رهایی از تکرر ادرار
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تکرر ادرار ( افزایش دفعات دفع ادرار ) برای برخی افراد مثل کابوس است و مانع از خواب راحت و یا حتی مسافرت راحت و مهمانی رفتن فرد می شود، در نتیجه اعتماد به نفس فرد و کارایی وی به مرور مختل خواهد شد . در این مطلب راجع به علل تکرر ادرار و درمان آن بحث می کنیم.

  • تعریف تکرر ادرار :

هر فرد نرمال با مصرف مایعات طبیعی در طول روز چهار بار تا هشت بار جهت ادرار کردن به سرویس بهداشتی مراجعه می کند. اگر تعداد دفعات دفع ادرار بیش از 8 بار در شبانه روز  علیرغم مصرف مقدار طبیعی مایعات باشد یا کمتر از دو ساعت باشد ، فرد دچار تکرر ادرار بوده و نیازمند درمان است .

  • تکرر ادرار شبانه چیست؟

اگر علیرغم مصرف مقدار طبیعی مایعات ، فرد بیش از دو بار جهت ادرار کردن از خواب بلند شود ، تکرر ادرار شبانه دارد .

  • علل تکرر ادرار :

1-عفونت مجاری ادراری: اگر همراه تکرر ادرار ، سوزش ادرار و درد مثانه یا درد پهلو یا تب یا خون در ادرار وجود داشته باشد ، نیاز به انجام آزمایش ادرار و مراجعه به متخصص اورولوژی وجود دارد .

2-سنگ کلیه: اگر همراه درد پهلو و خون در ادرار، مشکل وجود داشته باشد ، نیاز به سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری دارید تا وجود سنگ کلیه را نشان دهد .

3- سنگ مثانه: اگر در همراهی با این مشکل، خونریزی ادرار یا قطع و وصل شدن متناوب ادرار باشد باید سونوگرافی کلیه و مثانه انجام شود.

4-سرطان مثانه: اگر همراه تکرر ادرار ، خون در ادرار وجود داشته باشد باید سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری بدید و به فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید .

5-بارداری: در هفته های آخر بارداری به علت فشار رحم ، حجم مثانه کم شده و تکرر ادرار ایجاد می شود.

رهایی از تکرر ادرار6 –بزرگی پروستات: در مردان بالای 50 سال به علت بزرگی پروستات ، حجم مثانه به تدریج کم می شود و تکرر ادرار ایجاد می شود. علایم همراه دیگر شامل کاهش جریان ادرار ، تکرر ادرار شبانه ، عدم تخلیه کامل ادرار و قطع و وصل شدن ادرار نیاز به انجام سونوگرافی کلیه و پروستات و انجام آزمایش PSA دارید .

7-مثانه عصبی: در برخی بیماریها ظرفیت مثانه جهت نگهداری ادرار کم است و فرد دچار افزایش دفعات آن می شود. این موارد عبارتند از: آسیبهای مغزی ،سکته مغزی ،تومورها و سرطانهای نخاعی ،تصادف و آسیب به ستون فقرات چنانچه این روند مزمن ادامه دار باشد باعث برگشت ادرار به کلیه ها و نارسایی شدید کلیه ها می شود. در صورت مبتلا شدن به این بیماریها لازم است به متخصص اورولوژی مراجعه و تحت سونوگرافی کلیه و مثانه از نظر باقیمانده ادرار و انجام نوار عصبی مثانه یا یورودینامیک قرار بگیرید تا نوع آسیب مشخص شده و داروی مناسب استفاده کنید .

8-مثانه بیش فعال: این حالت در افرادی که استرسی یا تحریک پذیر هستند وجود دارد و فرد مجبور است مدام به دستشویی برود. اگر مثانه بیش فعال دارید باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه و تحت انجام آزمایش ادرار و سونوگرافی کلیه ها و مثانه قرار بگیرید . درمان مثانه بیش فعال رفتار درمانی و درمان با داروهایی است که ظرفیت مثانه بیشتر می شود. در این قبیل بیماران به تدریج و با پرهیز از مصرف غذاهای محرک تکرر ادرار درمان می شود.

9- یبوست: یبوست باعث ایجاد این مشکل می شود با مصرف ملین و برطرف شدن یبوست، تکرر ادرار درمان می شود .

10-افزایش سن: با افزایش سن انقباضات خودبخودی مثانه بیشتر شده و تکرر ادرار ایجاد می شود.با مصرف دارو ظرفیت مثانه افزایش می یابد.

رهایی از تکرر ادرار

  • غذاهای تشدید کننده زیاد شدن ادرار :

از مصرف قهوه و کافیین ، فلفل و ترشی و غذای تند که تحریک مثانه را بیشتر می کنند اجتناب کنید . در برخی افراد سیر ، پیاز و گردو محرک است .

  • درمان تکرر ادرار :

1-درمان غیر دارویی

2-درمان دارویی

این دو درمان به عنوان مکمل و همراه یکدیگر هستند و معمولاً با هم در نظر گرفته می شوند، بدیهی است نوع تکنیکهای درمان تحت نظر پزشک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با توجه به نوع بیماری مشخص می شود.

 

بخوانید : بهترین درمان سرطان مثانه

  • درمان غیر دارویی تکرر ادرار :

1-به تاخیر انداختن ادرار: با استفاده از آرامش ذهنی سعی کنید هر روز دیرتر از روز قبل به دستشویی مراجعه کنید .برای شروع هر 2 ساعت یک بار دفع ادرار کنید. کم کم سعی کنید این مدت زمان 2 ساعت را افزایش دهید. اینکه چه میزان این فاصله زمانی را افزایش می­‌دهید به خودتان بستگی دارد ولی باید به میزانی باشد که ادرار نریزد. به تدریج این فاصله را به 3 تا 4 ساعت برسانید. الزامی نیست که این تمرین را شب‌ها انجام دهید. با انجام این تمرین توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار افزایش می­ یابد.

2-ترک سیگار

3-مصرف کم مایعات قبل از خواب

4-تمرین تقویت کف عضلات لگن یا کگل

تمرین اول: هر بار که برای دفع ادرار به دستشویی می‌روید، چند بار به‌ صورت ارادی، ادرار کردن را شروع و قطع کنید.

تمرین دوم: ناحیه مقعد را سفت نگه دارید مثل حالتی که می‌خواهید مانع دفع مدفوع شوید و این حالت را برای مدت 5 ثانیه حفظ کرده و بعد رها کنید. در طول انقباض نفس خود را حبس نکنید. این تمرین را چند ­بار در طول روز تکرار کنید. تکرار تمرین باید به میزانی باشد که شما را خسته نکند. این تمرین را می‌توانید در هر حالتی از جمله ایستاده، نشسته یا خوابیده انجام دهید.

  • جراحی برای درمان تکرر ادرار :

در موارد شدید تکرر ادرار که درمانهای دارویی و غیر دارویی پاسخ نمی دهند از روش جراحی استفاده می شود که از تزریق بوتاکس داخل عضلات مثانه تا گذاشتن الکترود مغناطیسی در نخاع با توجه به تشخیص پزشک فوق تخصص اورولوژی متفاوت است.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما