زگیل تناسلی

بهترین درمان زگیل تناسلی

از شایع ترین بیماری های منتقله از راه تماس جنسی  زگیل تناسلی می باشد و امروزه بسرعت در حال ازدیاد است .

زگیل تناسلی و یا به عبارتی کوندیلوما آکومیناتا و یا genital-wart ، همواره همراه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می آید که ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی ویا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می شود .

• زگیل تناسلی به چه شکلی دیده می شود ؟

زگیل تناسلی برآمدگی های کوچک گوشتی و همرنگ پوست یا بیرنگ در ناحیه تناسلی که در مردان، روی آلت تناسلی، بیضه ها و مقعد رشد می کنند و در زنان،  می توانند روی فرج، دیواره واژن، بین واژن و مقعد و روی دهانه رحم رشد کنند ودرمواردی قسمت دهان و گلو فرد نیز گرفتار کند .

اگر چندین زگیل تناسلی در یک جا جمع شوند ، شبیه گل کلم می شوند .

• چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند ؟
  1. شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین
  2. داشتن شریک های جنسی متعدد
  3. داشتن شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی

* بخوانید :  زودانزالی !

• احتمال انتقال ویروس HPV زگیل تناسلی چقدر است ؟

زگیل تناسلی بسیارمسری می باشد .احتمال ابتلا به زگیل تناسلی ،تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی ۶۰% می باشد.و معمولا در حدود ۶۵% افرادی که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی ،ارتباط جنسی دارند در مدت ۳ ماه مبتلا خواهند شد .

• آیا تماس جنسی تنها راه انتقال  زگیل تناسلی است ؟

راه اصلی انتقال تماس جنسی است ولی به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده ،همچنین از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است . زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه واژنی ومقعدی، حتی با تماس سطحی پوستی ناحیه تناسلی نیز میتواند منتقل گردد.بنابراین دخول کامل شرط ایجاد زگیل تناسلی نیست .

• آیا کاندوم جلوی انتقال زگیل تناسلی را می گیرد ؟

کاندوم از انتقال این بیماری جلوگیری نمی کند  چون ویروس‌ها پخش هستند .استفاده از کاندوم راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع این بیماری است به هرحال استفاده از کاندوم می تواند شیوع بیماری را خیلی کمتر کند به خصوص اگر ارتباط مقعدی باشد.

•  زگیل تناسلی چه خطراتی در زنان حامله دارد ؟

خانمهاى باردار یا خانمهایى که قصد بچه دارشدن دارند و مبتلا به زگیل تناسلى هستند،باید حتماً تحت درمان قراربگیرند ،چون اگرچه بندرت ولى احتمال انتقال به نوزاد وجود خواهد داشت.

• انواع درمان زگیل تناسلی کدام است؟
  1. درمانهای با تخریب با استفاده از ابزار
  2. درمانهای با استفاده از محلول موضعی

*بخوانید : درمان ناباروری !

• چه محلولهای موضعی قابل استفاده در زگیل تناسلی است؟
  1.  محلول پودوفیلین ۲۵ درصد که توسط داروخانه های خاصی ساخته می شود و بعلت احتمال سوختگی بافت سالم حتما توسط پزشک متخصص کلیه ومجاری ادراری (اورولوژی) یا فوق تخصص کلیه ومجاری ادراریباید استعمال بشه و هفته ای یکبار تا ۳-۶ هفته استفاده می شود.
  2. پماد ایمی کوآمید که هفته ای دو بار استفاده میشود .
  • با چه ابزاری میتوان به جنگ زگیل تناسلی رفت ؟
  1. کرایو تراپی که سریعترین و بهترین روش درمان زگیل تناسلی است که با استفاده از نیتروژن انجام و زگیل فریز میشود .
  2. لیزر co2 .کاربرد زیادی در درمان زگیل تناسلی دارد .میزان عود کمتری دارد ولی گران بوده و احتمال پخش آن در حنجره وجود دارد .
  3. جراحی: گاهی برای برداشتن زگیل ها نیاز به جراحی می شود. در مواردیکه زگیل ها وسیع و خوشه مانند هستند بهتر است با جراحی برداشته شوند.

این روشها توسط پزشک متخصص کلیه ومجاری ادراری (اورولوژی) یا فوق تخصص کلیه ومجاری ادراری انجام میشود.

• واکسن زگیل تناسلی وجود دارد ؟

از آنجایی که ویروسهای HPV نوع ۱۶ و ۱۸در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم ، مهبل ،فرج و مقعد و در آقایان سرطان آلت و مقعد را افزایش میدهند، این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است .توصیه به خانمها و آقایان به خصوص کسانی که روابط جنسی با اشخاص متعددی دارند اینست که این واکسن را تزریق کنند.بهترین سن تزریق واکسن ۱۲ تا ۱۵ سالگی و نهایتا زیر ۲۶ تا ۳۰سال می باشد.این واکسن که بعنوان گارداسیل در بازار ایران موجود است ،در ماه ۰-۲-۶ بصورت عضلانی تزریق میشود.

• توصیه کلی به افراد با زگیل تناسلی چیست ؟
  1. مراجعه به پزشک متخصص کلیه ومجاری ادراری (اورولوژی) یا فوق تخصص کلیه ومجاری ادراری
  2. از دستکاری ضایعه اجتناب نمایید.
  3. تماس جنسی حتما تا درمان کامل زگیل تناسلی به تاخیر بیفتد.
  4. برای از بین بردن موهای زاید از تیغ زدن اجتناب نمایید.
  5. به خاطر داشته باشید درمان هاییکه برای زگیل های سایر نقاط بدن مثل دست و پا به کار می روند، نمی توان برای زگیل های ناحیه تناسلی بکار برد.

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه،مجاری ادراری و ناباروری