شکستگی آلت

از اورژانس های مهم اورولوژی است و اصطلاح شکستگی آلت تناسلی مردان با توجه به عدم وجود استخوان واژه مناسبی نمی باشد .

• آناتومی آلت تناسلی مردانه :

آلت تناسلی مردان فاقد غضروف و استخوان می باشد .بافت نعوظی آن از سه سیلندر در کنار همدیگر می باشد که دو سیلندر آن حاوی بافت اسفنجی پرخون و یک سیلندر آن حاوی مجرای ادراری است.اطراف این سیلندرها بافت محکم و ضخیمی بنام تونیکا آلبوژینا قرار دارد.

داخل سیلندرها می تواند خون زیادی هنگام تحریک جنسی وارد شود و در نتیجه آن طول و قطر آلت چند برابر شود .

این ارگان تحمل فشار زیاد را دارد .

• مکانیسم شکستگی آلت تناسلی چیست؟

اگر در حالت نعوظ کامل و سفت فشار زیادی جهت خم کردن سیلندرها وارد شود ،این بادکنکهای پر از خون ترکیده و خون  زیادی به بیرون ریخته می شود و باعث تورم و درد شدید می شود .

این خون می تواند گسترش شدیدی پیدا کرده و تا قفسه سینه و قسمت پایین پاها گسترش پیدا کند .

بخوانید : اندازه آلت تناسلی !

• علت شکستگی آلت تناسلی چیست؟

1. انجام عمل جنسی در موقعیت نامناسب اگر زن فرد فعالی در انجام رابطه جنسی باشد و آلت مرد با استخوان عانه زن برخورد نماید ،آلت دچار شکستگی می شود .
  2. گرفتن قولنج آلت صبح اول وقت و به هنگام سفتی صبحگاهی که اصطلاحاً در برخی مناطق کشور تقاندن نامیده می شود و شایع است .
  • علائم شکستگی آلت کدام است؟

1. شنیدن صدای تق
  2. از دست دادن ناگهانی نعوظ شما
  3. درد
  4. شل شدن آلت
  5. تورم و کبودی شدید آلت که اصطلاحاً به شکل بادمجان در می آید
  6. ادرار خونی یا خروج خون واضح از مجرای ادراری که در موارد شدید دیده می شود و نشانگر آسیب مجرا نیز هست.

شکستگی آلت تناسلی

• تشخیص شکستگی آلت چگونه است؟

مهمترین نکته در تشخیص شرح حال خوب است .شنیدن صدای تق و شل شدن سریع آلت نکته مهم تشخیص است .

هیچ وسیله تشخیصی تصویر برداری قطعی جهت تایید تشخیص وجود ندارد.

• درمان شکستگی آلت چیست؟

بهترین اقدام در این شرایط حفظ خونسردی و مراجعه اورژانس به پزشک متخصص می باشد.در اغلب موارد شکستگی آلت نیاز به عمل جراحی اورژانس دارد .

شکستگی الت

• آیا بستن گچ در درمان آلت شکسته مفید است؟

جالب است که این سوال مکرراً پرسیده می شود .جواب اینست که خیر ،بافت آلت استخوان ندارد بنابراین درمان آن فقط و فقط جراحی اورژانس است .

• عمل جراحی شکستگی آلت چگونه است؟

معمولاً این عمل به صورت اورژانسی و تحت بی حسی نخاعی یا بیهوشی مختصر انجام می شود .محل پارگی مشخص شده و ترمیم با دقت بالا و اجتناب از آسیب به اعصاب انجام می شود .جراح برای بستن پارگی در Tunica albuginea و corpus cavernosum از بخیه استفاده می کند. اهداف اصلی درمان ، ترمیم یا حفظ توانایی شما در نعوظ و حفظ عملکرد ادرار است. جراحی در بیش از 90 درصد نتایج خوبی دارد. برخی از مردان بعد از ترمیم ممکن است عوارض جانبی از جمله اختلال نعوظ ، انحنای آلت تناسلی مرد و نعوظ دردناک را تجربه کنند.

بخوانید : بزرگ کردن قطر آلت

• مراقبت بعد از عمل شکستگی آلت چگونه است؟

1. شخص یک روز بعد از بیمارستان مرخص می شود.
  2. از انجام فعالیتهای سنگین تا یک هفته باید اجتناب نماید.
  3. فعالیت جنسی تا یک ماه بعد از عمل باید به تعویق بیافتد.
  • عوارض درمان دیررس شکستگی آلت چیست؟

عدم ترمیم یا ترمیم دیررس باعث عوارضی مثل ناتوانی جنسی ،خمیدگی و کجی آلت هنگام نعوظ ،نعوظ  دردناک ،ایجاد پلاک سفت در آلت به نام پلاک پیرونی و تغییر شکل آلت به حالت ساعت شنی می شود .

• بهترین زمان عمل شکستگی آلت چه زمانیست ؟

اگر عمل جراحی اورژانس در 8 ساعت اول بعد از حادثه انجام شود، بهترین نتایج را خواهد داشت و عوارض بیشتر زمانی است که بعد از 8 ساعت ترمیم صورت گیرد .شکستگی آلت تناسلی چیزی نیست که بتوان در منزل از آن مراقبت کرد و لازم است سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرد.

۲ دیدگاه در “شکستگی آلت تناسلی مردان

1. سلام وقت بخیر جناب دکتر جسارتا آلت بنده دچار شگستگی بسمت چپ شده که نسبت به چند سال قبل کوچک هم شده وهنگام نعوظ طرف چپ کلاهک وسط آلت سفت شده و زیر کلاهک به طرف پایین هم کمی باد کرده است .آیا بعد از عمل آلت کوتاه تر میشود و آیا میشود هنگام عمل کمی بلند ترشود ممنون از اینکه راهنمایی میفرمایید