پرسش از پزشک

تماس با پزشک

میدان ونک، بلوار میرداماد ،تقاطع ولیعصر، روبروی آزمایشگاه مسعود، جنب مجتمع اسکان ،مرکز جراحی میرداماد

بهترین درمان سرطان بیضه

سرطان بیضه

بیضه ها به تعداد دو عدد غدد جنسی تناسلی مردانه هستند و داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) قرار دارند .وظیفه بیضه ها تولید هورمون جنسی مردانه یا تستوسترون و همچنین اسپرم جهت حفظ و بقای نسل است. در بیضه ها نیز مثل هر ارگان بدن ممکن است روند تکثیر سلولی از چرخه طبیعی خارج شده و دچار سرطان بیضه شوند.

• ابعاد طبیعی بیضه ها چقدر است؟

ابعاد بیضه ها با اندازه گیری طول و پهنای آن ارزیابی می شود. با ارکیدومتر می توان حجم بیضه را مشخص نمود.

مقادیر استاندارد اندازه بیضه در مردان طبیعی گزارش شده است.. و طول متوسط بیضه ۴,۶ سانتیمتر( محدوده ۳.۶-۵.۵), عرض متوسط آن ۲.۶ ( محدوده ۲.۱-۳.۲) و حجم متوسط ۱۸.۶( ۴.۶) است.

• سرطان بیضه چیست؟

در بیضه ها نیز مثل هر ارگان بدن ممکن است روند تکثیر سلولی از چرخه طبیعی خارج شده و دچار سرطان بیضه شوند که شایع‌ترین سرطان در رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال در مردان می‌باشد. این رشد غیر طبیعی خود را به شکل یک توده سفت در ناحیه‌ بیضه نشان می‌دهد که احتمال ابتلا هر مرد به این بیماری ۴% می‌باشد.

• سرطان بیضهعلل ایجاد سرطان بیضه چیست؟

1. بیضه نزول نکرده (مطابق شواهد و بررسی‌ها افردای که در طول رشد در دوران جنینی و ابتدای کودکی بیضه‌ها از شکم شان به داخل کیسه بیضه حرکت نکرده باشد خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بیشتر است.)
  2. سابقه فامیلی
  3. وجود سرطان در بیضه دیگر
  • سرطان بیضهعلایم سرطان بیضه:

این بیماری در مراحل اولیه بدون درد است. از علائم اولیه این بیماری تورم و غیرعادی شدن بیضه‌هاست که فرد مبتلا می‌تواند با معاینه‌ی فردی آن را تشخیص دهد. بیضه مبتلا به سرطان بتدریج بزرگ شده و فرد بیمار در آن احساس سنگینی می‌نماید. علائم دیگری که فرد مبتلا معمولا با آن‌ها به پزشک مراجعه می‌کند شامل موارد زیر می‌باشد:

• درد حاد در بیضه (در برخی موارد)
  • درد در ناحیه‌ی زیر شکم
  • درد در کشاله ران
  • تهوع
  • بی اشتهایی
  • سرفه مداوم با خلط خونی
  • تنگی نفس یا نفس نفس زدن
  • درد استخوان