خودارضایی و التهاب پروستات و بیضه

خودارضایی یا استمنا یکی از روش‌های ارضای میل جنسی می باشد. به عبارت دیگر، خودارضایی به تحریک جنسی اندام جنسی خود، برای برانگیختگی جنسی یا سایر لذت‌های جنسی گفته می شود که معمولاً به اوج لذت جنسی می‌انجامد. برای برانگیختگی ممکن است از دست‌ها، انگشتان، اشیاء معمولی و اسباب‌بازی‌های جنسی از جمله لرزاننده یا ترکیبی از همگی استفاده شود.این امر در برخی موارد  و به مرور زمان خودارضایی باعث ایجاد درد و التهاب پروستات بین بیضه و مقعد خواهد شد و گاهی نیز دچار التهاب می شود.

• خودارضایی و التهاب پروستات و بیضه

خودارضایی باعث این عارضه ها در بیمار می شود که التهاب پروستات یکی و التهاب بیضه دیگری می باشد. در هر حال باید بررسی شود که دلیل التهابات چیست ولی اگر خودارضایی دلیل آن باشد باید آنرا ترک کرد تا عوارض بیشتری سراغ فرد نیاید.

• ارتباط بین التهاب پروستات و خودارضایی

بسیاری از جوانان برای ارضاء غریزه طبیعی ، خودارضایی می کنند، چنانچه به هنگام استمنا مانع از خروج ترشحات شوند، ممکن است دچار التهاب پروستات شوند.بسیاری از جوانان به دلیل ناشناخته ای چنین کاری را انجام می دهند. شاید بتوان یکی از عوارض خود ارضایی را التهاب پروستات و بیضه نامید. البته این مورد تائید نشده است ولی از آنجا که این عمل می تواند تاثیرات زیادی بر روان فرد ایجاد کند می تواند زندگی فرد را با اختلال روبرو کند.

• ارتباط بین سرطان پروستات و خودارضایی

طبق مطالعات انجام شده ، خودارضایی مکرر در مردان جوان با خطر ابتلا به سرطان زودرس پروستات مرتبط می باشد. مقادیر زیاد هورمونهای جنسی مردانه یا آندروژن ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در انسان را افزایش دهد.

جوانان عزیز می بایست کم کم خودارضائی را ترک کنند زیرا زمانی که این عمل را انجام می دهند دچار مشکلات روحی روانی بسیاری و دچار التهاب پروستات و بیضه می شود، ترشحات منی آنها هم رنگ خود را تغییر می دهد و گاهی ترشحات منی آبکی و به رنگ زرد تغییر می کند که آنها را مضطرب و نگران می کند.

بخوانید : درمان سرطان پروستات

• علل التهاب بیضه

ورم بیضه، نام یکی از بیماری‌هایی است که مربوط به اندام تناسلی در مردان است. این بیماری در انگلیسی نیز با نام scrotim که به معنی بزرگ‌شدن کیسه بیضه است شناخته می‌شود. کیسه بیضه که بخشی از اندام تناسلی مردانه را تشکیل می‌دهد ماهیچه‌ای صاف است که هر دو بیضه را در خود جای می‌دهد  به همین علت  اگر در فردی ورم بیضه اتفاق بیفتد.

این التهاب به احتمال زیاد به بیضه‌ها نیز منتقل می‌شود. به‌طورکلی ورم بیضه التهاب یک یا هر دو بیضه است  و به علت وجود عفونت ایجاد می‌شود. این بیماری حتی ممکن است از طریق عفونت در بخشی از بدن توسط خون به بیضه‌ها رسیده باشد. ورم بیضه در برخی مواقع دارای درد بوده و گاهی نیز هیچ‌گونه دردی به همراه ندارد. چنانچه التهاب بیضه  به دلیل خودارضایی همراه با  درد باشد، بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جدی سریعاً به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

• علائم التهاب بیضه

در بیشتر موارد اگر ورم بیضه از نوع ارکیت حاد باشد، بیمار دردهای ناگهانی و شدیدی را در یک یا هر دو بیضه  تجربه می‌کند. این درد ممکن است تا قسمت  کشاله ران نیز گسترش یابد. یکی از مهم‌ترین دلایل مراجعه به پزشک ادرار خونی است. از علائم و نشانه‌های التهاب بیضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. متورم و قرمز یا بنفش دیده شدن بیضه ها
  2. حس سنگینی در بیضه ورم‌کرده
  3. تب زیاد
  4. حالت تهوع و استفراغ
  5. وجود خون در منی
  6. وجود درد حین ادرار
  7. وجود درد در زمان نزدیکی
  8. احساس مریضی و بیماری
  • علل ابتلا به التهاب بیضه

ورم با التهاب بیضه ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه به بررسی تعدادی از این دلایل می‌پردازیم:

واریکوسل

کیسه بیضه دارای سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌هایی است که وظیفه‌شان رساندن خون به غدد تناسلی است اگر اختلالی در عملکرد یک سیاهرگ ایجاد شود این اختلال ممکن است باعث واریکوسل شود.

واریکوسل  توده‌ای است بسیار نرم که معمولاً به‌مرورزمان روی بیضه و سمت چپ کیسه بیضه رشد می‌کند. واریکوسل معمولاً علائم خاصی جز برآمدگی و توده، ندارد، البته گاهی بعضی افراد احساس سنگینی یا درد در بیضه کشاله ران را تجربه می‌کنند. وجود  واریکوسل  در بعضی موارد موجب ناباروری  در مردان نیز می‌شود.

واریکوسلهیدروسل

به تورم کیسه بیضه که به دلیل جمع‌شدن مایع در آن است، هیدروسل می‌گویند. هیدروسل بیشتر به صورت مادرزادی و در نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود و معمولاً فقط موجب تورم  یک یا هر دو بیضه می‌شود. گاهی پسران و مردان بزرگسال نیز ممکن است اندکی درد در کیسه بیضه حس کنند.

اگر عارضه هیدروسل در مردان یا پسران با تورم کیسه بیضه یا ورم بیضه همراه باشد، این تورم ممکن است به دلیل  مشکلاتی مانند ضربه به بیضه ،خود ارضایی یا عفونت باشد. هیدروسیل ممکن است باعث ورم بیضه سمت راست و یا ورم بیضه سمت چپ شود. در موارد بسیار نادری نیز هر دو بیضه ورم می‌کنند.

کیست اپیدیدیم

کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل توده‌ای پر از مایع و کوچکی است که به مرور در اپیدیدیم رشد می‌کند. اپیدیدیم دارای  ساختاری سیم پیچی است که در پشت بیضه به عمل ذخیره و انتقال اسپرم کمک می‌کند. این کیست معمولاً دردی ندارد، اما اگر کیست اپیدیدیم بر سایر نقاط در داخل یا اطراف بیضه فشار وارد کند، فرد  ممکن است اندکی  درد احساس کند.

التهاب اپیدیدیم و بیضه

التهاب هم‌زمان اپیدیدیم و بیضه موجب ایجاد درد، تورم و حساس شدن نسبت به لمس بیضه به اندازه چند ساعت یا چند روز می‌شود. هنوز علت  مشخصی برای التهاب اپیدیدیم و بیضه وجود ندارد اما این مشکل معمولاً با عفونت‌هایی از جمله: عفونت‌های ادراری، بیماری‌های مقاربتی، اوریون و … ارتباط دارد.این التهاب هم‌زمان میان اپیدیدیم و بیضه بعضی اوقات موجب  کاهش اسپرم می‌گردد، اگرچه تأثیر این مورد در ناباروری مردان بسیار ناچیز است.

فتق مغبنی

زمانی که قسمتی از بافت روده و یا چربی، با فشار زیادی  توسط کشاله ران به قسمت بالای ران درونی وارد شود فتق مغبنی رخ می‌دهد. فتق ممکن است به صورت ورم بیضه، برآمدگی یا توده در کشاله ران ظاهر شود. معمولاً این توده بدون درد است، اما اگر جریان خونی که در  قسمتی از اندام یا بافت گرفتار است در فتق قطع شود، ممکن است بسیار دردناک باشد.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه با اینکه عارضه‌ای خوش‌خیم است اما در عین حال بسیار جدی است. پیچ خوردگی بیضه از پیچ خوردن شدید طناب بیضه به وجود می‌آید. این پیچ خوردگی بر خلاف سایر توده‌های خوش‌خیم و ورم بیضه، موردی اورژانسی است. چنانچه به پیچ خوردگی بیضه‌تان مشکوک هستید، حتماً بدون معطلی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

پیچ خوردگی بیضهسرطان بیضه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تمامی  توده‌ها و ورم بیضه خوش‌خیم است، اما گاهی اوقات وجود توده در یکی از بیضه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از توده بدخیم و سرطان بیضه باشد. در این صورت مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی ضروری است. توده‌های سرطان بیضه معمولاً به تدریج بر روی بیضه‌ها ایجاد می‌شوند و دارای علائم از قبیلزیر می باشد:

1. تورم که اغلب بدون درد است
  2. حس سنگینی و سفت شدن بیضه
  3. عدم حساسیت به لمس
  • درمان‌های خانگی بهبود بیماری التهاب بیضه و پروستات با خودارضایی

• در ۲۴ ساعت ابتدایی ورم، در اطراف بیضه برای کاهش ورم و التهاب از کیسه‌های یخ استفاده کنید حواستان باشد یخ را بدون واسطه و کیسه استفاده نکنید. همچنین می‌توانید برای کاهش تورم از سیتزبث نیز استفاده نمایید. (سیتزبث یا لگن هموروئید وسیله‌ای است که برای آب درمانی ناحیه تناسلی استفاده می‌شود. این وسیله موجب التیام درد، سوزش و تورم در ناحیه متورم می‌شود از همین رو استفاده از سیتزبث برای افرادی که دارای بیماری‌هایی مربوط به  ناحیه تناسلی هستند، توصیه می‌شود.) شیوه استفاده از سیتزبث بسیار آسان است. در ابتدا باید دستگاه را توسط مواد شوینده مناسب تمیز و ضدعفونی نمایید. پس از اینکه از تمیز شدن آن مطمئن شدید می‌توانید آن را روی توالت فرنگی‌ قرار داده و داخل آن را با آب گرم یا آب سرد پر کرده و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید.شستن و خشک کردن سیتزبث را بعد از تخلیه فراموش نکنید تا برای استفاده‌های  بعدی تمیز و  آماده باشد. بهتر است در صورت امکان توالت فرنگی را نیز با مواد شوینده تمیز کنید.البته لازم به ذکر است که قبل از تهیه و استفاده از سیتزبث حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.
  • حوله‌ای رول شده را بین پاهایتان  قرار داده  و کیسه بیضه را توسط حوله به سمت بالا ببرید. این کار موجب بهبود درد شما می‌شود.
  • از پوشیدن لباس زیر یا شلوارهای تنگ تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید خودداری کنید و تا حد ممکن از لباس زیرها و شلوارهای راحت و نخی استفاده کنید.
  • تا زمانی که از بهبود تورم به طور کامل مطمئن نشده‌اید، از انجام فعالیت‌های زیاد و به خصوص سنگین پرهیز کنید.
  • روش‌های درمانی ورم بیضه

بهتر است قبل از هرگونه درمانی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید ،روش‌های درمان ورم بیضه رابطه مستقیمی با علت به وجود آمدن عارضه دارد. چنانچه دلیل ورم بیضه عفونت بوده باشد، پزشک متخصص برای از بین بردن عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی اثر لازم را روی ورم نگذارد ممکن است پزشک متخصص تزریق عضلانی آنتی‌بیوتیک را توصیه کند یا حتی ممکن است لازم باشد برای تزریق وریدی آنتی‌بیوتیک بیمار چند روزی در بیمارستان بستری شود. چنانچه  فرد بیماری زمینه‌ای داشته باشد ضروری است که از روش‌های درمانی و میزان دوز دارو متناسب با آن فرد استفاده شود.

اگر علت اصلی به وجود آمدن ورم بیضه، فتق، واریکوسل یا هیدروسل باشد، ممکن است برای درمان ورم بیضه نیاز به جراحی باشد.

در صورتی که توده‌ها و ورم‌ها بدخیم بوده و سرطانی باشند  شدت وخیم بودن توده و این که سرطان تا چه حد پیشرفت کرده است تعیین کننده روش درمان خواهد بود که این درمان‌ها عموماً  شامل موارد زیر هستند:

• شیمی درمانی
  • پرتودرمانی

و البته جراحی که شامل برداشتن تومورهای سرطانی و بافت‌های آسیب‌دیده از کیسه بیضه است. شایان ذکر است که روش‌های درمانی گفته شده توسط پزشک متخصص اورولوژی انجام می‌شوند.

التهاب پروستات و بیضه یک بیماری مربوط به مردان است که می‌تواند بدون درد و یا با درد شدیدی همراه باشد و ممکن است در زمان خودارضایی بیشتر نشان داده شود یعنی تاثیر خودارضایی و التهاب پروستات و بیضه مشخص خواهد بود این بیماری دارای علائمی است که پیش‌تر اشاره کردیم در نتیجه اگر این علائم را در خود مشاهده کردید و با درمان‌های گفته شده بهبود نیافت در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.