زودانزالی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

زودانزالی یکی از موارد شایع اختلال جنسی است که امروزه باعث بروز بسیاری از طلاق های زناشویی می شود و در حال حاضر در جامعه ما روزبروز این مشکل بیشتر می شود که به علت استرسها و خستگی است .متاسفانه در این شرایط برخی از مردان بنا به توصیه اشتباه به سمت استفاده از مواد مخدر مثل ترامادول می روند که بسیار آثار مخربی دارد و در نهایت باعث اختلال کار جنسی کامل در فرد می شود .

  • تعریف زودانزالی:

زود انزالی یا زود ارضایی یا انزال زودرس به مواردی گفته می شود که انزال قبل از دخول جنسی یا بلافاصله بعد از آن صورت گیرد و شریک جنسی لذتی از رابطه جنسی نمی برد . اگر انزال قبل از دو دقیقه صورت بگیرد زودانزالی است .البته این مدت به رضایت طرفین ارتباط دارد و عدد مشخصی وجود ندارد .

زودانزالی

  • علت زودانزالی :

  1. استرس و اضطراب : اصلی ترین علت زود انزالی وجود استرس و شرایط روحی روانی است که علت 90 درصد موارد می باشد .
  2. فاصله زیاد بین نزدیکی ها :اگر فاصله نزدیکی ها از هم طولانی شود میزان زودانزالی بیشتر می شود .اگر تمرکز در انجام رابطه بیشتر شود ، میزان زود انزالی بیشتر می شود .
  3. خستگی و کم خوابی : بی خوابی و خستگی می تواند با ایجاد تنشهای روحی روانی زودانزالی را تشدید کند .
  4. شناخت اندک جنس مخالف :انجام تحریک جنسی قبل از دخول باعث بهتر شدن احساس جنسی در شریک جنسی شده و به ارگاسم رسیدن وی کمک می کند .
  5. مصرف غذاهای نامناسب : مصرف فست فود باعث زودانزالی می شود .
  6. عجله در برقراری رابطه جنسی
  • عواقب زودانزالی :

زودانزالی باعث بروز مشکلات روحی روانی متعدد و افسردگی می شود و در رابطه جنسی باعث بروز مشکلات زناشویی شده و در نهایت باعث طلاق می شود . با توجه به افزایش روزافزون موارد زودانزالی در جامعه ، درمان بیش از پیش مهم به نظر می رسد .

  • روشهای جلوگیری از زود انزالی :

  1. تعداد رابطه جنسی بیشتر : همان طور که اشاره شد هر چقدر تعداد رابطه بیشتر باشد احتمال زودانزالی کمتر می شود .
  2. کنترل هیجانات : انجام تمرینات جهت کاهش هیجانات و حفظ آرامش با انجام پیش نوازی همراه نفسهای عمیق
  3. استفاده از بی حسی موضعی :استفاده از پماد بی حسی موضعی مثل لیدوکایین کمک کننده است ولی شستن آلت تناسلی قبل از دخول جهت جلوگیری از بی حسی واژن ضروری است .
  4. استفاده از کاندوم :استفاده از کاندوم در بیشتر مواقع جهت جلوگیری از زود انزالی توصیه می شود .
  5. پیش نوازی :هم جهت کاهش هیجانات و هم جهت آمادگی دخول برای ارگاسم بهتر شریک جنسی بسیار موثر است .
  6. پوزیشن مناسب برای زودانزالی :روشهایی که در آن شریک جنسی مرد بالا قرار بگیرد کمک کننده است .
  7. تکنیک فشار :در این روش قبل از مرحله احساس انزال شخص توقف نموده و شریک جنسی با دست کلاهک آلت تناسلی را فشار داده و 30 ثانیه بعد مجدد رابطه شروع می شود .
  8. تکنیک مکث یا STOP-START :یکی از روشها دخول به تعداد 4 بار و سپس توقف 30 ثانیه و دوباره شروع مجدد است .
  9. انجام ورزش کگل
  10. رعایت رژیم غذایی
  • درمان دارویی زود انزالی :

داروهایی که جهت درمان زود انزالی توسط متخصص اورولوژی یا فوق تخصص اورولوژی تجویز می شود از دسته داروهای کاهنده استرس و اضطراب هستند تا تحریک پذیری اعصاب ناحیه آلت تناسلی کمتر شود .مثل پاروکسیتین ،سرترالین ،داپوکسیتین که در هر فرد با توجه به شرایط تجویز می شود .اثرات این داروها از 2 تا 3 هفته بعد ظاهر می شود و ممکن است در این مدت خستگی ، خواب آلودگی و ضعف به شخص بدهد که بمرور این عوارض از بین می رود . نکته مهم اینست که قطع این داروها به تدریج باید انجام شود تا عوارض سوء متوجه شخص نشود .

  • آیا سیلدنافیل یا ویاگرا در درمان زودانزالی مؤثر است ؟

یکی از اشتباهات رایج در درمان زودانزالی اینست که از داروهای افزاینده نعوظ مثل ویاگرا یا تادانافیل استفاده شود . این داروها روی زودانزالی تاثیر ندارند و فقط باعث بهبود نعوظ می شوند .مکانیسم اثر این داروها احتباس خون داخل اجسام غاری آلت تناسلی و در نتیجه نعوظ بیشتر است .

بخوانید : درمان مشکل نعوظ آلت

 

  • مصرف قرص ترامادول در درمان زودانزالی :

ترامادول و از مشتقات آن وگادول از جمله مواد مخدر می باشند که می تواند جهت جلوگیری از زودانزالی استفاده شود ولی اثرات مخرب شدید و وابستگی ایجاد می کند و در دراز مدت باعث از بین رفتن کامل نعوظ و از بین رفتن توان جنسی خواهد شد .

  • ورزش های مفید در درمان زودانزالی :

ورزشهایی که باعث تقویت عضلات شکمی و کمری می شوند باعث کمک به رفع سریعتر زودانزالی می شوند .

از این ورزشها می توان به شنای سوئدی و ورزش کگل اشاره کرد .

  • مواد غذایی موثر در درمان زودانزالی :

زنجبیل و کرفس از جمله غذاهای موثر در رفع زودانزالی است .

  • درمان جدید در درمان زودانزالی :

در برخی موارد زود انزالی به درمانهای معمول پاسخ نمی دهد و باعث بروز مشکلات فراوان در فرد و خانواده می شود .در این موارد می توان از بوتاکس جهت درمان زودانزالی استفاده کرد که با دوز 150 -200 واحد و در نواحی بخصوص از آلت تناسلی توسط فوق تخصص اورولوژی تزریق می شود . طبق تحقیقات انجام شده نتایج درمانی عالی در درمان زودانزالی حاصل شده است . ایراد تزریق بوتاکس نیاز به تزریق مجدد شش ماه بعد است .تزریق بوتاکس هیچ اثر سوئی در توان جنسی فرد ایجاد نمی کند و با بی حسی  و به صورت سرپایی قابل انجام است .

بوتاکس درمان زودانزالی

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما