؟

ابتلا به زگیل تناسلی به نسبت گذشته افزایش یافته در حالی که ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد. برای پیشگیری از آن، پیش از هر چیز باید ارزش‌های اخلاقی را رعایت کرد و از داشتن شریک جنسی سالم نیز مطمئن شد. علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به آن پیشگیری کند، زدن واکسن است. واکسنی به نام گارداسیل وجود دارد که در پیشگیری از این زگیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

واکسن گارداسیل، در بسیاری از کشورهای پیشرفته پیش از شروع رفتارهای جنسی در هر سنی که احتمال بروز این رفتار وجود دارد، تزریق می‌شود. واکسن جدید گارداسیل، به نسبت نوع قدیمی آن، مزیت بیشتری دارد چون می‌تواند از ابتلا به 9 نوع زگیل پر خطر که یکی از آنها اچ پی وی است، جلوگیری کند. واکسن‌هایی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارند، تنها می‌توانند از ابتلا به چهار نوع ویروس پر خطر پیشگیری کنند. این واکسن تا زمانی که در سه نوبت تزریق نشود، نمی‌تواند بدن را در برابر زگیل مصون کند.

دو ماه بعد از تزریق اول، باید تزریق دوم انجام شود و بعد از آن تزریق سوم، شش ماه بعد از اولین تزریق، صورت می‌گیرد.

این واکسن، تنها مختص افرادی که به آن دچار نشده‌اند، نیست بلکه آن دسته از افرادی هم که به زگیل اچ پی وی مبتلا شدند، می‌توانند آن را بزنند تا از ابتلا به دیگر زگیل‌های پر خطر در امان باشند.

 

بخوانید :درمان تبخال تناسلی بدون نگرانی

  • واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) چیست؟

واکسن گارداسیل باعث جلوگیری از عفونت HPV 6;11;16;18 می شود کهHPV6;11  عامل 90% ژنیتال وارت می باشد.

در نتیجه تزریق آن مانع بروز ژنیتال وارت و جلوگیری از ضایعات سرطانی و پیش سرطانی در دهانه رحم و ولو و واژن و مقعد و آلت تناسلی مردان و حلق می شود.

 

  • واکسن گارداسیل 9 :

علاوه بر تایپ های گارداسیل  معمولی حفاظت در برابر تایپ های HPV 31;32;45;58;52 را نیز ایجاد می کند که تمام این ها عامل 90 % کانسر های دهانه رحم می باشد.

واکسن HPV در برابر تایپ هایی که پوشش می دهد کاملاً محافظت ایجاد می کند .

واکسن باعث درمان ویروس در کسانی که مبتلا به ویروس هستند نمی شود .

زدن ویروس باعث کاهش ریسک کانسرهای ناشی از پاپیلومای انسانی می شود و همچنین باعث کاهش ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی و انتقال آن به شریک جنسی می شود .

واکسن زگیل تناسلی

  • بهترین زمان واکسیناسیون گارداسیل چه زمانی است؟

در نوجوانان قبل از شروع فعالیت جنسی بهترین زمان واکسیناسیون می باشد .

گارداسیل و گارداسیل 9 هر دو برای زنان و مردان بین 9 تا 26 سال تایید  شده 3 دوز واکسن توصیه می شود. در زنان یا مردان بالغی که سابقه واکسیناسیون ناقص دارند واکسیناسیون مجدد توصیه می شود .

توصیه اکید می شود که مردان هموسکسوال و یا کسانی که دچار نقص ایمنی مانند بیماری HIV  تا سن 26 سال می باشند واکسن تزریق کنند .

 

بخوانید : بیماری های عفونی جنسی چیست؟

  • چه کسانی نباید واکسن گارداسیل بزنند؟

  1. سابقه آلرژی در واکسیناسیون قبلی
  2. سابقه آلرژی به محتویات پروتئینی واکسن
  3. زنان باردار (در زنان شیرده مشکلی ندارد )
  4. وجود بیماری شدید همزمان
  • محتویات واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن HPV  فاقد ویروس است و ماده موثر آن پروتئین مشابه ویروس HPV است . پروتئین آن از باکتری که از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته است گرفته شده است .

  • عوارض واکسن گارداسیل چیست ؟

به طور کلی بسیار ایمن است .عوارض شایع شامل:

  1. تب خفیف تا متوسط
  2. خارش در محل تزریق
  3. عوارض نادرتر  تهوع و سردرد و درد در محل تزریق

زگیل تناسلی

  • داروی AHCC و زگیل تناسلی  :

Active hexose correlated compound) AHCC): این ماده که در بالا بردن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری های ویروسی بسیار مناسب است از قارچ ژاپنی شیتاکه ( shiitake ) تهیه می شود.

مطالعات نشان داد هاست که AHCC  میتواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد تا بدن با بیماری های ویروسی بجنگد. بدن هر فرد هم جواب خاصی به AHCC  می دهد .مقدار 1 گرم از این دارو در روز جهت تقویت سیستم ایمنی علیه زگیل مناسب است .

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. سیستم ایمنی فرد اغلب با گذشت زمان با ویروس مبارزه می کند.

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی شود ، پزشک می تواند برای تسکین علائم یا از بین بردن زگیل ، روش های درمانی را تجویز کند. این روش درمانی همچنین می تواند به کاهش خطر انتقال عفونت به افراد دیگر کمک کند. درمانهای موضعی برای زگیل تناسلی زنان شامل موارد زیر است:

  1. پودوفیلوکس
  2. ایمی‌کیمود
  3. پودوفیلین
  4. تری کلرواستیک اسید. معمولاً این درمانها با عود بالا و سوختگی پوست همراه است.

برای افرادی که درمان زگیل بزرگتر یا مشکلتر است ، پزشک ممکن است از بین بردن آنها را توصیه کند. در زیر چند روش حذف وجود دارد:

  1. کرایوتراپی: این درمان شامل یخ زدن زگیل ها با نیتروژن مایع است. کرایوتراپی ممکن است باعث احساس سوزش شود .که بدون درد و به صورت سرپایی و بدون داشتن عوارض نامطلوب از جمله پخش ویروس در حنجره که در نوع لیزر دیده می شود یا در کوتر دیده می شود انجام می شود در این حالت در عرض یک هفته زگیلها ریزش پیدا می کنند.زگیل تناسلی
  2. جراحی برداشتن زگیل: قبل از عمل به فرد بی حسی موضعی می دهند تا ناحیه را بی حس کند. معمولاً این روش برای زگیلهای خیلی بزرگ به کار می رود.
  3. برق: پزشک با استفاده از دستگاه الکتریکی زگیل را از روی پوست می سوزاند. ممکن است فرد به بیهوشی موضعی یا عمومی احتیاج داشته باشد.
  4. لیزر درمانی CO2 :در این روش ، با استفاده از پرتو قدرتمند نور برای از بین بردن زگیل استفاده می شود که می تواند باعث درد و سوزش بعد از آن شود. فایده لیزر کردن زگیل تناسلی این است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس پاپیلومای انسانی فراهم می کند و موجب شده تا لیزر درمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد.
  5. .لیزر اربیوم: می توان مزایای لیرز اربیوم را شامل موارد زیر دانست:
    1. تأثیر محسوس و قابل مشاهده
    2. سرعت عمل بالا در اثرگذاری
    3. امکان بهبود وضعیت پوست و جراحی بدون نیاز به تماس با پوست
    4. تورم کم، پس از عمل
    5. حداقل میزان درد ممکن
    6. عدم نیاز به استفاده از بی حسی (در بیشتر موارد)
    7. نداشتن عوارض نامطلوب پس از عمل
لیزر اربیومخوشبختانه در کلینیک ما هر 4 روش برداشت زگیل تناسلی که شامل کرایوتراپی و لیزر اربیوم و برق موجود است.

این نکته مهم است که از درمان سایر انواع زگیل ، روی زگیل تناسلی استفاده نکنید چرا که انجام این کار می تواند علائم را بدتر کند.

باید بدانیم که با از بین بردن زگیل تناسلی ویروس HPV از بین نمی رود.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما