خروج مایع سفید رنگ بعد از ادرار
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مشکلات شایع اما نه چندان تهدید کننده، خروج مایع سفید رنگی بعد از ادرار می باشد. به خاطر شبیه بودن جنس این مایع به مایع منی اغلب مردان فکر می کنند که خروج مایع منی با ادرار در آنها صورت گرفته است. گر چه این تصور چندان هم دور از انتظار نیست اما می بایستی علت ورود اسپرم به مثانه مشخص شود تا هرگونه نگرانی مربوط به آن  نیز برطرف گردد.

  • دلیل خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار

ادرار انسان ترکیبی از آب، الکترولیت‌ها و مواد زائد می باشد که توسط کلیه‌ها از خون فیلتر شده‌ است. وقتی بدن شما سالم و هیدراته باشد (با مصرف آب به اندازه ی کافی )، رنگ ادرار، به صورت نرمال، در طیف زرد روشن تا کهربایی قرار می‌گیرد و این رنگ به دلیل وجود رنگدانه‌ای به نام اوروکروم است. اوروکروم طی تجزیه هموگلوبین در بدن تولید می‌شود. رنگدانه اوروکروم با نوشیدن آب رقیق‌تر می‌شود و در اغلب موارد، رنگ ادرار شما بستگی به میزان رقیق شدن این رنگدانه دارد.

یکی از مشکلات نسبتاً رایج ولی نه چندان خطرناک، مایع سفید رنگی است که پس از ادرار بیرون می آید. در برخی مردان پس از ادرار، مقداری مایع منی خارج می‌شود که معمولاً خطری ندارد. دلیل معمول و ساده خروج منی همراه یا پس از ادرار می‌تواند کمک به خارج کردن باقی‌مانده مایع منی ناشی از آخرین انزال باشد. همچنین گاهی وجود منی در ادرار می‌تواند به دلیل ورود منی به مثانه و عدم خروج کامل آن باشد که باعث کدر شدن ادرار می‌شود.اگر نگران هستید که این مایع ممکن است مربوط به عامل عفونی همچون عفونت ادراری و یا عوامل دیگری باشد می‌توانید به پزشک  متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

  • چه ترشحاتی از آلت نیاز به درمان دارند؟

ترشحات آلت تناسلی به هر ماده ای گفته می شود که از آن خارج می شود که نه ادرار است و نه مایع منی. آن ها معمولاً از مجرای ادراری خارج می شوند و  از آلت تناسلی می گذرد و از سر آلت به بیرون خارج می شود. بسته به علت زمینه ای آن ، ممکن است سفید و غلیظ یا شفاف و آبکی باشد.

  • خروج مایع سفید رنگ بعد از ادرارعلت خروج مایع سفید رنگ بعد از ادرار یا همراه با آن

بعد از آخرین انزال ممکن است مقداری مایع منی در مجاری ادرار باقی بماند. ادرار کردن به سادگی می تواند این ترشحات سفید از مجرای ادرار را رو به سمت جلو و خارج از بدن هدایت نماید. با این حال در صورت خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار می تواند  به خاطر وجود مایع منی در ادرار باشد، بعضی از دلایل ایجاد این شرایط عبارتند از :

  1. التهاب پروستات

  • تحریک بدون انزال باعث ورم پروستات با کشش مایع روی کپسول پروستات می شود. این مشکلات امکان دارد با طولانی شدن رابطه، با اختلال ادامه رابطه جنسی، یا با پیشگیری طبیعی از انزال در موقع نزدیکی یا خودارضایی اتفاق بیفتد. همینطور چنانچه مردی کمتر به انزال برسد، امکان دارد این مشکلات را تجربه کند. در برخی موارد، پروستات در جواب به تحریکات جنسی، رویاها، تصورات و فکرها به تولید این مایع ادامه می دهد.
  • مدفوع عبوری از راست روده ممکن است به پروستات متورم شده فشار وارد کرده و باعث ایجاد ترشحات آلت تناسلی شود. نشستن طولانی مدت (فشار روی پروستات) می تواند باعث شود ترشحات قبل از تحریک بیشتر شوند. در پایان ادرار، چون مثانه در حال تخلیه چند قطره آخر ادرار است، در واقع پروستات متورم را بیشتر تحت فشار قرار می دهد. اگر ورم پروستات قابل توجه باشد، ممکن است خارج شدن مایع سفید بعد از ادرار مشاهده شود. مردان ممکن است متوجه شوند که این حالت در هنگام تحریک شدن به حالت نشسته بیشتر برایشان اتفاق می افتد؛ زیرا فشار بیشتری در این وضعیت به پروستات وارد می شود.
  • در شرایط پروستاتیت ملتهب، شخص امکان دارد حس ناراحتی داشته باشد که به طور معمول به آلت تناسلی، بیضه ها، کشاله ران، کمر یا قسمت رکتوم کشیده می شود.نشانه های تحریک کننده ادرار مثل تکرر یا فوریت در دفع ادرار هم امکان دارد اتفاق بیفتد. این نشانه ها اغلب بلافاصله با انزال رفع می شود و با خودداری از انجام تحریکات جنسی بدون انزال، از پیدایش آن جلوگیری می شود.

بخوانید : با پروستات آشنا شوید

 

  1. انزال رتروگراد (یا رو به عقب)

به طور معمول وقتی مردی دچار ارگاسم می شود، مایع منی از طریق آلت تناسلی از بدن آنخارج می شود. در انزال رتروگراد یا رو به عقب، اسپرم به داخل مثانه برمی گردد. این حالت باعث بروز ارگاسم خشک و بدون مایع می شود. بعد از ارگاسم معمولاً ادرار کدر یا سفید رنگ می شود؛ چون حاوی مایع منی می باشد. انزال رتروگراد زمانی اتفاق می افتد که عضله دهانه مثانه به اندازه کافی محکم بسته نشود. مشکلات عصبی ناشی از دیابت، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا داروها از علت های  احتمالی آن می باشد.

  1. دفع اسپرم همراه با ادرار

منی مایع سفید رنگی است که در هنگام انزال از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود و بیشتر شامل مایع تولید شده از پروستات و وزیکول سمینال (غدد کوچکی در پشت پروستات) است. درصد کمی از مایع منی را اسپرم تشکیل می‌دهد خروج ترشحی شبیه به مایع منی هنگام ادرار کردن یک مشکل نسبتاً رایج است که در بسیاری از موارد باعث نگرانی می شود. اگر مردی وارد مرحله برانگیختگی شود بدون این که سایر مراحل رابطه را کامل کند، پروستات مایع منی را تولید می‌کند؛ ولی این مایع خارج نمی‌شود. ممکن است بعداً مقداری از این مایع، خود به خود یا حین ادرار خارج شود.

علاوه بر تحریک جنسی، عوامل زیر نیز ممکن است باعث نشت مایع منی باشد:

  • احتلام (خروج مایع منی در خواب)
  • عوارض برخی داروها
  • مشکلات پروستات
  • آسیب عصبی

در صورتی که خروج مایع منی به همراه ادرار به عفونت و آسیب‌های بافتی مرتبط باشد، باید به پزشک  متخصص اورولوژی مراجعه شود.

  • تشخیص علت خروج مایع سفید رنگ بعد ادرار

آزمایش ادرار یکی از رایج‌ترین تست‌های پزشکی است که در شناسایی عفونت مجاری ادراری ، کلیه‌ها و دیابت استفاده می‌شود. با بررسی ویژگی‌های ظاهری ادرار مانند رنگ، بو، شفافیت و محتوای آن می‌توان از وجود اختلال‌های گوناگون در بدن آگاه شد.جهت تشخیص درست و درمان آن بهتر است به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

  • درمان خروج مایع سفید رنگ بعد از ادرار

همانطور که گفته شد جهت درمان ابتدا باید توسط پزشک متخصص دلیل بیماری مشخص شود تا راه درمانی درست را انتخاب کرد ،بیشتر موارد با مصرف دارو در مدت زمان مشخصی درمان خواهد شد ولی استفاده خودسرانی از برخی داروها ممکن است روند درمان را کندتر کرده و کار پزشک را سخت تر کند.

 

اگر خروج منی پس از ادرار به طور دائم اتفاق نمی‌افتد، نیازی به درمان نمی‌باشد؛ اما در صورتی که این اتفاق به طور مداوم تکرار می‌شود، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اگر خروج منی به دلیل ورود اسپرم به مثانه باشد مادامی که تمایل به بچه‌دار شدن ندارید نیازی به درمان ندارد. برای درمان این حالت بسته به دلیل ایجادکننده آن اقدام می‌شود. ممکن است حالتی تحت عنوان انزال خشک تجربه شود و در صورتی که در ادرار نشانه‌ای از منی نباشد ممکن است مشکل از عوامل سازنده مایع منی باشد. اگر این حالت در نتیجه جراحی پروستات یا دیگر اندام داخلی ایجاد شود، ممکن است درمان آن دشوارتر باشد. برای درمان این حالت ممکن است از داروهایی همچون داروهای فشار خون یا ضد آلرژی و التهاب استفاده شود.

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص اورولوژی ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما