سنگ شکنی درون اندامی TUL
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سنگ با هر سایزی باشد ،اگر بعد از 4 هفته دفع نشود نیاز به عمل دارد. در صورتی که فرد درد شدید داشته باشد یا تک کلیه باشد و یا عفونت داشته باشد، سنگ شکنی درون اندامی TUL لازم است.

  • در چه سنگ هایی می توان عمل سنگ شکنی درون اندامی یا TUL انجام داد ؟

عمل سنگ شکنی درون اندامی یا TUL در سنگ های حالب تحتانی و میانی موفقیت بیشتری دارد و حدود 80-95 درصد است که بستگی به مهارت جراح دارد.

در سنگ های حالب فوقانی این درصد کمتر است ولی روش اینجانب با گذاشتن وسیله ای در پشت سنگ که جلوی پرش سنگ بداخل کلیه را می گیرد، می باشد. سنگ بصورت کامل خرد شده و قطعات آن خارج می شود.

طول عمل سنگ شکنی درون اندامی یا TUL بسته به مهارت جراح از 5 دقیقه تا 40 دقیقه طول می کشد. بیمار بعد از انجام سنگ شکنی درون اندامی یا TUL ظرف 5-6 ساعت و بعد از هوشیاری کامل و با دستور دارویی مرخص می شود و از روز بعد از عمل می تواند به فعالیتهای معمول خود ادامه بدهد.

  • سنگ شکنی درون اندامی با استفاده از یورتروسکوپ انعطاف پذیر RIRS :

در این روش که جدیدترین و پیشرفته ترین تکنیک سنگ شکنی می باشد،با استفاده از یورتروسکوپ انعطاف پذیر قابل انجام  است.

  • در چه بیمارانی سنگ شکنی درون اندامی با استفاده از یورتروسکوپ انعطاف پذیر RIRS  انجام می شود؟

در بیمارانی که سنگ در قسمت تحتانی کلیه قرار دارد و ابعاد آن کمتر از 2 سانتی متر باشد ،این روش مطلوب است. همچنین در خانمهای حامله و افرادی که داروهای ضد انعقادی مصرف می کنند و امکان قطع این داروها وجود نداشته باشد،این عمل مفید است.

 

بخوانید : فیلم سنگ شکنی درون اندامی

 

  • روش انجام سنگ شکنی درون اندامی با استفاده از یورتروسکوپ انعطاف پذیر RIRS :

این عمل با استفاده از لوله آندوسکوپی بسیار نازک و انعطاف پذیر توسط فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری انجام می گیرد و می توان با آن داخل کلیه و تمام حفرات آن روئیت شود. تمام کلیه روئیت شده و سنگ پیدا و با استفاده از لیزر، سنگ به قطعات ریز خرد شده و با استفاده از بسکت قطعات آن خارج می شود.

سنگ شکنی TUL

  • پیچیدگی انجام عمل سنگ شکنی با استفاده از یورتروسکوپ انعطاف پذیر RIRS :

نسبت به TUL بیشتر است و طول عمل حدود نیم ساعت تا یک ساعت می باشد.

بعد از عمل بیمار عصر مرخص شده و از روز بعد فعالیتهای معمول خود را می تواند انجام دهد.

لاپاراسکوپی انجام اعمال جراحی بزرگ بدون استفاده از شکافهای بزرگ را ممکن ساخته است. از مزایای این عمل ،درد کمتر، بهبودی سریعتر،دید بهتر و دقت عمل بیشتر و بستری کمتر است.

این عمل با استفاده از سه سوراخ ریز که بعد از عمل هیچ ردی از خود در پوست نمی گذارند، انجام می شود.

  • عمل لاپاراسکوپی در کدام مورد از سنگهای کلیه قابل انجام است ؟

  1.  در سنگهای بزرگ حالب که بیش از 2 سانتی متر باشند و امکان سنگ شکنی درون اندامی یا TUL نداشته باشند لاپاراسکوپی انجام پذیر است.
  2. اگر کلیه ناهنجاری مادرزادی داشته باشد، به گونه ای که چرخش داشته باشد یا در محل طبیعی خود قرار نداشته باشد مثل کلیه نعل اسبی که در این موارد حتی عمل باز هم به سختی قابل انجام است،با استفاده از لاپاراسکوپی قابل انجام است.
  3. در مواردی که نیاز به عمل همزمان دیگری روی کلیه وجود دارد مثل زمانی که محل اتصال حالب به لگنچه تنگی دارد ،لاپاراسکوپی ایده ال است.

 

بخوانید : روزه داری بیمار کلیوی

  • روش انجام عمل لاپاراسکوپی :

تحت بیهوشی عمومی ،ابتدا بعد از تعبیه دوربین نافی و تزریق گاز استریل و فاصله گرفتن روده ها از جدار شکم ،تروکارهای بعدی تعبیه و از طریق آنها ابزار جراحی وارد می شود و عمل لاپاراسکوپی با دید در تلویزیون انجام می گردد.

طول عمل لاپاراسکوپی بر حسب نوع عمل متفاوت بوده ولی از یک ساعت تا سه ساعت می تواند متفاوت باشد.

  • دستورات بعد از عمل لاپاراسکوپی :

شخص بعد از ظهر روز عمل رژیم غذایی معمولی مصرف نماید .درد بیمار نسبت به اعمال جراحی معمولی کمتر است و فعالیتهای روزمره خود را از فردای عمل شروع می کند.

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما