درد کلیه و بیضه

معمولاٌ، درد کلیه در زیر دنده‌ها، سمت راست یا چپ ستون فقرات ظاهر می‌شود درد کلیه و بیضه برای اکثر بیماران تجربه شده. درد کلیه ممکن است به نواحی دیگر مانند شکم یا کشاله ران و گاهی به بیضه ها ی شما نیز سرایت کند.

بیضه‌ها اندام‌هایی حساس در آقایان هستند که وظیفه تولید اسپرم و همچنین هورمون‌های جنسی را بر عهده دارند. مسلماً همه مردان در سنین مختلف برای یک بار هم که شده است، درد بیضه‌ها را برای طولانی‌مدت یا به صورت ناگهانی تجربه کرده‌اند.

درد کلیه

کار اصلی کلیه‌ها دفع مواد زائد و مایع اضافی از بدن هنگام تولید و دفع ادرار می باشد. همچنین تولید هورمون‌هایی که مسئول تنظیم فشار خون، تولید گلبول‌های قرمز، تنظیم اسید و تأثیر بر روی کلسیم، سدیم، پتاسیم و دیگر الکترولیت‌های دخیل در سوخت و ساز بدن هستند، بر عهده کلیه‌ها است.تشخیص این عارضه از کمر درد ممکن است سخت باشد، کلیه درد معمولاً دردی عمیق است و زیر دنده‌ها حس می‌شود در حالی که درد عضلانی که معمولاً به علت آسیب به کمر ایجاد می‌شود، در قسمت‌های پایین تر احساس می‌شود. ضمناً درد به طور ناگهانی رخ می‌دهد، باعث تیر کشیدن شدید است و معمولاً به خاطر وجود سنگ در حالب کلیه‌ها است و ممکن است به شکل متغیر، افزایش و کاهش یابد.

درد بیضه

درد بیضه دلایل متعددی دارد که بعضی از آنها طبیعی هستند و بعضی دیگر تا حدی نگران کننده خواهند بود. این درد مزمن تنها از با پیگیری، آزمایش و عکس‌برداری توسط  پزشک متخصص اورولوژی قابل درمان است، پس می بایست گفت هر مردی این درد را تجربه می‌کند، نباید آن را سرسری شمرده و میبایست برای درمان هر چه سریع‌تر آن اقدام نماید.

رابطه درد کلیه و درد بیضه

گاهی درد ناشی از سنگ کلیه می تواند به بیضه نیز سرایت کند. به این نوع درد که در آن، درد خارج از ناحیه آسیب دیده نیز حس می شود «درد ارجاعی» گفته می شود.شاید در وهله اول سنگ کلیه و درد بیضه دو مقوله جدا از هم باشند اما چون درد ناشی از سنگ کلیه یک درد ارجاعی محسوب می‌شود، به هم مرتبط خواهند بود.گستردگی سیستم عصبی بیضه‌ها و ارتباط آن با سیستم عصبی کلیوی باعث شده است تا بیماری‌هایی از قبیل سنگ کلیه، درد بیضه را به همراه داشته باشند.

سایر علائم احتمالی سنگ کلیه شامل موارد زیر می باشد:

• وجود خون در ادرار
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • درد در آلت تناسلی
  • درد تند و گرفتگی که از کمر آغاز شده و به بیضه کشیده می شود

شایع‌ترین علت های درد بیضه

شایع ترین علت درد بیضه سمت چپ و راست را از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین نوع آن عبارتند از:

• سنگ کلیه
  • التهاب و عفونت
  • پیچ‌خوردگی
  • هیدروسل
  • باد فتق
  • اسپرماتوسل
  • واریکوسل
  • اسپاسم عضلات لگن بعد از نزدیکی
  • تومور یا توده
  • قانقاریای فورنیه

علائم درد کلیه(سنگ کلیه)

سنگ کلیه می‌تواند در سمت چپ، راست یا هر دو طرف باشد، بعضی از افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

• درد پهلو
  • ادرار دردناک (سوزش ادرار)
  • خون در ادرار
  • یبوست یا اسهال
  • بثورات پوستی
  • لرز (درد کلیه در اثر سرما)

بخوانید : درد عمل واریکوسل

و دیگر علائمی که در زمان اختلال افزاینده عملکرد کلیه ممکن است ببینید عبارتند از:

• طعم فلزی در دهان
  • تورم و تنگی نفس

زمان شروع درد سنگ کلیه (درد کلیه )

سنگ کلیه معمولاً تا زمانی که در داخل کلیه حرکت نکند یا به یکی از حالب‌ها (لوله‌هایی که کلیه و مثانه را به هم متصل می‌کنند) نرود علائمی ایجاد نمی‌کند. علائم سنگ کلیه بدون درد نیز ممکن است در برخی افراد به دلیل کوچک بودن اندازه سنگ رخ دهد.این درد در بیشتر موارد ممکن است زیاد باشد ،راهکار کاهش درد سنگ کلیه مصرف داروهای تجویزی پزشک و مسکن درد سنگ کلیه است. قرص هیوسین برای درد سنگ کلیه نیز ممکن است توصیه شود.

زمان مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی

علائم هشدار دهنده‌ای که نشان دهنده وجود بیماری کلیوی است و ممکن است باعث درد کلیه یا درد پهلو شود عبارتند از:

• خون یا پروتئین در ادرار
  • تکرر ادرار به خصوص در شب و یا ادرار سخت یا دردناک
  • تورم دست‌ها و پاها و یا پف دور چشم
  • آزمایشاتی که نشان دهنده‌ی کراتینین (Cr) غیر طبیعی، نیتروژن اوره خون غیرطبیعی (BUN) یا میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) کمتر از ۶۰ (محاسبه شده با واحد میلی لیتر بر دقیقه بر مترمربع)

علاوه بر این، اگر فرد مبتلا به دیابت یا هر گونه مشکل مادرزادی است که منجر به نارسایی کلیه می‌شود، می بایست به طور منظم چکاپ شوند.

درمان سنگ کلیه (درد کلیه )

خوشبختانه درمان کلیه درد و درمان فوری درد کلیه خانگی بسیار راحت و از طریق رعایت موارد زیر امکان‌پذیر است:

درمان پزشکی

• مصرف پروبیوتیک ها
  • مصرف داروهای مرتیط با سنگ کلیه که توسط پزشک تجویز می گردد
  • سنگ شکنی
  • آندوسکوپی
  • اورتروسکوپی
  • نفرولیتوتومی از راه پوست یا نفرولیتوتریپسی از راه پوست
  • نوشیدن آب فراوان

درمان سنگ کلیه بر اساس اندازه، محل قرارگیری و نوع آن انجام می‌شود. با انجام بررسی‌های پزشکی می بایست از درمان موثر استفاده کرد. درمان‌های گیاهی و خانگی هم می‌توانند موثر باشند، اما با این‌حال بهتر است قبل از هر تصمیمی با یک متخصص کلیه مجاری ادراری در خصوص بهترین شیوه درمانی مشورت کرد. افراد درگیر با سنگ کلیه خصوصاً در صورت مشاهده مشکلاتی و نشانه‌هایی مانند حالت تهوع و استفراغ، تب و لرز، خونریزی، درد شدید پهلو و غیره باید سریعاً به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنند.