پروستات

پروستات و اختلال نعوظ و انزال

پروستات کجاست؟

پروستات غده کوچکی بشکل بلوط یا گردو است که پائین تر از مثانه قرار گرفته و قسمت ابتدایی پیشابراه را احاطه کرده است. پیشابراه مجرایی است که ادرار را از مثانه به طرف خارج از بدن هدایت می‌کند. این غده در زیر مثانه و در محل خروج ادرار از آن و نیز در جلوی راست روده قرار دارد. پروستات طبیعی در معاینه قوام نرم دارد و فاقد توده است .

وظیفه پروستات چیست؟

1. ترشح مایعی که اسپرم ها را فعال نگه می دارد.پروستات مایعی را ترشح می کند که بخشی از منی است و از اسپرم ها محافظت می کند. قبل از انزال، پروستات نیز این مایع را در مجرای آلت تناسلی پخش کرده تا با ایجاد حالت لغزنده خروج منی آسانتر شود.
  2. کنترل ادرار

اندازه طبیعی پروستات چقدر است ؟

وزن طبیعی پروستات بین ۲۰ الی ۳۰ گرم و اندازه آن بطور میانگین ۴x2x3 سانتی متر است .این اندازه در اثر التهاب یا عفونت پروستات ، سرطان یا بزرگی خوش خیم پروستات دچار تغییر شده و حتی ممکن است به ۲۰۰ گرم ویا حتی در یک بیمار که عمل جراحی نمودم به ۳۰۰ گرم نیز برسد .

انواع بیماری های پروستات کدام است؟

1. التهاب پروستات یا پروستاتیت
  2. بزرگی خوش خیم پروستات
  3. سرطان پروستات

بیماری های پروستات چه مشکلاتی ایجاد می نمایند؟

1. تکرر ادرار
  2. عدم تخلیه کامل ادرار
  3. تکرر ادرار درشب
  4. قطع ووصل شدن جریان ادرار
  5. زور زدن بهنگام ادرار کردن
  6. ضعیف شدن جریان ادرار
  7. وجود خون در ادرار یا مایع منی
  8. سوزش ادرار
  9. احساس اورژانسی دفع ادرار

*بخوانید : درمان سرطان پروستات!

• علت التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ) چیست ؟

بیماری التهاب پروستات در مردان جوان و از سن ۲۵ تا ۴۵ سال شایع است .تحریک جنسی در مردان و ارضانشدن، خودارضایی، وراثت و نژاد، بیماریهای جنسی و باکتری و میکروبها از جمله علتهای شایع است .

1. نوع حاد که علایم  شبیه سرماخوردگی، مانند تب و لرز، تهوع و درد کمر بصورت ناگهانی بوده و علت باکتریال دارد.
  2. نوع مزمن در صورتی است که درمان مناسب آنتی بیوتیک در نوع حاد انجام نشده باشد ، صورت میگیرد و درمان  در این موارد سخت و طاقت فرساست .

• علایم التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ) چیست ؟

تب و لرز ، تکرر ادرار، درد در کمر و بیضه ها و مثانه، احساس فوریت ادرار، سوزش ادرار، احساس تخلیه ناکامل ادرار و مشکل در ادرارکردن و کاهش میل جنسی از علایم التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ) میباشد .

• چه اقداماتی در فرد مبتلا به علایم التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ) لازم است ؟

پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (اندواورولوژی) این اقدامات را انجام می دهد :

1. معاینه پروستات از طریق مقعد که در شرایط حاد نباید انجام شود .
  2. آزمایش ادرار
  3. سطح PSA (انتی ژن اختصاصی پروستات )
  4. سونوگرافی کلیه ،مثانه ، پروستات و تعییین باقیمانده ادرار
  • آیا التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ) میتواند سرطان پروستات ایجاد کند ؟

هیچ ارتباطی بین التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ) و سرطان پروستات وجود ندارد و افزایش سطحPSA در این بیماران وبا مصرف آنتی بیوتیک مناسب بعد از ۶ هفته به حد نرمال خود می رسد .

• بهترین درمان  التهاب یا عفونت پروستات (پروستاتیت ):

1. آنتی بیوتیک ها : در نوع حاد یکماه آنتی بیوتیک الزامی است ودر مزمن سه ماه لازم است .
  2. ضد التهاب :مثل سلکوکسیب
  3. پرازوسین یا تامسولوسین ، ترازوسین
  4. ماساژ پروستات
  5. پرهیز  از دوچرخه سواری
  6. پرهیز از الکل، کافئین و غذاهای تند یا اسیدی
  7. نشستن در تشت یا وان آب گرم
  8. دوری از نشستن طولانی
  9. رابطه جنسی یا مقاربت یا سکس منظم
  10. طب سوزنی
  11. مکمل های گیاهی : انواع کلم، چغندر، شلغم و هویج ومصرف مرکبات مثل کیوی، گوجه فرنگی ،روی، سلنیوم و مواد غذایی دریایی ،تخم کدو

*بخوانید : زود انزالی!

• ارتباط بین بزرگی پروستات و رابطه جنسی ؟

برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند انجام فعالیت های جنسی باعث بزرگی پروستات یا التهاب پروستاتمی شود، این تفکر کاملاً غلط است و بر اساس تحقیقات ثابت شده انجام فعالیت های جنسی و سکس مداوم و منظم باعث شادابی غده   پروستات می شود و برعکس عدم نزدیکی و یا فاصله زیاد بین رابطه جنسی باعث تورم پروستات می گردد.

• آیا بزرگی پروستات باعث اختلال نعوظ مردان میشود ؟

در اغلب مردها گاه گاهی اشکالات در نعوط تجربه می شود ولی اگر اتفاق افتد احتیاج به درمان دارد ، عوامل پزشکی که احتمال اختلالات نعوظ را افزایش می دهد عبارتند از:

دیابت ، بالا بودن فشار خون ، مشکلات قلبی ، عدم تعادل هورمونی ، عوارض بعضی از داروها مخصوصاً داروهای ضد فشار خون و روانگردان

عوامل روانشناسی که باعث اشکالات نعوظ می شوند عبارتند از:

اضطراب ، افسردگی ، عدم اعتماد به نفس ، سابقه سوء استفاده جنسی ، اعتقادات مذهبی که رابطه جنسی را گناه می دانند ، ترس از حاملگی و غیره

کم شدن نعوظ بیشتر بعلت بیماریهای  متعددی است که در افراد مسن ظاهر میشود و ارتباطی با بزرگی پروستات ندارد .

• آیا بزرگی پروستات باعث زود انزالی مردان میشود ؟

انزال زودرس اغلب به خاطر آگاهی نداشتن از مکانیسم های حسی و نقاط حساس بدن است دو شریک جنسی باید یکدیگر را بشناسند و اغلب این افراد مسائل روانشناسی عمده ای ندارند بعضی از این دلایل عبارتند از :

اضطراب ، هیجان ، تجربه های منفی مانند استمنای سریع ، روابط جنسی نامشروع

بنابراین بزرگی پروستات باعث زود انزالی مردان نمیشود .

• آیا عمل جراحی پروستات تاثیر بر رابطه جنسی می گذارد؟

عمل جراحی پروستات که به علت بزرگی خوش‌خیم پروستات انجام می‌گیرد، نمی‌تواند علت اشکال در رابطه زناشویی باشد و تفاوتی هم بین عمل جراحی باز پروستات و یا به روش عمل بسته (یا تراشیدن پروستات) وجود ندارد با مصرف دارو این مشکل قابل درمان است .

• تاثیر عمل جراحی پروستات روی انزال چیست ؟

عمل جراحی پروستات باعث برگشت مایع منی بداخل مثانه شده ولی ارگاسم و رابطه جنسی بخوبی انجام میشود که به اینحالت ، انزال خشک گفته میشود و فرد توانایی باروری طبیعی را از دست می دهد .

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری