اختلالات جنسی در خانمها
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اختلالات جنسی در خانمها ، از علتهای مهم نارضایتی جنسی می باشد و یکی از عوامل موثر در افزایش طلاق است، معمولاً روابط جنسی بین دو شخص بزرگسال که با رضایت خودشان برقرار می شود ممکن است به چند علت باشد :

  1. به شکل استعاره و نشانه ای برای پایبندی به تضمین و تعهدی که برای عشق یا اعتماد میان زوج ها
  2. تاکید دوباره بر هویت مردانه و زنانه یا احساس رضایت
  3. هدف باروری و تولید نسل در زوج ها
  4. یا یک دلیل ساده، یعنی کسب لذت جسمانی و تجربه هیجانی رضایت بخش

 

البته معمولاً این دلایل و انگیزه های متنوع برای برقراری رابطه جنسی در طول دوره های مختلف یک رابطه جنسی و زناشویی طولانی مدت تغییر می کند. صرف نظر از این دلایل، رابطه جنسی برای اغلب افراد و زوج ها از اهمیت بسزایی برخوردار است وقتی عملکرد جنسی فرد آن طور که انتظار می رود پیش نرود ممکن است متعاقب آن احساس یأس، نا امیدی، خشم، نگرانی و عدم رضایت را ایجاد کند، هر چند که تقریباً هر مرد و زنی که از نظر رابطه جنسی فعال است دوره ای را تجربه خواهد کرد که رابطه جنسی اش طبق برنامه ریزی و پیش بینی های همیشگی پیش نمی رود و مجموعه ای از نارضایتی های جنسی را برای وی به دنبال خواهد داشت که به عنوان بد کارکردی جنسی شناخته می شود.

  • فراوانی اختلالات جنسی:

اختلالات جنسی و یا گژکاری های جنسی تقریباً شایع هستند از آنجایی که افراد در خصوص مشکلات زندگی جنسی خود با دیگران صحبت نمی کنند و از مسائل دیگران بی اطلاع هستند غالباً گمان می کنند که فقط خودشان در مسائل مربوط به رابطه جنسی غیر عادی هستند. بدکاری جنسی ممکن است فقط در یک دوره کوتاه مدت و یا تحت شرایطی معین و یا با یک شریک جنسی خاص رخ دهد .

  • ناخشنودی از رابطه جنسی:

بیشتر اوقات ناخشنودی از رابطه جنسی بر روی دو موضوع متمرکز است:

  1. تعداد دفعات رابطه جنسی ( کم یا زیاد بودن )
  2. انواع رفتارهایی که بخشی از زندگی جنسی زوج ها هستند.

 

وقتی افراد وارد پروسه درمان می شوند تا مسائلی را در خودشان یا همسرشان تغییر دهند شاید بخواهند که سطح میل جنسی خود را افزایش دهند ، یا بر روی یک نوع یا تنوع رفتارهای جنسی خود با هم توافق بهتری کنند و یا ممکن است تمایل داشته باشند کارکردهای جنسی خود را به خصوص مانند نعوظ ، ارگاسم یا انزال و… را بهبود ببخشند.

  • رایج ترین اختلالات جنسی در خانمها :

رایج ترین اختلالات جنسی در خانمها شمال موارد زیر می باشد:

1.رنج و ناراحتی هیجانی:

یک مشکل شایع در زنان که آنان را وادار می کند در جستجوی کمک برآیند ابتلا به رنج و ناراحتی هیجانی در حین رابطه جنسی است در برخی موارد رابطه جنسی ممکن است با احساسات منفی شدیدی مانند ترس یا اضطراب همراه باشد و در سایر موارد نیز رابطه جنسی به ناراحتی خفیفی منجر می شود  رنج و ناراحتی هیجانی در حین انجام رابطه جنسی ممکن است تنها مشکل موجود باشد یا می تواند خود منجر به بروز مشکلات جنسی دیگری نیز مانند مشکل در ارگاسم شود گاهی تفکیک کردن کامل مشکل رنج و ناراحتی هیجانی در رابطه جنسی از مشکل فقدان تمایل برای برقراری رابطه جنسی دشوار است.

2.واژینسموس (رنج و ناراحتی هیجانی جسمی):

یک اختلال جنسی تقریبا شایع در زنان است در این عارضه ماهیچه های واژن به هنگام نزدیکی به طور غیر ارادی منقبض و سفت می شود روابط جنسی و زناشویی یکی از مهمترین جنبه های زندگی مشترک است و چنانچه زوجین نتوانند به خوبی از این روابط احساس رضایت کنند نتیجه آن سردی عاطفی و رفتاری بین آنها است.

 

بخوانید : ناتوانی جنسی در روابط زناشویی

 

3.دستیابی به نقطه اوج جنسی یا ارگاسم:

دسته ای دیگر از اختلالات جنسی در خانمها را که می توان گفت شایع می باشد مشکل در رسیدن به ارگاسم می باشد، تقریباً تعدادی زیادی از خانم ها نمی توانند به ارگاسم برسند اصطلاح علمی آن an orgasmic  نامیده  می شود و اکثر خانم های که ارگاسم را تجربه می کنند معمولاً هم آرامش روحی و هم جسمی را به دنبال دارند.

4.فقدان تمایل جنسی:

از دست دادن میل جنسی یکی از اختلالات آمیزشی است که زنان زیادی را در سنین مختلف در گیر می کند بر خلاف مردان که عدم توانایی نعوظ شایع ترین مشکل جنسی آنها می باشد در مورد زنان ترکیبی از مسائل فیزیکی و روحی باعث ایجاد اختلال در میل جنسی می شود. تفکیک صحیح بین فقدان میل جنسی از عدم جذابیت جنسی یکی از زوج ها از اهمیت به سزایی برخوردار است فردی که واقعاً میل جنسی خود را از دست داده تمایل جنسی به همسرش، و تحت هیچ شرایط را ندارد و معمولاً تجسم ها و تخیلات جنسی ذهنی وی نیز در خصوص رابطه جنسی هم بسیار اندک است.

 

  • اختلالات جنسی در خانمهاشایع ترین عوامل از دست دادن میل جنسی :

  1. مشکلات روابط بین فردی : به طور نمونه مسائل عملکردی همسر ، عدم رضایت روحی در روابط ، تولد فرزند و تبدیل شدن به پرستار کودک باعث کاهش میل جنسی می گردد.
  2. تاثیرات اجتماعی فرهنگی : استرس ها شغلی ، فشار همگان ، استرس های زندگی خانوادگی و …
  3. کاهش تستسترون : هورمون تستسترون میل جنسی مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد سطح تستسترون در دهه 20 زندگی زنان در اوج می باشد و سپس با موازات افزایش سن مقدار آن نیز به طور متوالی کاهش خواهد یافت تا دوران یائسگی شروع شود هر چند که دوران یائسگی پایین میل جنسی در همه زنان نیست.
  4. مشکلات بالینی : بیماریهای روحی مثل افسردگی یا اختلالات تیروئیدی اندومتروز و … میل جنسی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  5. داروها : بعضی از داروها مثل داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای کاهنده فشار خون و داروهای ضد بارداری خوراکی باعث کاهش میل جنسی می گردد.
  6. سن : سطح خون حاوی اندوژن به موازات افزایش سن مداوم در حال کاهش خواهد بود.
  • راههای درمان اختلال جنسی در خانمها :

به دلیل اینکه این اختلال حاصل ترکیبی از مسائل فیزیک و روحی است لذا ترکیبی از درمان ها برای رفع این اختلال لازم است:

  1. مشاوره فردی، درمان جنسی
  2. تعویض داروها و یا تغییر در میزان مصرف
  3. توجه به مشکلات بالینی
  4. استروژن های واژنی
  5. درمان تستسترون

 

 

بخوانید : درمان پروستاتیت

 

حال توضیحات تکمیلی در زمینه اختلال واژینسموس که یکی از اختلالات جنسی در خانمها را شرح می دهیم :

  • واژینسموس :

واژینسموس که اغلب به آن واژینسم هم گفته می شود اصطلاحی است که برای توصیف حالت انقباض غیر اردای عضلات ناحیه واژن در هنگام دخول به کار می رود که این وضعیت می تواند دائمی یا عود کننده باشد، این اختلال می تواند زنان را در تمام سنین مبتلا کند،در این حالت هرگونه دخولی به واژن به شدت دردناک و حتی غیر ممکن می باشد این مشکل ناشی از انقباض خود به خود و غیر ارادی عضلات کف لگن است و اراده فرد در آن نقشی ندارد، در برخی موارد واژینسموس به حدی شدید هست که زن از ترس اینکه ممکن است معاشقه با همسرش به دخول ختم شود هیچ لذتی از معاشقه نمی برد و اصلا تحریک نمی شود .

  • انواع واژنسموس :

خانم ها ممکن است در هر سن و مرحله ای از زندگی شان واژینسموس را تجربه کنند .این عارضه بر اساس زمان شروع و بروز در دو گروه عمده اولیه و ثانویه تقسیم بندی می گردد:

  1. واژینسموس اولیه: مواردی که زن در اولین تجربه جنسی دچار انقباض واژن شده
  2. واژینسموس ثانویه: به تجربه انقباضات واژن بعد از یک دوره رابطه جنسی موفق گفته می شود و زن ممکن است بعد از سال ها انجام رابطه جنسی بر اثر مشکلاتی مثل عفونت و واکنش های روانی نسبت به همسر و فعالیت جنسی دچار درد و انقباض در هنگام دخول گردد.

 

اختلالات جنسی در خانمها

  • علت ابتلا به واژینیسموس چیست؟

در حال حاضر منابع علمی دلایل واضحی را برای واژینسموس مشخص نکرده اند باید گفت عمده ترین علت این اختلال، علل روانی است .

  • اصلی ترین دلایل بروز این بیماری:

  1. مقاربت شتاب زده در شب اول ازدواج و تجربه دردناک ناشی از این مسئله
  2. نا آگاهی از آناتومی و عملکرد دستگاه تناسلی زن
  3. نا آشنایی با روش های فعالیت جنسی
  4. تفاوت های فرهنگی زن و شوهر درباره روابط جنسی
  5. سابقه خشونت و سوء استفاده جنسی
  6. دریافت اطلاعات غلط از والدین و همسالان درباره روابط جنسی
  7. داشتن احساس گناه از انجام رابطه جنسی
  8. سابقه بیماری ، جراحی و مداخلات پزشکی
  9. ترس از بارداری
  • راههای درمان واژینیسموس :

واژینسموس درمان پذیر ترین اختلال جنسی می باشد درمان در ابتدا متوجه هرگونه مشکل طبی و سپس کاهش اسپاسم های عضلانی و مشکلات روانی خواهد بود درمان های مختلفی وجود دارد که می توان گفت درمان واژینسموس ترکیبی از آموزش، مشاوره و ورزش و… است.

 

 

 

دکتر کیوان آقامحمدپور فوق تخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری و ناباروری

 

آپاراتپیج دکتر کیوان آقامحمدپور در سایت آپارات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس با ما
ویزیت آنلاین
رزرو آنلاین
نظرات شما