درد بیضه

بیضه ها مهمترین اندام تناسلی لازم برای باروری و بقای نسل انسانها هستند ولی بنا به دلایلی ممکن است دچار درد شود که برای فرد بسیار آزار دهنده است.

علل درد بیضه :

۱- عفونت بیضه ( اورکیت ) : بیضه ها در اثر عفونت ادراری یا عفونت منتقله جنسی مثل سوزاک  میتوانند دچار عفونت شده و بتدریج دچار تورم و بزرگ شده ،در لمس بشدت دردناک میشوند . اوریون نیز باعث عفونت بیضه ها میشود که معمولا قبل از بلوغ ، فرد را گرفتار میکند و باعث کوچکی بیضه می شود .

• درمان عفونت بیضه ( اورکیت ) :

درمان عفونت بیضه آنتی بیوتیک ، استراحت ، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت است. با گذاشتن حوله سرد زیر بیضه و مصرف داروهای ضد التهاب طی ۲ تا ۳ روز ، درد فروکش می کند.

۲- عفونت اپیدیدیم (اپیدیدمیت ):

اپیدیدیم مجموعه ای از لوله های متصل به بیضه هستند که وظیفه انتقال و تکامل اسپرم تولید شده را دارد و به لوله واز متصل میشود .اپیدیدیم میتواند در اثر عفونت ادراری یا اکثراً عفونت جنسی مثل سوزاک و کلامیدیا دچار عفونت شده وباعث ایجاد تورم و درد شدید در بیضه ها میشود . معمولاً خروج ترشح چرکی نیز وجود دارد .

• درمان عفونت اپیدیدیم (اپیدیدمیت ):

درمان عفونت اپیدیدیم آنتی بیوتیک ، استراحت، کمپرس آب سرد و بالا نگه داشتن بیضه در مواقع استراحت است. با گذاشتن حوله سرد زیر بیضه و مصرف داروهای ضد التهاب طی ۲ تا ۳ روز، درد بیضه فروکش می کند .

۳- ضربه (تروما) به بیضه :

بیضه ها در اثر ضربه دچار آسیب شده و بر اساس شدت آن ، خونریزی و کبودی میتواند ایجاد کند .در برخی موارد شدید که با پارگی بیضه همراه است ،نیاز به عمل جراحی اورژانس و ترمیم در اتاق عمل توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) دارد .

• درمان ضربه (تروما) به بیضه:

در موارد شدید درمان جراحی و ترمیم لازم است و در مواقع خفیف اقدامات محافظتی شامل پوشیدن لباس‌های زیر خاص، استفاده از مسکن‌ها و کمپرس گرم است .

۴- واریکوسل :

بزرگ شدن وریدهای اطراف بیضه  و ایجاد حالت واریس میتواند درد در بیضه ها و به ویژه در حالت ایستاده و زور زدن بکند .این حالت میتواند در موارد شدید باعث کوچک شدن بیضه ها و ناباروری شود که درمان آن جراحی است و بهترین روش عمل میکروسرجری است .

۵- هیدروسل ( آب آوردن بیضه ) :

تجمع مایع در کیسه بیضه میتواند باعث بزرگی بیضه در لمس شود که درمان آن در موارد شدید ، جراحی است .

• درمان هیدروسل در بچه ها :

تا یک سالگی امکان بهبود وجود دارد و بعد از آن در صورت بچه دار نشدن نیاز به عمل بصورت مینی سرجری و با شکاف بسیار ریز است .

۶- پیچش ( تورشن ) بیضه:

پیچش ( تورشن ) بیضه یک اورژانس واقعی است و میتواند در عرض ۶ ساعت بیضه را بصورت کامل از بین ببرد .این حالت معمولا در پسران بین ۷ تا ۱۲ سال ودر حالت خواب و یا در اثر یک حرکت ناگهانی ایجاد میشود و باعث میشود خونرسانی شریانی به بیضه انجام نشود و درد شدید ایجاد میکند وتنها روش درمان ، ترمیم اورژانس در اتاق عمل توسط متخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی)  است .

بیضه

۷- سنگ کلیه:

سنگ کلیه میتواند بویژه اگر در حالب باشد ایجاد درد در پهلو با انتشار به بیضه همان طرف نماید و با دفع سنگ ، بهبودی حاصل میشود .

*بخوانید: واریکوسل!

۸- سرطان ( کانسر ) بیضه:

سرطان ( کانسر ) بیضه در سن ۲۰ تا ۳۵ سال شایع است و معمولا درد ایجاد نمیکند .تشخیص آن با تورم بیضه بوده و توسط سونو گرافی و آزمایش خونی تایید میشود . امروزه درمان این سرطان پیشرفت زیادی کرده است .

۹- فتق ( هرنی):

که در اثر شلی عضلات ایجاد شده و روده ها از میان عضلات به زیر پوست راه پیدا میکنند و درد با حرکت کردن و زور زدن بیشتر میشود .درمان فتق ( هرنی ) جراحی در سریعترین زمان ممکن است تا از شرایط اورژانس و سیاه شدن روده ها اجتناب شود .

۱۰- تحریک جنسی بدون انزال:

بعلت تجمع اسپرم و عدم خروج آن صورت میگیرد و در ظرف مدت کوتاهی بهبود میابد .

۱۱- کیست بیضه ( اسپرماتوسل ) :

درمان کیست بیضه ( اسپرماتوسل ) در صورت بزرگ بودن بیش از حد برداشت جراحی است .

• کدام موارد درد بیضه نیاز به مراجعه اورژانس دارند ؟

درد بیضه ای که بصورت ناگهانی و بدون سابقه ضربه و عفونت و مخصوصا در سنین زیر ۲۰ سال شروع شود ، بعلت پیچش یا چرخش بیضه (تورشن) بوده و نیاز به مراجعه اورژانس به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) یا فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) دارد .در صورتیکه بیش از ۴ تا ۶ ساعت از شروع درد بیضه گذشته باشد آسیب جدی به بیضه وارد میشود و باعث سیاه شدن و از بین رفتن کامل بیضه میشود .

*بخوانید: فتق چیست؟!

• چه عواملی باعث پیچش یا چرخش بیضه میشود ؟
  1. ضربه
  2. هر حرکت ناگهانی مثل پریدن
  3. حرکات سریع بدن که در مراحلی از خواب روی می دهد .
  • درمان پیچش یا چرخش (Torsion) بیضه:

تنها درمان پیچش یا چرخش (Torsion)بیضه ، عمل جراحی اورژانس برطرف کردن آنست که در نیم ساعت وبصورت سرپایی انجام میشود.

محل عمل نیز معمولا ردی از خود بجا نمی گذارد.

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری