خون در منی

خون در منی (هماتواسپرمی)

خون در منی (هماتواسپرمی) مردان مساله در نگاه اول مساله بسیار نگران کننده ایست و گر چه معمولا مساله خوش خیمی است ولی باید جدی گرفته شود چون میتواند بعلت “سرطان پروستات” یا “کیسه های منی” باشد بخصوص در افراد سنین بالا .

• علل خون در منی (هماتواسپرمی ) کدام است ؟
  1. بیماری‌های پروستات، مجرای ادرار
  2. بیماری‌های خود کیسه‌های منی
  3. عفونت‌های ادراری
  4. ضربه به بیضه و آلت تناسلی
  5. عمل جراحی همورویید
  6. ابتلا به فشارخون، بیماری‌های کبدی، لنفوم، آمیلوئیدوز
  7. اختلالات انعقادی مثل هموفیلی
  8. فاصله طولانی بین نزدیکیها .
  • کدام بیماری‌های پروستات ، خون در منی (هماتواسپرمی ) ایجاد می کنند ؟
  1. نمونه برداری یا “بیوپسی از پروستات” : ۳۰ درصد مردان بعد از “بیوپسی پروستات” دچار وجود خون در مایع منی خواهند شد که ممکن است تا سه ماه طول بکشد.
  2. سرطان پروستات: یکی از علایم سرطان پروستات وجود خون در مایع منی است .۶ درصد بیمارانی که مبتلا به مایع منی خونی هستند، دارای سرطان پروستات می باشند .
  3. پروستاتیت یا التهاب پروستات : با درمان آنتی بیوتیک بهبودی خون در مایع منی انجام می شود.
  4. سنگ های ریز در داخل نسج پروستات .
  • چه عفونتهای ادراری باعث خون در مایع منی می شود؟

۴۰ درصد علت موارد مایع منی خونی عفونت ها هستند :

1. سل، ایدز و ویروس سیتومگالو ویروس
  2. عفونت های آمیزشی مثل تبخال تناسلی، کلامیدیا و آنتروکوک ها
  3. کیست هیداتیت
  • روشهای تشخیص علل خون در مایع منی کدام است؟
  1. آزمایش تجزیه ادرار و کشت ادرار
  2. بررسی از نظر وجود بیماری سل
  3. آزمایش از ترشحات مجرای ادرار
  4. سونوگرافی از پروستات و کیسه های منوی از راه مقعد
  5. سیستوسکوپی
  6. MRI
  • “سیستوسکوپی” چیست؟

“سیستوسکوپی” یک روش ساده جهت بررسی سیستم ادراری که به پزشک شما که جراح ومتخصص کلیه (اورولوژیست) یا فوق تخصص اورولوژی می باشد اجازه می دهد، داخل مثانه را مشاهده نمائید. در طی سیستوسکوپی، پزشک میتواند داخل مثانه را برای تشخیص توده ، سنگ، بی اختیاری ادراری و کمک به تائید هیدرو نفروز و تعیین محل انسداد ناشی از آن و سایر مشکلات ادراری ببیند.
در مردان سیستوسکوپی می تواند به پزشک کمک کند تا سایز پروستات ( غده ای در مردان) را تعیین کند و بفهمد که آیا پروستات موجب مشکلات ادراری شده است یا خیر برخی سنگهای کلیه را میتوان در هنگام سیستوسکوپی در آورد. سنگهای ساخته شده در کلیه،می توانند از طریق حالب پایین بیایند و درون مثانه قرار بگیرند و در آنجا گیر کنند و باعث درد شدید شوند.

سیستوسکوپی وسیله ای مانند آندوسکوپ است که جهت بررسی مثانه و مجرای ادراری در هر دو جنس زن و مرد انجام می شود و با بی حسی قابل انجام است. این عمل به صورت سرپایی است.

• درمان وجود خون در مایع منی چیست ؟

اگر وجود “خون در مایع منی” بیش از ۲ ماه طول بکشد، حتماً نیاز به بررسی توسط جراح ومتخصص کلیه (اورولوژیست) یا فوق تخصص اورولوژی دارد . بیشتر مردان مبتلا به مایع منی خونی دارای حملات مکرر هستند و هر مردی بیش از ۱۰ بار دارای مایع منی خونی باشد، نیاز به بررسی کامل دارد .

1. عدم مصرف آسپیرین یا هر داروی رقیق کنندهٔ خون .
  2. از انجام “نزدیکی” نترسید. این خونریزی برای هیچ یک از طرفین گرفتاری ایجاد نمی کند.
  3. درمان عفونت با تجویز آنتی بیوتیک مناسب توسط پزشک صورت می گیرد. آنتی بیوتیک تجویز شده را تا به آخر بخورید.
  4. جراحی در صورت کیست پروستات یا واریس پروستات .
  • آیا نزدیکی در صورت وجود خون در مایع منی ، برای فرد مقابل مضر است ؟

انجام نزدیکی یکی از روشهای درمان خون در مایع منی است و هیچ مشکلی برای همسر بیمار ندارد ،پس دوری نکنید .

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری