اورولوژی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اورولوژی یکی از شاخه های تخصصی پزشکی و جراحی است که در مورد بیماری هایی که سیستم ادراری مردان و زنان را درگیر می کند بحث می نماید.

اورولوژی همچنین در زمینه مشکلات دستگاه تناسلی و باروری مردان کاربرد دارد و در پی ارایه راه حل درمانی چه به صورت دارویی و چه به صورت جراحی است.

  • ارولوژیست کیست ؟

به افرادی که در رشته تخصصی ارولوژی ( جراحی کلیه، مجاری ادراری وناباروری ) فعالیت می کنند و در پی آموزش روش های پیشگیری از ابتلا و درمان بیماری ها هستند، ارولوژیست گفته می شود.

  • چه بیماری هایی مربوط به ارولوژی می شود ؟

تمام بیماریهایی که مربوط به یکی از این اندامها باشند در حیطه کار اورولوژی و مربوط به ارولوژیست می شود:

1– غدد فوق کلیه (آدرنال) :

 غدد آدرنال یا فوق کلیه به تعداد یک جفت و به اندازه گردو بالای کلیه ها قرار دارند ، رنگ زرد دارند .در کنترل فشار خون و سیستم ایمنی بدن تأثیر زیادی دارند .

 

بخوانید : سنگ کلیه

2- کلیه ها :

کلیه ها به تعداد یک جفت هستند و طولی در حدود 10 -12 سانتی متر داشته و رنگ خاکستری دارند .کلیه در زیر دنده های تحتانی در پشت بدن و داخل محفظه عضلانی -اسکلتی محافظت می شود .وظیفه مهم پالایش و تصفیه مواد زائد از بدن بر عهده کلیه است .

غده فوق کلیه3- حالب :

حالب ها یک جفت اندام لوله ای شکل هستند و طولی در حدود 30 سانتی متر دارند .حالب در فاصله بین کلیه و مثانه قرار دارد و ادرار تولید شده از کلیه ها را به داخل مثانه هدایت می کند .

4- مثانه :

مثانه به تعداد یک عدد و در زیر شکم و داخل حفره لگن قرار می گیرد .مثانه وظیفه نگهداری و تخلیه ادرار را بر عهده دارد .

دانستنی های پروستات5- مجرای ادراری :

مجرای ادراری، ادرار ذخیره شده در کلیه را طبق فرمان صادره از طرف مغز به بیرون هدایت می کند .طول مجرای ادراری در خانمها 4 سانتی متر و در آقایان 12 سانتی متر می باشد.

6- بیضه :

بیضه به تعداد یک جفت و در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم )قرار دارد. وظیفه تولید هورمونهای جنسی و تولید اسپرم جهت باروری بر عهده بیضه ها می باشد.

7-اپیدیدیم :

اپیدیدیم لوله های بسیار ظریف و چسبیده به بیضه ها می باشند .اپیدیدیم وظیفه بلوغ و تکامل اسپرم های تولید شده توسط بیضه را دارد و نقش مهمی در باروری ایفا میکند .

8- طناب بیضه :

طناب بیضه (اسپرماتیک کورد ) در هر طرف بیضه ها را به شکم متصل نگه می دارند .داخل طناب بیضه (اسپرماتیک کورد ) ،واز دفران (مجرای منی بر) و شریان و ورید های بیضه قرار دارند .

9- واز دفران (مجرای منی بر) :

واز دفران (مجرای منی بر) اسپرم های تولید شده توسط بیضه را به سمت مجرای ادراری هدایت می کنند .

10- کیسه منی :

کیسه منی (سمینال وزیکال) وظیفه نگهداری اسپرم ها را در بدن دارد و چسبیده به پروستات می باشد .کیسه منی (سمینال وزیکال) در بارداری وظیفه مهمی دارند .

11- کیسه بیضه :

کیسه بیضه (اسکروتوم) وظیفه محافظت و تنظیم دمای بیضه ها را بر عهده دارد .

 

بخوانید : زودانزالی چیست؟

12- پروستات :

غده پروستات به اندازه فندق و چسبیده به پایین مثانه است .در تولید هورمونهای جنسی ،پروستات نقش دارد .

13- آلت تناسلی (پنیس)

 

  • بورد تخصصی اورولوژی چیست ؟

متخصص رشته اورولوژی (ارولوژیست) در پایان دوره تحصیل تخصص اورولوژی در امتحانی شرکت می کند و در صورت موفقیت در آن به اصطلاح دارای بورد تخصصی اورولوژی می شود .مدرک بورد تخصصی اورولوژی شرکت در امتحانات فلوشیپ را برای اورولوژیست مجاز می کند.

  • فلوشیپ فوق تخصص اورولوژی چیست ؟

بعد از اتمام تخصص اورولوژی ، ارولوژیست بعد از اتمام طول دوره طرح چند ساله خود در آزمون فلوشیپ فوق تخصص اورولوژی شرکت کرده و در صورت قبولی در یکی از رشته ها ،دوره فلوشیپ فوق تخصص اورولوژی به مدت 2 سال آغاز می شود.

  • به چه کسی فلوشیپ فوق تخصص اورولوژی یا اندوارولوژیست گفته می شود ؟

اگر ارولوژیست مدرک فلوشیپ فوق تخصص اورولوژی شاخه جراحی های بسته کلیه (PCNL) یا اعمال جراحی لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) را اخذ نماید ، اندوارولوژیست (ENDOUROLOGIST) نامیده می شود.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما