زمان مطالعه: 2 دقیقه

آموزش مسائل جنسی به کودکانمان

اعضای خصوصی بدن بچه‌ها رو به اسم اصلی‌شون صدا کنیم

 

  • به جای {کلماتی مثل اونجا، اون، اسامی ساختگی و اسم حیوانات}، بگین دودول، بیضه، فرج (با ر ساکن)، واژن و چوچوله(معادل فارسی کلیتوریس)

سوال: پسر سه ساله‌ ام به آلت تناسلیش میگه “وی‌وی”، اما خواهرم میگه باید اسم درستش رو یاد بگیره. به نظر من penis زیادی پزشکی به نظر میاد و ضمنا دوست ندارم اینور اونور هی در موردش صحبت کنه. کدوممون درست میگیم؟

 

پاسخ: حق با خواهرته. بچه‌ها باید کلمات استاندارد برای اعضای بدنشون رو یاد بگیرن، شامل اونایی که بزرگترا از صحبت کردن راجع بهشون مضطرب میشن. بچه‌ی شما به دستش نمیگه “بنگ‌بنگ” و به پاش نمیگه “رو-رو”، و وقتشه که بهش آموزش بدین که آلت تناسلیش هم اسمش چیه.

 

وقتی که بچه‌ها با استفاده از کلمات استاندارد برای اندام‌های خصوصیشون راحت باشن، بیشتر در مقابل تجاوز ایمن میشن.

وقتی بچه‌ها از صحبت در مورد اندام‌های خاصشون خجالت بکشن (مثلا وقتی کسی حرفش رو میزنه، از خجالت، ریز میخندن یا عکس العمل دارن)، بیشتر احتمال داره که از سوال پرسیدن در موردشون خجالت بکشن و کمتر احتمال داره که وقتی کسی به طرز نامناسبی لمسشون میکنه، به شما بگن.

 

نام‌گذاری اندام‌های جنسی کودکان با عبارات غیراستاندارد، نشان از راحت نبودن والدین با صحبت آزادانه در مورد اون اندام‌هاست و کودکان یادمیگیرن که یه چیز کثیف، غلط یا بی‌ادبانه در مورد اونا وجود داره.

تحقیقات اخیر نشون میدن که دانستن اسامی درست اندام‌ها، “تصویر بدنی“، اعتماد به نفس و بازبودن رو در کودکان تقویت میکنه، همینطور آسیب‌پذیری‌شون در مقابل تجاوز رو کاهش میده. وقتی از کودکان سوءاستفاده میشه، داشتن یک زبان درست، هم به کودک و هم به والدین کمک میکنه که فرآیند تشریح و {در صورت نیاز} مصاحبه جرم‌شناسانه بهتر طی بشه.

بر اساس نظر «مرکز ملی منابع خشونت جنسی لورا پالومبو» نیاز هست که تمام بزرگسالان، در آموزش رشد جنسی سالم کودکان شریک باشن و نقطه آغازین این آموزش، اندام‌های بدن است. مربیان و والدین باید بدون تعصب و شرم ارتباط برقرار کنند.

کودکان باید بدونن که اعضای جنسی‌شون، مثل دست، بازو، گوش و ابرو اعضای بدن هستن؛ تفاوتشون در اینه که اونا خصوصی هستن (ما معمولا اونا رو می‌پوشونیم) اما به جز اون، اونا اعضای بدن سالم، خوب و پذیرفته‌شده هستن.

آکادمی اطفال آمریکا میگه: «در ابتدای کودکی، والدین می‌تونن اسم اعضای جنسی رو درست مثل دیگر اعضای بدن به کودکان آموزش بدن. این به کودکان می‌آموزه که اعضای جنسی اگرچه خصوصی هستن، اما اونقدری خصوصی نیستن که نتونی در موردشون صحبت کنی»

پیشنهاد می کنیم مستند زیر را مشاهده کنید و با واقعیت های جامعه آشنا شوید:

 

 

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری

۱ دیدگاه در “آموزش مسائل جنسی به کودکان

  1. سلام، من الآن ۳۱ سالمه و متاهل هم هستم، زمانی که ما بچه بودیم تو خانواده مون استفاده از واژه های کودکانه هم ممنوع بود و بهمون می گفتن بگیم “عیب” ، منم از این کلمه هم خیلی بدم میومد و بیشتر می گفتم اونجا یا اینجا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما