بهترین درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی از بیماری های مقاربتی (جنسی) شایع ویروسی است که روز به روز بر شمار افرادیکه به آن گرفتار می شوند ، افزوده می شود.ویروس آن از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود. علاوه ازآن تبخال تناسلی سبب تسهیل انتقال ویروس HIV که عامل بیماری ایدز است، میشود. عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱و ۲می باشد که هر دو نوع این ویروسهامی توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند.

عامل تبخال تناسلی چیست ؟

HSV عامل اصلی عفونت تبخال در دهان و لب ها (زخمهای گوشه دهان و زخم های بدنبال تب شدید) است. این ویروس از طریق بوسیدن و یا به اشتراک گذاشتن ظروف آشامیدنی منتقل می شود.نوع ۲ باعث ابتلا به تبخال تناسلی می شود که راه انتقال آن رابطه جنسی با فرد مبتلاست.

اکثر مردم مبتلا به تبخال تناسلی از وجود آن بی اطلاع هستند ، زیرا بیشتر مبتلایان یا علایم ندارند با علایم خفیفی را احساس می کنند .

ویروس تبخال جنسی چگونه وارد بدن فرد می شود؟

ویروس از طریق پوست وبدنبال رابطه جنسی وارد شده ، در امتداد مسیرعصبی حرکت می کند .ممکن است در مسیر عصبی خاموش (غیر فعال ) باشد وبصورت نامشخص در مسیر عصبی باقی بماند .با گذشت زمان ویروس می تواند فعال شود در این صورت ویروس از مسیر عصبی به  سطح پوست باز می گردد ،جایی که ویروسهای دیگری هم قرار دارند. درچنین حالتی ویروس می تواند منجربه بروز علایم گردد یا باز بصورت نامشخص درسطح پوست باقی بماند .

علائم  تبخال تناسلی کدام است ؟

1. درد یا خارش که در عرض ۲ تا ۱۰ روز پس از مواجهه با شریک جنسیِ مبتلا به عفونت آغاز می‌شود
  2. برجستگی‌های کوچک قرمز یا تاول‌های کوچک سفید که ممکن است چند روز بعد ظاهر شوند
  3. زخم هایی که هنگام پارگی، تراوش یا خونریزی تاول‌ها شکل می‌گیرند
  4. دلمه هایی که هنگام التیام زخم‌ها شکل می‌گیرند
  5. زخم‌ها ممکن است موجب دردناکی ادرار شوند. همچنین ممکن است در ناحیه تناسلی خود با درد و حساسیت روبرو شوید تا زمانی که عفونت برطرف شود.
  6. در مراحل اولیه ممکن است علائم شبیه سرماخوردگی و علائمی مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب داشته باشید.

*بخوانید : درمان ناباروری!

چه عواملی باعث افزایش خطر ابتلا به تبخال جنسی می شوند ؟

1. جنس زن
  2. تعداد شرکای جنسی درتمام طول زندگی
  3. سابقه ی ابتلا به دیگر بیماری های عفونی که از طریق جنسی منتقل می شود
  4. تعداد سال هایی که فرد فعالیت جنسی داشته است

تشخیص تبخال تناسلی چگونه است ؟

1. وجود تاول های متعدد پوستی در ناحیه تناسلی
  2.  آزمایش خون
  3. آزمایش از ترشحات تاول های کنده شده

چه  عواملی باعث عود تبخال جنسی می شوند ؟

عود بیماری تبخال جنسی شایع است و در هر فردی متفاوت است. علائم و نشانه‌ها ممکن است بارها تا چندین سال متمادی عود کنند. برخی از افراد هر سال با اپیزودهای متعدد بیماری روبرو می‌شوند. با این حال، شیوع بیماری برای بسیاری از افراد به مرور زمان کمتر می‌شود و عود به طور کلی به دردناکیِ شیوع اصلی بیماری نبوده و زخم به طور کلی سریع‌تر التیام می‌یابد. عواملی که باعث عود تبخال جنسی می شوند :

1. شروع دوره  قاعدگی
  2. سرما یا گرما
  3. استرس
  4. ضربه به پوست ناحیه تناسلی
  5. رابطه جنسی

پیشگیری از تبخال تناسلی :

1. اجتناب از رابطه جنسی اگر شما و یا شریک جنسی تان دارای عفونت نهفته  یا فعال هرپس هستید.
  2. ابتلا به ویروس تبخال همیشه آشکار نیست و شریک زندگی تان ممکن است حامل ویروس باشد در حالیکه شما  نسبت به آن آگاهی ندارید.
  3. هر فردی که درگیر در یک رابطه جنسی مداوم با یک شریک جنسی آلوده با HSV-2 است باید از یک پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار (اورولوژیست) مراقبت های بهداشتی در مورد چگونه ایمن ماندن مشاوره بگیرد .
  4. از دست زدن به زخم باز و تاول اجتناب کنید.
  5. اگر شما یا همسرتان مبتلا هستید؛ از کاندوم لاتکس (حتی زمانی که زخم قابل رویت ندارید) استفاده کنید.
  6. از یک روان کننده بر پایه آب (لوبریکانت محلول در آب) برای جلوگیری از خراشیدگی پوستی در هنگام رابطه جنسی، که می تواند باعث تحریک پوست و افزایش خطر شیوع بیماری شود؛ استفاده کنید.
  7. تا بهبودی کامل از رفتن به استخر خودداری شود.

بهترین درمان تبخال تناسلی چیست ؟

هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد، زیرا  HSV هرگز از بدن توسط سیستم ایمنی برداشته نمی شود

اما روشهای درمانی به منظور کاهش علایم و کاهش خطر انتقال به شریک جنسی در دسترس هستند :

1.   پوشیدن لباس زیر نخی و اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ،  زیرا آنها می توانند جریان هوا را در ناحیه تناسلی محدود کرده وباعث کاهش سرعت بهبودی ضایعات شوند.
  2. داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند درد و تب را کاهش دهند. درمانهای موضعی با بی حس کننده هایی مانند prilocaine، لیدوکائین، بنزوکائین یا تتراکائین همچنین می تواند خارش و درد ناشی از ضایعات هرپسی را تسکین دهد.
  3. داروهای ضد ویروس متعددی هستند که برای درمان تبخال مورد استفاده قرار می گیرند از جمله:

aciclovir (آسیکلوویر)، valaciclovir (valacyclovir)، famciclovir، و penciclovir.

۴.داروهای ضد ویروسی می توانند فرکانس، طول مدت و شدت شیوع بیماری را نیز کاهش  دهند.

۵.همچنین استفاده از کاندوم خطر انتقال را به طور قابل توجهی کاهش می دهد .

*بخوانید : زگیل ، زودانزالی ، کوتاهی آلت!

درمان دارویی تبخال جنسی:

درمان با داروهای ضد ویروس مثل aciclovir (آسیکلوویر)، valaciclovir (valacyclovir)، famciclovir، و penciclovir معمولاً به صورت خوراکی است و در اولین بار ابتلا برای ۷تا ۱۰روز و درموارد عود حدود ۵روز انجام میشود و باعث کوتاه شدن دوره بیماری و بهبود سریعتر ضایعات تبخال تناسلی میشود و تحت نظر متخصص کلیه و مجار ی ادراری (ارولوژیست) این درمانها به مهار بیماری تبخال تناسلی کمک میکنند، ولی باعث درمان قطعی یا ریشه کنی ویروس نمیشوند .

آیا تبخال تناسلی واکسن دارد ؟

خیر ،هنوز واکسنی جهت تبخال تناسلی ساخته نشده و بهترین روش پیشگیری ، رعایت موارد ذکر شده است .

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری

شما می توانید از طریق فرم زیر نظرات خود را در مورد سایت ارسال کرده و ما را در بهبود سایتمان کمک فرمایید تا هرچه بهتر در خدمت شما عزیزان باشیم.

3 نظر
  1. رضا
    رضا گفته:

با سلام خدمت شما آقای دکتر
    من بیمار شما هستم و برای عمل واریکوسل خدمتتان رسیدم واقعآ دستتون درد نکنه دیگه مشکلی ندارم و هیچ عارضه ای بعد از عمل برام پیش نیمده
    خواستم تشکر کرده باشم از زحماتتان

2. علی داوودی
    علی داوودی گفته:

با سلام خدمت شما دکتر محترم
    از سایت خوبتون خواستم تشکر کنم که خیلی از مشکلات مردم رو پاسخ میده و سوالاتی رو که برایشان پیش میاد می تونن به راحتی باهاتون درمیون بزارن. من تو سایتهای دیگر هم رفتم ولی سایت شما خیلی کامل و خوبه
    ایشالا خدا اجرتون بده

3. عباس
    عباس گفته:

سلام آقای دکتر
    من قبلاً مطب خدمتتون اومدم و یه مشکلی داشتم که با تشخیص و درمان شما کاملاً خوب شدم، شاید اینجا جای مناسبی نباشه که بگم اما شما واقعاً دکتر با اخلاق و منصفی هستید و می تونم بگم بهترین دکتر متخصص کلیه و مجاری ادراری هستید که من رفتم چون متخصص اورولوژی که قبلاً رفتم کامل درمان نشدم و مشکلم پابرجا بود.
    بازم ممنون

نظر خود را ارسال كنيد

می خواهید به بحث بپیوندید ؟
حس پشتیبانی حرفه ای!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.