درمان ناباروری
زمان مطالعه: 3 دقیقه

واریکوسل شایعترین علت ناباروری قابل برگشت مردانه است و با عمل جراحی 70 درصد کیفیت اسپرم و 50 درصد میزان حاملگی افزایش می یابد. پیوند مجدد واز در کسانی که سابقه وازکتومی دارند، روشی کم هزینه و احتمال موفقیت بالا و میزان حاملگی 60 درصد دارد.

به دلیل هزینه کم و درصد موفقیت بالای این اعمال جراحی در مقایسه با روشهای آزمایشگاهی، ترجیح اینست که ابتدا این روش ها انجام گیرد و در صورت عدم پاسخ یا موارد خاص از روش های آزمایشگاهی کمکی استفاده شود.

  •  روش های درمان ناباروری :

برای درمان ناباروری به روش آزمایشگاهی از راه های زیر استفاده می شود :

  1. تلقیح اسپرم داخل رحم IUI
  2. لقاح خارج رحمیIVF
  3. میکرواینجکشن ICSI
  4. تلقیح نطفه بداخل رحم GIFT
  5. تلقیح نطفه بارور شده داخل لوله رحمیZIFT
  6. تخمک اهدایی
  7. اهدای جنین
  8. رحم جایگزین

اسپرم و تخمک

  • درمان ناباروری با تلقیح اسپرم داخل رحم IUI :

لازمه درمان ناباروری اینست که خانم تخمک موثر و دارای حرکت تولید کند. در این روش مایع انزال شوهر بعد از شستشو و جداسازی اسپرم های زنده و متحرک ، همزمان با زمان تخمک گذاری وارد رحم همسر می شود. مدت زمان استراحت در منزل حدود یک روز می باشد.

روش درمان ناباروری با تلقیح اسپرم داخل رحم IUI در موارد کاهش تولید اسپرم یا کاهش حرکت اسپرم و یا مشکلات موکوس گردن رحم کاربرد دارد. حداکثر تا 4 بار از این روش استفاده می شود و احتمال حاملگی حدود 35 درصد است.

 

بخوانید : درمان ناباروری زوجین

  • درمان ناباروری با لقاح خارج رحمی IVF :

درمان ناباروری به وسیله این روش در مواردی که آندومتریوز شدید باشد یا اختلالات لوله های رحمی باشد و یا اگر مرد مشکل شدید اسپرم مثل تعداد کم داشته باشد ،روش انتخابی است.

بعد از تحریک تخمک گذاری، با هدایت سونوگرافی و با سوزن مخصوص تخمکها جمع آوری می شوند. اسپرم هم زمان و بعد از آماده سازی و شستشو در مجاورت تخمک ها قرار گرفته و لقاح در شرایط آزمایشگاهی صورت می گیرد. روز بعد از بارور شدن تخمک ها جنین تقسیم شده و جنین مناسب داخل رحم انتقال داده می شود.

میزان موفقیت این عمل حدود 25 درصد است.

  • درمان ناباروری با میکرو اینجکشن ICSI :

در موارد تعداد بسیار کم اسپرم این عمل کاربرد دارد.

ابتدا تخمدان ها توسط دارو تحریک شده و سپس تخمک ها جدا می شود. پس از آن اسپرم سالم با دستگاه میکرو اینجکشن وارد تخمک می شود. 48 ساعت بعد ،جنینهای مناسب تقسیم شده داخل رحم منتقل می شوند.

ICSI نسبت به IVF گرانتر است .

در ICSI میزان موفقیت بیش از 24 درصد می باشد.

  • درمان ناباروری با تلقیح نطفه به داخل رحم GIFT :

درمان ناباروری در این روش تخمک و اسپرم جداگانه آماده شده و از طریق لاپاراسکوپی به داخل لوله رحمی منتقل می شود.این روش نیاز به لوله رحمی سالم دارند.

  • giftدرمان ناباروری با تلقیح نطفه بارور شده داخل لوله رحمی ZIFT :

تخمک از تخمدان ها به دست آمده و با اسپرم در محیط بیرون لقاح انجام داده و زیگوت (جنین تک سلولی) توسط لاپاراسکوپی منتقل به لوله رحمی می شود.

 

بخوانید : کوچکی آلت تناسلی

  • درمان ناباروری با تخمک اهدایی :

در مواردی که خانم تخمک ندارد یا کیفیت تخمک مطلوب نیست، انجام می گیرد. سن اهدا کننده ترجیحا بین 20 تا 34 سال باید باشد. انتقال رویان 3-5 روز بعد از بارور سازی روی می دهد.

  • اهدای جنین :

بیمارانی که تحت IVF  قرار می گیرند، 50 درصد جنین های آنها استفاده نشده و می توانند فریز جنین انجام دهند. بنابراین می توان از جنین این افراد با رعایت مسایل شرعی و قانونی استفاده نمایند. این روش بیشتر در خانم های یائسه یا در زوجینی که مشکلات شدید بیضه یا تخمدان دارند استفاده می شود.

درمان ناباروری

  • رحم جایگزین چیست ؟

این روش درمان ناباروری زمانی است  که جنینهای یک زوج نابارور به رحم یک زن بارور سالم منتقل می شود و بعد از حاملگی و زایمان به والدین اصلی خود تحویل داده می شود.

این روش در بیماران فاقد رحم یا سابقه سقطهای مکرر قابل انجام است.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما