شوک ویو
زمان مطالعه: 6 دقیقه

با ماشینی شدن زندگی افراد و وجود استرس های مختلف در زندگی امروزه میزان شکایت افراد از ناهنجاریهای جنسی زیاد شده، در نتیجه فشارهای روحی عصبی می تواند به مردان و زنان وارد شود و باعث اختلال در زندگی اجتماعی و یا زناشویی افراد می شود. طبق یک بررسی علت 60 درصد موارد طلاق در جامعه ما ناهنجاری جنسی است. شیوع ناتوانی جنسی در مردان ایرانی 30-40 درصد است که درصد بالایی است. خوشبختانه با دستگاه شوک ویو می توان این مشکل را درمان کرد.

  • انواع اختلالات جنسی (ناتوانی جنسی):

  1. اختلال میل جنسی: در این حالت کشش ذهنی و درونی جهت برقراری رابطه وجود ندارد .
  2. عدم نعوظ: در این حالت فرد به لحاظ فیزیکی تحریک نمی شود و آلت تناسلی دچار نعوظ یا ارکشن یا سفتی نمی شود .
  3. زود انزالی یا عدم ارضا: فرد در زمان مناسب دچار انزال نمی شود .
  4. عدم آرامش ذهنی و جسمی بعد از ارضا شدن

 

— بیشترین علل ناتوانی جنسی مربوط به عدم داشتن میل جنسی و عدم نعوظ است .

  • اختلال میل جنسی در مردان: در این حالت فرد هیچگونه تمایلی به برقراری رابطه جنسی با جنس مقابل ندارد. علل مختلف شامل استرسها و فشار های روحی روانی ،خستگی ،کمبود هورمونهای جنسی مثل تستوسترون، چاقی تاثیر گذار هست.
  • اختلال نعوظ: نعوظ یک پدیده پیچیده است که نتیجه یک تعادل ظریف و هماهنگ عصبی، عروقی و بافتی است. این پدیده شامل اتساع شریانی، شل شدن عضله صاف ترابکولر و فعال شدن مکانیسم انسداد وریدی اجسام غاری است .اختلال نعوظ به معنی اختلال در رسیدن به نعوظ پایدار و حفظ نعوظ و رسیدن به عملکرد جنسی رضایت بخش است. اختلال نعوظ ممکن است بر سلامت جسمانی و روانی تاثیر بگذارد و در کیفیت زندگی و همسر آنها تأثیر قابل توجهی بگذارد. شواهدی که تائید می کند که اختلال نعوظ می تواند یک تظاهر زودرس بیماری عروق کرونر و بیماری عروق محیطی باشد، در حال افزایش است. اختلال نعوظ را نباید تنها به عنوان یک مسئله مختل کننده کیفیت زندگی در نظر گرفت، بلکه بعنوان یک علامت بالقوه هشدار دهنده بیماریهای قلبی عروقی است .
  • علل ناتوانی جنسی:

  1. روحی روانی: نوع تعامل فرد با جنس مخالف در دوران کودکی مورد بسیار مهمی است ،استرس ،خستگی بیش از حد، دعوا و اختلاف با همسر، این نوع اختلالات در افراد جوان بیشتر دیده می شود و معمولاً بصورت ناگهانی فرد دچار این مشکل می شود. در این نوع اختلال فرد ممکن است با تغییر شریک جنسی اختلال نعوظ نداشته باشد.
  2. علل جسمی: سر دسته علل جسمی اختلال جنسی اختلال عروقی است. بیماری قلبی و عروقی، دیابت، سیگار، چربی خون بالا، سکته مغزی، نارسایی کلیه، جراحی لگن،شکستگی آلت ،کوچکی آلت تناسلی، پلاک پیرونی، کم کاری و پرکاری تیروئید، کمبود هورمون جنسی، داروهای فشار خون، داروهای ضد افسردگی، هروئین، کوکائین، ماری جوانا، استرویید

بخوانید : درمان جدید پلاک پیرونی

  • نشانه های ناتوانی جنسی:

  1. در هنگام تحریک جنسی آلت سفت نمی شود.
  2. بلافاصله بعد از نعوظ و در حین مقاربت سفتی آلت از بین می رود.
  3. علیرغم میل جنسی بالا  آلت تناسلی سفتی واضح جهت دخول را ندارد و آلت حالت ژله مانندی پیدا می کند.
  4. بلافاصله بعد از نعوظ مبتلا به انزال زودرس می باشد.

 

  • چه بررسیهایی در هر فرد با ناتوانی جنسی لازم است؟

  1. گرفتن شرح حال خوب از دوران کودکی فرد و زمان شروع علایم
  2. معاینه
  3. آزمایشات هورمونی
  4. استفاده از سونوگرافی و تزریق آمپول پاپاورین جهت بررسی خونرسانی شریانی (امروزه کاربرد کمتری دارد).
  5. تست ریجی اسکن جهت بررسی نعوظ شبانه
  • ناتوانی جنسی در افراد دیابتی :

شایع ترین اختلال مردان دیابتی اختلال نعوظ است و این امر کیفیت زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شیوع اختلال نعوظ در دیابتی‌های بالای 18 سال، به 35 درصد می رسد و با بالا رفتن سن این شیوع افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان داده است، بیشتر از 50 درصد مردان دیابتی، اختلال نعوظ آلت پیدا می‌کنند که شیوع آن در دیابت نوع دو بیشتر از دیابت نوع یک است. همچنین دیده شده است مردان دیابتی ده سال زودتر به ناتوانی جنسی مبتلا می شوند. اگر یک بیمار عادی در پنجاه سالگی توانایی جنسی اش کاهش یابد،در مورد بیماری که دیابت نوع دو دارد، ممکن است در چهل سالگی این عارضه رخ دهد، در واقع سن شروع اختلالات جنسی در بیماران دیابتی ده سال زودتر است. کنترل نامناسب قند، فاکتورهای محیطی مثل فشار خون که در بیماران دیابتی بسیار شایع است و استعمال دخانیات در بروز این عارضه نقش مهمی دارد.

دیابت به خودی خود، مشکلات عروقی را به دنبال دارد و پوشش درونی رگ در این بیماران آسیب پذیر است به دنبال آن فاکتور‌های التهابی در بدن آزاد می‌شوند که به نوروپاتی محیطی و درگیری اعصاب خودکار اتونوم در ارگان‌های مختلف بدن منجر شده و از جمله به اختلال نعوظ منجر می‌شود.

انزال زودرس، انزال دیررس و کاهش میل جنسی در بیماران دیابتی شایع است. درگیری اعصاب اتونوم در سیستم قلبی و عروقی در این فرد از قبل اتفاق افتاده است و این زنگ خطر بسیار مهمی است، بیمار در این شرایط در معرض خطر بیماریهای ایسکمیک قلبی و عروقی (سکته قلبی و مغزی) قرار دارد. به نوعی می‌توان گفت دیابت روی سیستم قلبی و عروقی اثر گذاشته و در مرحله بعدی عارضه اختلال جنسی به‌ وجود می‌آید. در این صورت لازم است بیمار را به دقت بررسی کنیم و درمان‌های لازم صورت گیرد.

 

  • ناتوانی جنسیدرمان اختلال نعوظ :

  1. روان درمانی: با روان درمانی جنبه های روحی روانی فرد بهبود می یابد.
  2. درمان دارویی: داروها براساس نوع اختلال بیمار تجویز میشود .ممکن است از سیلدنافیل گرفته تا تستوسترون و داروهای روانپزشکی بر حسب مشکل و به تشخیص متخصص اورولوژی استفاده کرد.
  3. دستگاه شوک ویو: جدیدترین نسل دستگاه شوک ویو یا امواج شوک با شدت کم دستگاه T-TOP شرکت معتبر اشتورز است که در مطب موجود است و اختصاصاً جهت شوک تراپی به آلت تناسلی مردان طراحی شده و با دستگاههای فیزیوتراپی که جهت اینکار متأسفانه استفاده می شود متفاوت است. این دستگاه امواج پیزوالکتریک در نواحی مختلف به آلت تناسلی فرستاده و باعث افزایش خونرسانی به داخل آلت تناسلی شده و مهمترین علت اختلال جسمی که عروقی است را درمان می کند.
  4. استفاده از آمپول محرک مثل پاپاورین: فرد قبل از هر رابطه جنسی باید از تزریق آمپول به داخل آلت استفاده نماید.
  5. استفاده از دستگاه کشنده یا وکیوم: درمان موثری نمی باشد.
  6. استفاده از پروتز: قدم آخر درمان اختلال نعوظ است.

 

  • دستگاه شوک ویو آلت تناسلی:

تقویت نعوظ با شوک ویو (ESWT) روش درمان بسیار جدید و انقلابی در درمان اختلال نعوظ است. در یک مطالعه گسترده در امریکا در سال گذشته روی 650 مرد نشان داد که این دستگاه روش بسیار موثر در درمان اختلال نعوظ است و بعد از مطالعات فراوان انجمن اورولوژی امریکا این روش درمانی را انقلابی نوین در درمان اختلال نعوظ دانست. این درمان به صورت دائمی است.

  • مکانیسم اثر دستگاه شوک ویو:

انرژی حاصل از شوک ویو باعث ایجاد شبکه مویرگی در آلت شده و خونرسانی به بافت افزایش پیدا میکند. تعداد جلسات بین 4-6 جلسه است که بسته به شدت بیماری فرد دارد. دستگاه متعلق به شرکت اشتورز سوییس و جدیدترین نسل این دستگاه است و فعلاً به تعداد بسیار محدود در ایران وجود دارد. زمان هر جلسه بین 20 -30 دقیقه است و در مطب اینجانب ارایه می شود.

  • بهترین درمان ناتوانی جنسی در دیابتی ها با شوک ویو:

به لحاظ اینکه در افراد دیابتی، مشکلات عروقی پایه گذار ایجاد اختلال نعوظ هستند، درمان با شوک ویو بهترین اقدام درمانی است که باعث افزایش خونرسانی به آلت تناسلی و تقویت نعوظ می شود. این درمان دایمی است و تا آخر عمر فرد می تواند رابطه جنسی طبیعی داشته باشد.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما